Genetik hos vintervit?
Nu när alla ungar utom två ur min lilla olyckskull har flyttat till egna hem har jag börjat fundera lite. Jag har fått lite blodad tand av denhär kullen och skulle gärna fortsätta avla på dvärghamstrar. Men då med lite mer kunskap i bagaget och med bättre förutsättningar att kunna ta hand om hamstrarna på rätt sätt. Men genetik är någonting jag verkligen gillar och jag kan inte låt bli att undra lite när det kommer till genetiken hos vintervita.
Som jag förstår det finns det 3 dominanta färg/tecknings-gener och en recessiv. Agouti är alltså grundfärgen, det är dominant, så långt hänger jag med. Sapphire är en recessiv färggen, inga problem att förstå det. Pearl är, såvitt jag kan förstå, någon form av teckningsgen, det är dominant och finns både på Agouti och Sapphire. Jag förstår hur det fungerar i praktiken, men är inte helt hundra på att jag fattar teorin. Sen kommer det roligaste av allt: Mandarin. Mandarin fungerar alltså som Pearl? Men om jag förstått denhär artikeln rätt så kan Mandariner också vara Pearl? Hur går det ihop?
Så om jag förstått dethär rätt så skulle man alltså kunna ta en Pearl Agouti (Sapphirebärare) och para den med en Mandarin Agouti (Sapphirebärare) och få fram dessa varianter:
Agouti
Sapphire
Pearl Agouti
Pearl Sapphire
Mandarin Agouti
Mandarin Sapphire
Mandarin Pearl Agouti
Mandarin Pearl Sapphire
Eller har jag missförstått nånting?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
*Sätter ett litet spår*
Det här med genetik är ju så spännande men jag kan ju ingenting i princip så det ska bli kul att lära sig ;)
//Caroline

Åh, jag har aldrig hört om Mandarin pearl! Det verkar intressant! :)
Vill se bild! ;)
#2 Haha, vi skulle kunna testa att para din Bo med min Måne och se om det stämmer i praktiken ;)
Skämt åsido, det skulle vara roligt att se hur en Mandarin Pearl Sapphire ser ut. Men det är väl inte många uppfödare som avlar på Mandarin antar jag..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#3 Haha, jaa, det borde ju funka ;)
Jag avlar på Mandarin ju!
Jag sparade ju en Mandarin sapphire hona ur kullen… Så om 2 månader då… *smider planer* :P
Jag har en ganska häftig färg på min dvärg-hane.. Broken agouti.
Skulle vara roligt att para honom för att se vad ungarna får för färger. t.ex Mandarin broken, haha :)
Synd att han är från Zooaffär :O

#5 Broken augoti är väl Hybrid tror jag… eller?
Jupp, Tror det ;) Det är väl mandarin också :)?

#7 Vissa tror det…Inte jag :P
Någon skrev det i ett inlägg, att det var Hybrid. :O

#9 Ja, som sagt var, vissa tror det. Och det kanske är rätt, det är en tolkningsfråga. Själv tror jag att det är en ny färg inom den vintervita rasen, inte en korsning :)
Jaha,, :) då tänker jag tro att det är en Hybrid :)

#11 Okej :P Men nu har det blivit lite OT :P
Nja, tåden handlar ju om genetik. Jag vet inte mycket om Campbells färger och genetik, men enligt artikeln jag länkar till så finns det ingen motsvarande färg hos Campbells som är dominant. Så då kan det ju inte gärna vara en korsning?
//Lamina
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra inlägg , ska starta uppfödning så småningom , och jag vill få fram olika färger med mandarin i :) har planerat detta i 2 år . Så jag köpte en hamster först Bosse , sen blev han allt äldre och så köpte jag Ellen som visade sig vara en kille men hans pungkulor sitter uppe i magen han är alltså steril :/ jag har haft en sån otur :( men jag funderar på att köpa 3 hamstrar en mandarin en augoti och en sapphire/pearl :)
Bra inlägg , ska starta uppfödning så småningom , och jag vill få fram olika färger med mandarin i :) har planerat detta i 2 år . Så jag köpte en hamster först Bosse , sen blev han allt äldre och så köpte jag Ellen som visade sig vara en kille men hans pungkulor sitter uppe i magen han är alltså steril :/ jag har haft en sån otur :( men jag funderar på att köpa 3 hamstrar en mandarin en augoti och en sapphire/pearl :)
Linnea96 vilken ras ska du stara på guldhamster / dvärghamstrar vintervit eller cambells?
Denhär genetiken gäller ju vintervit dvärghamster. Vill man föda upp cambells, kines, robovkis eller guldhamster så har man ju ingen nytta av den…
//Lamina