ICAs spån
Fungerar ICAs sågspån bra eller är de för vassa mm
Någon som vet vilket spån jag pratar om.
// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing
hej. min mamma köpte ica spån och jag kan säga att du inte borde använda det. det dammar fruktansvärt och jag slängde spånet direkt så köp hellre ifrån djuraffär då de dammar mindre och det är mindre risk att din hamster blir allergisk
Fast spån dammar ändå från djuraffär, så tycker du hellre ska köpa toalätt som Bottenmaterial. Det suger åt sig vätska bättre än spån och det dammar inte. Det går att köpa i djuraffär.
Mvh Alicia.
jag har toa lätt men det stinker i rummet så jag använder det oftast inte
Jag har också det, 3 burar i samma rum ch jag tycker inte att det stinker
Hur ofta städar du buren? Har du en toalätt som du gör ren varje dag? Buren ska ju städas en gång i veckan annars börjar det lukta rätt så mycket, hehe 
Mvh Alicia.
Toalätt är vidrigt, stinker apa

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Tycker ni att det luktar äckligt?
Jag tycker att det luktar mycket bättre än spån. Fast jag brukar ha toalätt påsen stående ute i garaget och jag tror att den stora kylan tar bort lite lukt. Eller så är det fel på mit luktsinne… Hehe 
Mvh Alicia.
Men rivet tidningspapper då? Jag har det till min dvärg, och ju mindre bitar man gör ju fluffigare blir det :) Dagens bläck i tidningarna är heller inte giftigt. Dammar inte alls och luktar ingenting :)
Aut viam inveniam aut faciam
Jo det är bra med tidningspapper, det är bara det att det tar sådan tid att riva det! Hehe. därför är jag lite lat och köper toalätt. 
Mvh Alicia.
#8 Oh, vad bra! :D Haha, jag kommer nog också göra det någon gång ;)
Aut viam inveniam aut faciam
Jag har också toalätt, då till alla mina burar (ca 8st) och jag tycker det inte luktar något, byter även bara varannan vecka. När jag hade spån började det stinka efter ca 6 dagar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#10 Håller med, spån börjar stinka snabbare och är mycket dammigare.
I vilt tillstånd, brukar inte hamstrar bo i jorden då? Bygga gångar och så där. Så jord kanske går att ha?
Mvh Alicia.
Jag har alspån ! :) Det dammar inte och luktar inte heller ;)
Jag tål inte lukten av toalätt när man öppnar påsen, jag försökte vädra bort lukten genom att ha säcken öppen flera veckor i förväg, men nä, samma stank så fort man fyllde det i burarna.
Spån luktar ju bara spån s.a.s. fast de är ju ofta dammigt som sagt…
--------------
Jag har inte spån eftersom jag har långhåriga hamstrar och man får ju sitta hur länge som helst och plocka bort spånet från deras päls. Det förstör pälsen jätte mycket
Tovor hela tiden!
Mvh Alicia.
ICA har inget eget spån. Menar du Zoomans?
#5 ja precis tycker jag med, det kan lukta flera dagar efter att man fyllt buren.
Jag brukar rengöra buren varannan vecka och det luktar inte överhuvud taget om inte min hamster knuffar bort toan och kissar i hörnet (utanför toan)
Toalätt tycker jag inte luktar någonting????????? :S
jag känner inget när jag häller upp men min mamma tycker att det stinker. man kan tända och släcka ljus, jag tycer att det hjälper för lukten av släckt ljus tar bort stanken av toalätt
Jag tycker bara att toalätt luktar precis när man öppnar påsen, sen när det är i buren tycker jag det är helt luktfritt.. :P
Jag ställer mig i mängden som inte tycker att toa-lätt luktar gott.
Skulle gärna ha något annat material, typ aspflis eller ja nåt annat, men det är så svårt att få tag på.
#8 Köp en billig dokumentförstörare på typ Ö&B det har jag gjort, brukar strimla tidningar i den och ge till råttorna som bäddmaterial, funkar super!
Om jag inte tar helt fel nu så innehåller toa-lätt ett visst ämne och det är genetiskt betingat huruvida man uppfattar lukten från det ämnet som obehaglig eller inte.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
#22 De skulle kunna förklara varför vissa av oss inte alls tål lukten o vissa inte märket nått, cooolt
Själv skulle jag vilja använda stl men törs inte chansa med Spencers fjuniga päls.
Ja, de glömde jag ju gällande toalätt, hans päls tovar extremt av detta! Har helt slutat tova sedan jag bytte underlag.
--------------
#23 Vad skulle hända om du använde stl? Menar du att det skulle tova sig ännu mer eller jag hänger inte med?
Vad har du för underlag just nu då?
#24 Ja, de skulle fastna i hans kjol o bilda tovor
Öhum, just nu är jag lite olydig, hamstrar ska ha material att gräva i, men de har inte mina riktigt
(Fast de har ju stora sandlådar o accepterar inte riven tidning ovanpå, så de fungerar åt mina)
--------------
#23 Mitt lurvtroll Elbling är den enda av mina hamstrar som inte har en blandning av spån och STL-strö, just för att spånet tovar sig i hans päls men bara STL-strö fungerar fint. Det är ju förstås olika från hamster till hamster.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
jag andvänder dogmansspån dammfritt.
har köpt det på hemköp iaf !!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Spån som är i förpackningar som är vakumförpackade, alltså hårt packade dammar mer en spån som ligger löst i påse.
Själv upplever jag inte att spån dammar, men däremot tycker jag Toa-Lätt luktar just toalett om man ska vara lite fin i kanten ;)
Träpellets/bränslepellets använde jag tidigare innan jag gjorde mig av med mina, har samma i kattlådan, och det luktade som mest blött trä/virke. Enda nackdelen är att det var så himla trökigt att städa burarna med det.