Bobo + Mala = ...
… massa bebisar eller ja förhoppningsvis
.
Idag satte jag ihop Mala med Angelgards Bear of Nefertem eller Bobo som han kallas till vardags, som kommer från min uppfödning men ägs av kompisen. Mala kommer från Sofia/Roxie.
Hade tänkt att vänta till våren, men då pojken är ca 1½ år så vill jag inte vänta längre. Men tjejen är ellerfall inte för ung.
Mala är efter engelska linjer och har husky bakåt, Bobos pappa är husky. Så kan komma husky, men främst Agouti jag är ute efter, massa honor till mig
.
Bilder kommer när jag har tid ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Oh bebisar! :D
// Sofia
Oj, har du bebis planer! Får hålla tummarna här då att allt går bra 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Här hålls alla tummar och tassar?
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Tack tack
.
#2 Haft planer på det ett tag men inte varit rätt tid
, inte rätt tid nu igentligen häller för mig, men kan inte vänta för länge då han börjar bli för gammal snart..
Kan ju vissa söta igelkotten till pappa här då
, och älskar hans stjärna i ansiktet. Han är lite sur på bilden
då jag tog upp han från hans tjej.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Lite gladare 
//Frida
och fina lilla mamsen
. Ni ska se storleksskillnaden
, hon ser ju ut som en liten bebis i gämförelse med Bobo, men det bara Bobo som är stor.
//Frida

#4 förstår att Bobo är sur när du tar honom ifrån hans tjej
.
//Camilla
Säger du att Mala är liten? Haha, är är det tvärt om, bröderna är större än pappan och systrarna är större än mamma :P
Men mamma och pappa (blivande mormor och morfar) + syskon hälsar lycka till! :D
// Sofia
Vägde tjejen ikväll och hon har redan gått upp 5 g
, och det är mycket för en liten roborovski. Så antagligen har hon ätit väldigt mycket eller så bakas det ungar i hennes mage och då många ungar
. Hoppas såklart på det sistnämda, men vill inte vara för hoppfull då det gick som det gick föra gången då båda honorna dog, men om parningen tagit sig har jag snart små Sekhmet släktingar (sekhmet var gravid men dog då ungarna inte kom ut, och pappan till domhär är hennes bror). Så nu får ni hålla alla tummar ni har :).
//Frida
#9 Hoppas det är många bullar i ugnen!
Hur stor ålderskillnad får det vara på hane och hona när man parar de??
ska nämligen försöka ta en kull i jul.
Tror du kan hitta all info du behöver på SHF's hemsida. Det är en del att läsa på och mycket man bör tänka på innan man tar en kull :)
// Sofia
Det har jag gjort men tack ändå. det ända jag undrar är skillnaden på åldern. 
Dom här har ju en ålderskillnad på över ett 1 så ja det spelar ingen större roll hur mycket i ålder det skilljer bara hona och hane är tillräkligt gammla och att inte honan överstiger 1 år för sista kullen (men måste vara yngre för första). Tror inte hamstrarna bryr sig om ålderns skillnaden precis
.
//Frida
Tack så mycket 
Tjejen är troligen med bebisar, är inte helt säker men hennes mage börjar bli större ellerfall
. Men hennes vikt har hoppat fram och tillbaka, men ja en liten rosa marsipan tjej kan det ellerfall vara till mig tycker jag
.
Bobo fick flytta hem på fredagen samma vecka han kom hitt, men då det blir ett allvarligare bråk mellan hans bror, så fick han flytta tillbaka men då till båda tjejerna. Då han var himla deprimerad av att bo själv, och jag vet robbar som har deppat ihop totalt så ville inte ta några chanser.
Så tanken är att han ska få flytta ihop med två av sina söner om det blir några pojkar i kullen. Men sålänge får Bobo bo kvar med sina tjejer och ja troligen kommer det komma en kull till men jag vill som sagt att bobo ska må bra.
//Frida

