Måste troligen avliva
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch, det hände en hemsk sak igår. Jag kom hem väldigt sent från en träning och för att hinna ta ut alla hamstrarna och somna inte jätte mycket för sent så fick Beauty springa i springbollen. Hundarna var instängda i ett rum och jag satt på soffan och höll koll på henne på några meters avstånd samtidigt som jag läste lite.
Efter några minuter gick min syster ut på promenad med hundarna och när hon kom tillbaka och hundarna sprang in i huset så lyckades Beauty få upp locket på springbollen och sprang in under en byrå och jag hann inte dit förens skadan var sked, min lilla hund fick in nosen under byrån och troligen bet Beauty. Jag slet bort min lilla hund och tog upp Beauty, hon var väldigt skärrad och hon var troligen biten för hon var blöt på sidorna. Hon blödde inte eller var svullen, jag satt med henne en stund för att lugna ner henne och se om hon skulle börja bli svullen eller blöda näsblod eller så. Sedan fick hon komma tillbaka till boet, hon gick direkt till boet för att sova. Sedan gav jag henne mycket mat som hon åt upp.
Imorse levde hon men hade diarée.
Nu ikväll låg hon bara och sov hela tiden, hon är den som vaknar tidigast av alla och är uppe jämt. Hon brukar vara rätt springig av sig, men när jag tog upp henne så praktiskt taget ligger hon i handen och vill inte gå speciellt mycket. Hon älskar mandlar och i vanliga fall äter hon upp mandlar om man ger från handen, nu ville hon inte ha det.
Hennes bröstkorg vibrerar konstigt som det inte gör på mina andra hamstrar.
Så nu har jag tagit beslutet att åka och avliva henne imorgon. Hon äter och dricker ju, men hon har troligen inre blödningar och mår inte bra. Jag vill inte att hon ska lida tills hon dör.
Visst kan det vara så att det bara är tillfälligt, men jag känner henne bäst och jag märker att hon verkligen inte är sig själv, hon är väldigt slö och springer inte, ovanligt eftersom det är hennes vanligaste gångart i vanliga fall.
Det går ju inte att göra speciellt mycket för en hamster, så jag kan ju åka till veterinär och se om det går att göra något. Fast jag tror ärligt inte att någon rekomenderar något annat än avlivning…
Fast jag ska i alla fall till veterinär imorgon.
Vad tror ni? Blir det avlivning? 
Hon är så ung, jag vill inte säga hejdå till henne än.

Mvh Alicia.
Men usch så hemskt! 
Låter som ett klokt val att avliva henne om du känner att hon förändrats mkt i beteendet, det gör dom ju oftast inte om inget är fel..
Hoppas det löser sig på bästa sätt i alla fall 
#1 Ja, skulle vara själviskt om jag inte gjorde något
Även om jag inte vill avliva henne när det är mitt eget beslut och inte hennes..
Mvh Alicia.
Här ser man hur hon vibrerar:
Mvh Alicia.
Funkar inte att titta på klippet.
jag hade nog väntat iaf en dag till. Kan hända att hon hade diarré och är trött just för att hon blev så skrämd.
Självklart ska man inte låta djuret lida i onödan, men i detta fall hade jag nog väntat lite.
Känn igenom henne, är hon svullen, har hon ont?
// Sofia
#4 Har svårt att se och känna om hon är svullen, hon verkar har ont eftersom när jag smekte henne löst på sidorna så började hon vrida och vända på sig och ville inte vara still, sedan när jag inte gör något är hon lugn.
Laddade upp videon igen men det fungerade inte, så jag ska testa att filma igen.
Mvh Alicia.
så hemskt ja gissar att det inte hjälper men ja lider me dig!
ja skulle no vänta lite men om det va lika om ett tag så skulle ja nog avliva för dens bästa.
Mvh/Ellen<3
Jag väntar lite till, blir det inte bättre åker jag på onsdag eller torsdag.
Usch, nu har jag väldigt svårt för att hålla i henne utan att gråta varje gång eftersom hennes börstkorg vibrerar väldigt synligt och hon verkligen ligger i handen och inga förbättringar.
Det som är bra är att hon äter och dricker. Hon tog imot mandeln senare på kvällen i alla fall.
Mvh Alicia.

Det är ju mycket möjligt att hon blir bättre med smärtlindring. Hon kan ju ha ont när hon rör sig och det är därför hon är still. Jag hade nog bett att få Metacam eller liknande utskrivet direkt och sedan väntat någon dag.
#8 Jag tror hon har inre skador, tror inte det hjälper med smärtstillande. Ska ringa och prata med en veterinär idag och se vad h*n tycker jag ska göra.
Mvh Alicia.
Hur har det gått?
Jag väntade en dag för att se om hon blev bättre som #4 sa.
Idag hade hon diarée men det hade hon inte sent igår kväll.
Hon var vaken när jag kom upp och verkar lite livligare men inte alls som hon brukar. Fortfarande så vibrerar sidorna på bröstkorgen på henne mycket. Hon gillar inte alls när jag håller i henne på sidorna.
Undra om jag ens har råd med veterinär besök, har bara 400 spenn fast det är en ny veterinär klinik som öppnats i närheten av mig som jag kan ta bussen till bara som jag tror är rätt billig. Fast mina föräldrar får nog ge någon hundralapp också.
Jag ringer imorgon när veterinärkliniken öppnar och skaffar en tid och berättar lite om händelsen och ser vad en utbildad veterinär säger om det, om hon behövs avlivas kanske eller bara smärtstillande.
Mvh Alicia.
hoppas det går bra!
Mvh/Ellen<3
Det jag har märkt är att hon blivit smalare, hon var väldigt kraftig förut och var ungefär jämnstor som syrran. Nu är det ganska stor skillnad. Hon har gått ner 10 gram.
Hon har ju haft diarée så hon har inte fått några grönsaker på två dagar så vet inte om hon äter så som hon ska. Eftersom hon bara legat och sovit mest måste hon förlorat lite muskler också.
Hon känns inte okej.
Jag har väldigt svårt för att se på henne, hon tittar på mig frågade och jag blir frustrerad över att jag inte vet felet på henne. Vill veta om det går att rädda henne, eller om hon kommer lida tills hon dör om jag inte avlivar henne, det måste ju vara det värsta. Känns hela tiden som jag ska hitta henne död i boet…
Mvh Alicia.
jag känner igen mig såååå himla mycket!
typ det här hände för ett tag sen den hamstern dog rätt direkt!
Mvh/Ellen<3