Hamsterfoder & burmaterial
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är lite ny vad gäller hamstrar, och är inne på att bli med guldhamster inom en snar framtid. Så jag behöver tips och råd gällande hamstern dagliga Foder. All hjälp uppskattas.
Min lillebror har förstås en guldhamster som börjar bli till åren, men inget jag "lagt mig i" och har inte intresserat mig så mycket, - Just nu matas han med någon gnagarblandning som köps från ex. Djur magazinet. Antar att det är feta fröer och olika pelletssorter och grejer.
Jag som är van kaninägare brukar säga att man inte bör ge kaniner dessa "gnagarblandningar" från zoobutikerna. Jag gissar på att det gäller hamstrar också? Eller brukar man ge hamstern "gnagarblandningar" istället för ren pellets?
Vilka pelletssorter/foder rekommenderar ni? Finns mängder av olika kaninpellets, men jag känner inte till en enda hamsterpellets… kan man köpa detta hos Lantmännen/Granngården? Jag köper all kaninfoder där ifrån eftersom det är den närmsta butik jag har tillgång till. Annars måste jag köpa hem "storlager" från ex. Djur magazinet när jag väl är där.
Min för tillfället sista fundering gäller burmaterial. Jag vet att man kan använda rivna tidningar och tygtrasor. Men halm och hö då? Jag får gratis hö och halm till mina kaniner… Kan man använda det som burmaterial till hamstern? Eller är det inget att rekommendera?
Spån hade vi ganska så länge till vår nuvarande hamster men när han blev gammal började dammet från spånet klibba igen ena ögat på honom, så vi bytte till enbart tidningar (vilket funkar kanon) men är det okej att ha spån i toalådan? Eller bör man använda annan sort toamaterial? Sand?

Hamstern vill ju gärna "boa" så ett mjukt Bottenmaterial är ju att föredra framför tidningar eller liknande.
Antingen spån, toa-lätt eller stl-strö funkar bra. Spån inte lika bra på LH-hamstrar.
Hö vet jag att en del ger men av den mjukare sorten som extra bo-material, jag gör det inte.
Ett mjukt Bottenmaterial och massa rivet toa eller hushållspapper för den att bygga bo av är det som funkar bäst härhemma.
Hamstrar äter just inte pellets utan de ska ha en blandning av olika sorter. Antingen om man blandar sitt eget Foder, finns en del recept här inne på sidan. Eller om man köper en bra hamsterblandning som bas och ger lite extra andra saker.
Jag brukar ha en bas på Hamster Crispy och sen utöka det med t.ex torkade bananer, ärtflingor, morotsflingor, johannesbröd, grynblandning osv.
#1 Tack för svar :)
Vart hittar man "Hamster crispy"?
Någon som vet om Djurdoktorns hamsterfoder är bra? Fann det HÄR, där man kan beställa hem - som är lämpligt för mig.
110 kr för 300 gram, är det dyrt för hamsterfoder?
(Kaninfodret där kostar 110 kr för 700 gram, jag brukar köpa 25kg för 180 kr så just deras kaninfoder är dyrt i mina ögon, men vet inte vad hamsterfoder brukar kosta).

Ingen aning om det är ett bra Foder eller inte. De flesta djuraffärer brukar ha hamster-crispy, iallafall de som tar hem från Versele-Laga. Annars finns Bello hamster blandning men det är lite väl mycket frön i den tycker jag. Sen finns det en annan som jag glömt vad den hette, kommer nog på det snart, men kg-priset är mycket dyrare på den i Göteborg än på Crispyn.
Tror 25kg kostar 375 eller nåt liknande på hamster-crispyn. Vad det kostar i mindre förpackningar har jag ingen aning om. Men det går att kolla upp via internetsajter som säljer hamstermat.
#2: Jag köper mitt på stor säck hos Djurmagazinet, när jag väl är upp till Dalarna.
För mig kostar det då 350kr, eller om man väljer att köpa i lösvikt så 20kr/kg över 2kg.
Som jag tolkat det hela så är hamstrar inte ett dugg känsliga vad man ger för foderblandning, de enda man ska undvika är väl direkt pellets, men de är ju mera för att de är så himla tråkigt.
Näringen o nyttigheterna får de från sitt dagliga färskfoder.
Dessutom kan jag tillägga att EN hamster äter verkligen inte mkt! Jag har hittills aldrig upplevt en tömd foderskål, så foderkostnaderna är minimala.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#4 Får väl göra som du och köpa på Djurmagazinet när jag väl själv är i Dalarna ;)
#5 Nej med tanke på hur en liten hamster är så :)