Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 3217 ggr
Imasy
0

Shit vilken bygg-kung jag är!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan vi flyttade fick vi en gillestuga som inte används till något mer än förråd/dumpningsplats typ.

Nackdelen är att det inte finns någon dörr in dit, och inte kan vi ha en heller pga ventilationen. Så enda sättet att bomma igen där då trodde jag, var att ta ett gammalt vardagsrumsbord och ställa på högkant. Men det luskade ju katterna ut hur man puttade åt sidan och låg där inne och gottade sig iallafall.

Så jag gav upp. Kattskrällena vann kampen om gillestugan.

Men så tänkte jag att jag skulle ha hamstrarna där inne. Problemet var ju bara hur man skulle hålla katterna där ute från.

Så efter att ha gnuggat geniknölarna och rotat fram lite skrot från garaget och en tur till ÖB för att köpa lite krok har jag tepat ihop en dörr ;D

Inte den vackraste men den verkar då tillsynes hålla katterna ute därifrån. Så den får duga tills i framtiden då jag orkar engagera mig att bygga en riktig nätdörr :)

NinaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Smart! :)

[Sniff]
0

Hur har du gjort den? Tänkte göra något liknande när vi hade katten i samma lägenhet som hampisarna, men det behövdes inteGlad

Imasy
0

Jag tog fyra st "rutor"/sektioner kompostgaller och satte fast dem med de där "fjädrarna" som medföljer, sedan satte jag på tejp lite här och var för att stödja upp det.

Nu vart ju denna långa rektangel av kompostgaller väldigt svajjig, så på vadera sida har jag tagit en grov lång blompinne och surrat fast med ståltråd.

Som gångjärn använde jag öglekrokar (heter de så?) och lirkade in gallret i ögglan. Låsanordningen är vanliga haspar som jag surrade fast i gallret med ståltråd.

Det är ju inte superstabilt och man måste ju vara lite varsam när man öppnar, men hittills så har då inte katterna lyckats komma på hur man pillar upp haspen ;)

Tänkte sätta något skydd nertill också, ifall nån hamster smiter ur buren så kan man ju försöka försvåra för dem att knata rätt igenom "dörr´n".

[Forest]
0

Mycket bra ser hållbart ut med :) Jag har gjort "nätdörr" i ett hus vi hyrde. Jag tyckte nät är ganska fult så jag tog isl en fin gardin typ spetsgardin fast mordernare variant. Inte alls svårt o göra lättare än vad man tror iaf jag är inte så händig på sånt. Vad jag tror du bör tänka på när det gäller katt o nät är att katter ofta klättrar på nät, mina gjorde det inte men jag vet flera som skaffar nät för fönser därpå katter klättrat o ramlat ut. Bara en liten varning :) inne på hittekatter eller katter iFokus kan du isl skaffa kattnät detta nät klättrar inte katter i. Lycka till :) ps tycker din variant var kanon iaf.

Imasy
0

Nätet går upp för hela "hålet" så katterna kan inte klättra in :)