ska du inte sälja några? :)
//Anja
Ungarna dog i magen på henne, så fick åka in till vetrinären, så dom fick hjälpa henne. Hon klarade sig som tur var. Nu hoppas jag att den andra honan är gravid, men om så inte är fallet kommer hanen fortsätta att bo ihop med dom ändå, då dom trivs ihop.
#17 Om nu min andra honan är gravid så tror jag inte det kommer bli några ungar över
. Dom brukar inte få fler än 5 stycken och 2 hanar ska sparas och alla honorna ska bo kvar med mamman
. Men jo visst om någon skulle vara jätte intresserad kan jag tänka mig att sälja, om det blir många.
//Frida
#20 Nej men gud så läskigt hur gammal var hon?.. tur att hon klarade sig! 
#21 Hon är lite över 5 månader nu (så hon var ca 4 månader och tillräkligt gammal när jag parade henne).
//Frida
buuhuu, jag vill också ta en kull 
#22 Ska se om det blir någon över
.
//Frida
Killen har ellerfall parat sig med båda tjejerna iförgår, kom på han och en av tjejerna innan jag skulle åka till jobbet. Lite elak är han allt :P. Fattade inte först varför det fattades hår på deras ryggar, men tydligen när han parar sig så bitter han dom i ryggarna (eller ja i håret, då det inte är bittmärken), snällt va?.
Hoppas igentligen att han inte kan bli pappa mera då dom trivs så bra ihop, inte ett ända bråk än sålänge. Fast saknar att ha små söta robbe bebisar här hemma
.
//Frida

#20 Vad gjorde veterinären?
Anledningen till att jag frågar är att jag hade ju en guldhamster vars bebisar dog i magen och det gick inte att göra någonting alls utan slutade med avlivning.
Kan vara bra att veta ifall det händer igen menar jag.
#27 Hon fick cortison, gjorde så hon årkade få ut dom.
//Frida

#28 Ok tack. Inga mediciner funkade på min hona. Tänkte ifall de gjort nåt annat.
Vilken tur att hon fixade det iallafall.
Det värkar som ena tjejen är gravid nu äntligen (hoppas hoppas),
eller ja hon är rätt stor och hennes tutt rader syns nu. Så nu får ni hålla alla tummarna där hemma.
//Frida
Maliits stora mage
.
//Frida
Jamen gud hon ar ju ungar därinne!!
//Nova
Idag är hon rätt mycket störe än igår
, och nu ser man tydligt bebisbullorna (vilket man inte gjorde igår). Så ja nu är det inte långt kvar.
//Frida
Bebisar!
Första lilla lilla sparveln tittade ut nu på kvällen/natten. När jag skulle ge robbarna mat, så råkade jag lyfta på boet och där låg h*n. Hoppas jag inte störde tjejen för mycket bara. Men släckte i rummet, stängde av tv och gick och satte mig framför datorn istället så hon får föda i lugn och ro.
Nu blir det spänande att se hur många det kan vara.
//Frida

Åååh vad roligt!
Grattis!:)
Grattis! ^^
Grattis :D
//Nova
Tack :) Kollade i boet idag och där låg 7 stycken, inte kontigt att hon var stor
. Och alla 3 låg och ruvade på dom (även igår så fick dom andra två vara kvar i boet), så om inte detta får dom att börja bråka så tror jag inget får det.
//Frida
Idag är könen kollade och namnen är bestämda. Alla har ellerfall riktigt bra färg.
Phobos, hane
Pan, Hona
Phoebe, hona
Amalthea, hona
Den sista är jag osäker på om det är en hona eller hane. Så om det är en hane får det bli Deimos och om det är en hona Lysithea.
//Frida
Grattis! :D
// Sofia
Grattis ! När kommer bilder?
#44 När dom öppnat ögonen ;) om ca 1 vecka.
//Frida
Jippie :)
Vad roligt ! Grattis ! :)
Det ser ut som Mala håller på att föda nu :). Hoppas det går vägen denhär gången.
//Frida
#48 Vad kul :) håller tummarna för att allting går bra :)
4 stycken låg det i boet idag :)
//Frida
Grattis :) men hade hon inte redan fött ungarna som du skrev i inlägg #37 ? :)
#51 Tack :). Det var ju Maliit som hade fött dom andra ungarna, men Mala blev gravid för ett tag sedan men då dog ungarna i hennes mage så fick ta hjälp av vetrinär.
//Frida
* Men tror Maliit är gravid igen, så tänkte jag skulle flytta hanen snart.
//Frida
Jaha då förstår jag :) kanske läste slarvigt ;)