shf medlemskap värt/inte värt?
För 180 kronor per år får man vara medlem i Svenska Hamsterföreningen. Jag funderar på att gå med men tänkte höra med er vad ni tycker om föreningen först :) vad du som är medlem tycker är bra? och vad du som valt att låta bli tyckte saknades för att ingå medlemskap?
Det jag främst vill få ut av ett medlemskap är hjälp och råd kring hamsteruppfödning. Tydligen finns ingen personlig rådgivning att tillgå via föreningen utan man hänvisas istället till deras forum. Någon som brukar söka hjälp via deras forum? tänkte om man får betydligt bättre hjälp där jämfört med forumet här? Har fått väldigt bra svar här hitentills :)
Jag ville mest svara på en sak du skrev, att du inte kan få personlig rådgivning, klart du kan få, dels så har vi en kontaktperson i föreningen, mer info om det finns på hemsidan, sen när jag började med hamstrar så mailade jag andra uppfödare för att få hjälp med det man kan tänkas behöva.
Du har en hel uppfödarlista som du kan vända dig till just för att ha en personlig kontakt, en "mentor" är alltid bra att ha i bakfickan när man börjar, som man kan få råd och hjälp av 
Sen kostar det 200 kr att bli medlem 
Jag är själv medlem i föreningen.
Jsg tycker helt klart att det är värt ynka 200.- (dvs. 16.- per månad) att vara medlem, jag har inga möjligheter att varesig delta på utställningar eller möten, men de är ändå en trevlig klubb att vara medlem i
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag håller med Linda, klart man kan få råd och hjälp i vilket fall.
När jag började hade jag en uppfödare som jag fick mycket hjälp till.
Jag kände mig även väl omhändertagen på min första utställning och det var mycket det som gjorde att jag fortsatte ställa ut.
Och självklart tycker jag man kan maila uppfödare och fråga om råd.
Jag till exempel delar väldigt gärna med mig av den erfarenhet och kunskap jag har, då den ju är till för att delas. 
Eftersom jag inte är medlem kan jag heller inte säga om det är värt att vara medlem eller ej.
Däremot, anser jag gällande föreningar överlag, så brukar jag fundera lite på vad jag vill ha ut av mitt medlemskap och sedan kolla om klubben/föreningen motsvarar mina förväntningar.
Har du frågor så kan ju ju höra av dig till berörd ansvarig i föreningen och fråga lite närmare om du kan få den hjälpen du söker via föreningen.
Vad kul att ni tar er tid att skriva utförliga svar! Jag ska tänka igenom saken närmare, tycker att klubbtidningen verkar intressant men eftersom vi inte har någon underförening eller någon ansvarig från SHF här i norrland (?) så får jag nog inte ut så mycket av ett medlemskap jämfört med om jag hade bott i närheten av där föreningen håller till.. Men med lite engagemang kanske en underförening hade gått att lösa? Vet inte hur många medlemmar ni har i norra sverige? :)
Självklart finns det plats för lokalavdelningar, om det finns intresse 
Bäst är att ta dessa frågor till vårt eget forum, eller så får du mer än gärna ta personlig kontakt med mig 
Jag hade gärna skrivit i ert forum men det får man ju inte förens man blivit medlem men jag ska leta upp kontaktuppgifter till dig istället. Kul att du tar dig tid att skriva så utförliga svar :)
#7 Nog får man vara medlem på forumet utan att vara medlem i klubben!
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#7: Precis som #8 säger så får man visst vara med på forumet även om man inte är medlem i föreningen. 
#9 Precis som NinniH säger! Jag är inte medlem i föräningen eftersom det inte finns något bra inbetalnings sett för oss Finländare ännu pga att vi inte använder oss av varken bankgiro eller postgiro längre. Däremot är jag meddlem i deras forum men tyvärr inte i deras förening ännu vilket tyvärr är lite trist enligt mig.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Lite OT egentligen, men hur betlar du då räkningar etc? Kan man lösa det på så vis att du gör en kontoöverföring på medlemsavgiften till tex någon i styrelsens privatkonto som själv betalar in det till föreningen?
Vi betalar till bankkonton här i Finland. Vi slutade använda bankgiro och postgiro mellan slutet av 80 och mitten av 90 talet Ja det skulle ju kunna var en ide att föra över pengar till en av styrelsens privatkonton. Men har inte riktigt vågat ta upp det med dem. Däremot har jag föreslagit payson eller paypal som betalningsätt för oss Finländare. Man får ju pengarna in på direkten till kontot och slipper vänta samt att man kan ju föra över pengarna till ett bankkonto sedan från Paypal och payson. Men enligt vad jag har förstått har de inte ännu tagit upp den iden i styrelsen. Men har föreslagit den iden åt dem.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#12 Jodå detta har visst varit uppe, våran kassör sa faktist till mig i veckan att hon undersöker saken för fulla muggar 
Sen har vi faktist medlemmar utanför Sverige som skickar pengarna kontant, funkar fint det oxå 
Amunra, kontakta mig privat så löser vi detta så snabbt vi kan 
Martinas ! Du är absolut välkommen att registrera dig på vårt forum även fast du inte vill bli medlem i föreningen 
Hej
Ska flytta till Sundsvall och känner också att förening är väldigt långt borta.
Men om det finns tillräckligt många av oss så borde det gå att fixa en lokalavdeling. Eller hur?
Runt i dina trakter finns det väl några medlemmar va? Eller fanns iallafall.
#14 Absolut, finns det intresse så är ni välkomna att höra av er till mig, du kan efterlysa på vårt forum, där hittar du fler medlemmar 
#14 Räkna med mig! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
finns en annan hamster o gerbilförening också :))
med ett forum också med gamla erfarna uppfödare
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**

#18 Är det en nystartad förening?
Sist jag gick med i en nystartad förening, betalade jag medlemsavgift och efter ett tag la de ner och jag fick ingenting för pengarna och stamtavlorna jag reggade där var värdelösa och gick inte att använda till någonting.
Massa bortslösade pengar till ingen nytta. Känns inte som om jag skulle våga göra om det försöket.
det får du prata med dem som startat upp föreningen om :)
det går o skriva på forumet o fråga
ibland får man chansa :))
man vet ingenting här i livet :)
###
neva masquerade
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Det verkar ju vara samma/några personer som startat denna förening som den gamla som lades ner…

#20 Undrade bara för jag har inte hört talas om denna föreningen.
Chansa gör jag gärna en gång om det är någonting jag tycker verkar bra. Jag skulle dock inte chansa en gång till, det har jag inte råd med.
det kommer att gå jätte bra :))
nä så är det ibland att pengarna inte räcker
man får ju dubbel chans ocH STÄLLA ut sina fina hamstrar omman nu går ed i båda ))
det kan ju vara olika orsaker till att en förening går omkull tyvärr
###
neva masquerade