LIVS VIKTIGT!!
Min hamster har varit precis som vanligt, men nu när jag skulle ta upp han för ca 10min sen så låg han i huset helt stilla. trodde han inte levde ens.. men väckte honom, och det brukar man väl aldrig behöva. och nu sitter han och skakar, vad händer? vill inte äta, elr dricka. vad kan jag göra, det här ser inte bra ut :((
Bild från när han var "pigg" . är såå orolig över min lilla vänn..
Åk till veterinär. Är nog det enda du kan göra. Ingen här kan ju hjälpa dig om han är sjuk.
// Sofia
Hur gammal är han? När hamstrar blir gamla och börjar bli lite sådär trötta, stela så kan det faktiskt bero på att de snart behöver flyga upp mot himlen.
Om han är ung vet jag inte vad det beror på.
Kram// Marie
Ja, men mina föräldrar är i göteborg. jag ska ringa och råd fråga! och hoppas på att någon kan skjutsa mig.
Han är knappt ett år, så det är väldigt konstigt.
runt ett års tiden brukar faktiskt många hamstrar bli sjuka. Speciellt djuraffärens 
såpass tidigt? ja, han är ju ifrån djuraffär oxå..
hamstrar blir inte så gamla 1½ - 2½ år ungefär.
nej, tråkigt nog :( har bara haft gerbiler förut, så detta är min första hamster.
Jag har 3 nu :) har haft 4. Efter min första hamster hade somnat in så blev jag helt galen i hamstrar. så ja jag kommer antagligen ha hamstrar hela livet. Kanske du med.
Nej, men jag hoppas verkligen det inte var något farligt med hamstern utan bara något som hände just nu idag.
// Marie
En hamster som är knappa året skulle jag inte räkna till åldersjuk, oavsett härstamning. Att en zoo hamster däremot har lättare att bli sjuk, de låter jag vara osagt då det är fullt möjligt, även om jag inte vet om det någonsin bevisats.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#9 Av min erfarenhet så har de hamstrar jag köpt från djuraffärer (och det har varit en del under åren) antingen blivit sjuka efter 2-7 dagar efter hemkomst eller efter 3-4 efter hemkomst. De hamstrar jag köpt från djuraffär har alla dött runt 1 år och 4 månader ungefär och i värsta fall en vecka efter köp. Medans de som jag köppt från uppfödare har dött mellan 1,8-2,5 år. Så jag köper alldrig djur från djuraffärer längre. Fick totalt nog av detta efter att min svartgula (min aldra första blackyellow kh som jag köpte från djuraffär)hamster dog 5 dagar efter jag köpte den och han såg frisk ut (Men sjuk var han fast han såg frisk ut, pigg och kry och visade inga tecken på att vara sjuk)…Alldrig mer ett djur från djuraffärer från min sida! BLÄ TVI VALE!
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Min guldis blev 4 år.
Jag har haft många hamstrar från djuraffär, och de flesta ahr blivit 2-2,5 år gamla. Några enstaka (2-3 stycken) har dött runt 1-1,5 års ålder.
Enlgit min erfarenhet behöver inte djuraffärshamstrar vara "sämre". Däremot vet man ju med säkerhet att de har bättre gener, och haft en bra uppväxt, om man köper från uppfödare, så här blir det inga fler djuraffärshamstrar.
Jag har haft en hamster, min käraste Sussie. Hon var från en djuraffär hon bets men jag tämjde henne. Sedan så började hon tappa hår vid slutet, hon var trött.. sov hela tiden. Vi försökte med vitaminer hon dog vid c. 1, 5 år gammal. Jag saknar henne än. Jag vet inte om åldern har något med djuraffärer och göra men..
Jag har tre hamstrar från djuraffär.. alla lever fortfarande. En av dem är 2 år om några månader och han är hur pigg som helst. Har inte haft några sjukdomar alls..har inte märkt något heller på dem andra två som kom tillsammans hem till mig. Dem är 7 månader ungefär nu och dem är pigga än så länge. Har inte märkt något ovanligt.
Jag har inte haft några problem med hamstrarna jag har köpt ifrån djuraffären.
//Camilla
Hemsida
Det kanske blir liiite ot här? Vi kanske ska prata om det inlägget egentligen handlade om?
Jag har 4 hamstrar, har haft 15.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Jag köpte min första hamster i djuraffär , han lever än i dag och är 3.5 år .
Jag antar att detta varierar en heel del! men han mår iaf bättre, det blev en tvär vändning så var antagligen att han inte hade druckit ngt. märktes att det var nån brist, så fick tvinga i honom vatten då han inte hade förstått han kunde dricka själv antagligen.
#11 och 17 Då har ni haft tur! Kanske någon uppfödare som har länat dit honom. Vissa uppfödare tar ju inte med någon stamtavla när de lämnar över hamstrar till djuraffärer, och vissa djurrafärer bryr sig inte i att ge stamtavlor med hamstrarna de fått in av uppfödare. Jag vet av 2 i finland som gör detta och tycker att det är en rutten stil av djuraffärs personalen fast uppfödaren har bett dem ge stamtavlan/stamtavlorna åt den nya ägaren som köpt en hamster/hamstrar som är uppfödd av uppfödaren som lämat dit dem pluss dears papper..
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Kan han ha gått i ide och sedan vaknat?