Vilka färger kan komma upp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag funderar på att para Ginova med Pumbaa i mitten/slutet av sommaren och undrar då vad det kan komma upp för färger i kullen.
Pumbaa är rö vit, hans mamma är sö vit, hans pappa är b.ö silversobel, mormor silvergrå homozygot, morfar s.ö vit, farmor silverdove, farfar silvergrå umb.
Ginova är sobel bö, hennes mamma är rost, hennes pappa choklad, mormor creme sö, morfar rost umb, farmor rost ds, farfar sobel bö.
Undrar även om det kan komma upp rex och satin?. För satin finns nämligen på bådas sidor, hos Pumbaa är morfar satin och hos Ginova farfarsmor. Sen är Pumbaas pappa och mormor rex och Ginovas bror är rex så tänkte att hon kanske bär på det.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Det kan bli offwhite, offwhite bö, silversobel och silversobel bö.
Ev att det kan komma silverchoklad eller silverdove.
Samtliga blir i alla fall silver-varianter.
Gällande satin så är det ett dominant anlag, vilket innebär att det inte kan bäras utan ena föräldern måste vara det.
Ja det blir ju bara silvervarianter eftersom pappan är rö vit. Men är det säkert att han inte är albino? jag är skitkass på sånt :P
Satin är dominant så en av föräldrarna måste vara det för att det ska komma. Rex kan däremot dyka upp.
// Sofia
#2: Eftersom han har två "silver- och cremebaserade" föräldrar så ser det mest troligt ut med tanke på stammen att han är vit rödögd. =)
Ah okej :)
// Sofia
Tack så mycket för hjälpen
.
Inte för att det gör så mycket vilka färger som kommer upp då jag vill para dom för andra orsaker. Så undrar jag kan det ej bli några vita ungar? även kommer inte röd ögda ungar kunna dyka upp (förutom då att kanske det kan dyka upp silverdove)?.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Kom på att om det kan dyka upp silverdove, så kan det även dyka upp silvermink, silvermink brunörad ("silverkoppar") och offwhite rödögd.
Däremot kan det inte bli någon vit, eftersom inte mamman är silver.
För att få vit bö, vit sö mö eller vit rö krävs att båda föräldrarna är silvervarianter.

Pumbaa är ju från mig och han bör vara r.ö vit och inte albino.
Brorsan Mufasa vinkar till brorsan. De är så himla lika.
Vad kul, Ginovas förra bebisar blev ju bara för söta 
Mvh Alicia.
Har även en fundering, vilka färger skulle komma upp om man parar en offwhite bö med rö vit?. Släkten ser samma ut (Ginovas dotter, fast det finns ju offwhite, offwhite bö, creme sö, vit sö mö, med där på Friggs pappas sida).
//Frida
#9: Offwhite bö + rö vit ger främst offwhite och vit sö mö.
Om rostanlag finns hos den rödögda kan det även bli offwhite bö och vit bö och om rödögtanlag finns hos offwhiten kan det bli offwhite rö samt vit rö.
#10 Tack så mycket för hjälpen :).
//Frida
Jag har lagt märke till när det gäller rex är att ju starkare rex genen är desto större chans för att det skall komma rex. Ju fler i stamtavlan bär på rex genen desto större chans. Som exempel om pappan är LH vars mamma bär på rex och samt den blivande pappans pappa är rex samt den blivande mamman är rex. och har hon därtill föräldrar som bär eller är rex då kan du garanterat räkna med rexar i kullen.
Om du skulle para en rex hane som har väldigt svaga rex gener i sin stamtavla (några enstaka få längre bak i stamtavlan)med en icke rexbärande hona då är chansen för rexbebisar mycket låg! Ta Dubbel-Knut till exempel. Han har från mammans sida några få rexar. Han fick inga rexar med sina honor som inte var rexbärare.
Dock har du större chans att få rexar ifall någon av föräldrarna har starka rexgener (många rexbärare och rexar från föräldrarnas sida) även om du då skulle para med en icke rexbärande hane eller hona.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Rex tycker jag är lite lustigt hur det kan slå igenom.
Får rex i nästan varenda kull, och jag blev jätteförvånad när jag fick tre stycken i Pixies kull för där hade jag inte räknat med det alls.