Får jag låna din hane?
Min lilla guldhamsterhona Cayenne är så fin och jag skulle vilja ha en kull efter henne.
Finns det någon i Skåne, typ Malmö/Lund eller närliggande kommuner som har en hane som ni kan tänka er att låna mig för en parning?
Ett tips är att berätta mer om din hona, stam, färg, hårlag, temperament.
Dessutom, vilken hane du söker, färg, hårlag, temperament.
Osv
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Min hona är köpt på Arken Zoo i Malmö i Oktober förra året.
Jag fick ingen ålder på henne, men gissningsvis var hon väl en tre-fyra veckor när jag köpte henne.
Det är lite svårt att säga vilket hårlag hon har, hon är lite "tufsig", så något i stil med crémefärgad bandad, lite svårt att säga genom att enbart titta på henne, speciellt eftersom jag inte är så duktig på hamsterfärger :)
Har tyvärr ingen stamtavla på henne, hon är jättelugn och har ett fint temperament.
Har egentligen inga speciella krav på färg på hanen, men har ett önskemål om silvergrå satin om det finns möjlighet.
Givetvis måste hanen ha ett bra temperament.
Annars är normalfärgad också välkommen, men silvergrå hade varit drömmen.
Bifogar ytterligare en bild så kan du se färgen på min hona och hjälpa att fundera på vad hon kan ha för färg.
:)
Ok. Varför vill du då ta en kull på henne, du skriver att hon är så fin.
Men väger de upp en dålig päls o bristen på fakta om hennes bakgrund?
Jag kan inte svara på det utifrån en bild, utan de är mera sådant som du själv bör tänka på innan du bestämmer dig för att gå vidare med en kull.
Däremot lämnar jag färgen åt någon annan, hennes mörka tipping gör mig mkt förrvirrad…
Men bandad, ja. Och Sg går bra att använda oavsett då den hör till viltfärgade kategorin.
--------------
Om hon är creme bandad så kan du inte para henne med en svart hane eller en gul hane. Eller, kan, kan du. Men det är inte de bästa.
Mvh Alicia.
Jag tvivlar på creme, inte med den tippingen.
Fast….?
--------------
Kan ju vara creme-gul.. Hon har ju väldigt svag tippning, och jag tycker mig se en liten hätta, dock ser jag inga kindteckningar.
// Sofia
#4 Skulle bara vilja säga att svart + creme får man nu mera para om man har en anledning till detta. Dock om man vill ha fram cremear så är det inte en bra parning.
Jag parade min silversvarta hane med en bö off hona.
Det var då för att båda föräldrarna har underbart temprament och fina i huvud.
Gul däremot ska ej paras!
Jätte fin tjej i alla fall, men jag skulle rekomendera en normalfärgad hane till henne som har så mycket viltfärgat bak i släkten som möjligt för Att undvika att få blandat mellan creme/gul om hon nu skulle vara det. Lycka till! :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Sorry att svaren dröjt, hade lite problem med inloggningen.
Tildah: Vad menar du med "dålig" päls?
Jag tänkte mest på att hon har ett fint temperament, och att jag skulle vilja ha en kull helt enkelt.
Att få en ordentlig fakta är svårt enbart från en Zoohamster, vad jag vet är dom flesta ifrån grossister och har väl inte direkt någon stamtavla.
Hade jag vetat vilka varianter som är "lagliga" så hade jag väl inte frågat? Jag har somsagt ingen aning om vilka färger som "får" gå ihop med vilken och väljer därför att fråga.
Vad räknas som "gul" då?
Cremefärgade tycker jag går i lite mer orange, så jag är osäker på vilken färg hon egentligen har.
Tack för alla svar, och det är klart jag hade velat veta mer om hennes bakgrund, föräldrar osv osv, men det är somsagt lite svårt med tanke på att hon är köpt på Zoo.
Varför är det så farligt med om man får creme/gul? Om dom ändå bara ska födas upp för skojs skull? Jag har liksom inte tänkt starta någon uppfödning..
En naturfärgad "går" att para med alla färger så det skulle ju vara ett bra alternativ. Vet vad du menar, hade gärna tagit en kull på min tjeja som inte är reggad men har valt att inte göra det.
ps: "föda upp för skojs skull" är inte så bra att skriva. Låter som om du bara vill göra en kul grej men inte bryr dig om hur ungarna blir.
(vet att det inte var så du menade)
Jättefin och söt tjej btw!
#8: Risken är att den som köper avkommor kanske reggar in själv/-a och använder till cremeavel.
Då förs det gula med in i cremelinjerna, vilket är ett jäkla sjå för oss som inte vill ha cremegult eller skp i våra cremelinjer.
Därför är det smartast att använda en "viltfärgad" (ex silvergrå, normalfärgad osv), eftersom du inte vet vad din hona är för färg.
Vanlig creme är hon dock som sagt inte, utan troligen någon gul variant.
Emma: aha, det var så du menade.
Men har någon en silvergrå så hade det varit toppen. Givetvis bryr jag mig om hur ungarna blir, tänkte inte bara på framtida linjer :)
Ja, hon är min ögonsten, när tjejen på djuraffären lyfte på hustaket där min lilla låg såg jag direkt att henne ville jag ha :)
Finns det någon sida ni kan rekommendera som visar färger o teckning bra? Tycker mig ha sökt utan resultat..
Och ni som svarat, vet ni någon som har en silvergrå sötsak?
Kort sammanfattning från mig:
Jag avlar inte på djur utan känd stam, då det blir onödiga risker gällande sjukdomar och i detta fall, färgen, då du inte ens vet vad honan har för färg.
Dålig päls menar jag då du skriver att den är tufsig, på bilden ser hon kh ut, men en kh ska ha så hård päls att när man stryker faller den tillbaka direkt, jag skulle inte döma ut en hamster bara för dålig päls, men det i kombo med okänd stam o dålig färg.
Det är absolut ingen kritik mot dig, utan bara min syn på saken.
Ser förresten att jag kanske skrev slarvig då du frågade igen ang färg, för jag skrev att sg går bra då det är en viltfärg, men Emma har ju förklarat bättre så då löste de sig
Lycka till med sökandet, sg är trots allt en ganska vanlig färg så det borde nog gå att hitta en hane, annars får du köpa dig en egen unge
Kom bara ihåg att para henne innan maj, sedan är det för sent
--------------
Tildah: det jag menade med "tufsig" är att hon såg ut att ha lite satin inblandat, inte att det är något fel på pälsen.
Tja, jag har aldrig satt mig in gällande färger eftersom jag enbart haft hamster till sällskap.
Och därför frågade jag någon som kunde tänkas veta.
Att köpa en egen hane är uteslutet då jag enbart ville ha EN kull efter henne.
Jag tänkte mest fråga här eftersom man kan ta förgivet att någon på ett hamsterforum har en hane ;)
Och varför skulle det vara försent efter maj?
#15 Det kan inte finnas "lite satin inblandat", antingen är hon satin eller så är hon inte. Och på bilderna så ser hon inte ut att vara satin. En satinpäls väl väldigt len och väldigt glansig :)
Anledningen till att det är försent efter maj, är att hon då är för gammal för att få sin första kull.
Är det några speciella färger di vill få fram, eller varför vill du använda just en silvergrå? Eftersom silvergrå är en dominant färg så kommer största delen bli silvergrå i kullen.
// Sofia
Ok.
Visserligen är min honas päls väldigt len, vidare glansig vet jag dock inte, men hur kommer det sig att hon har "tufs" på bakdelen då?
Hade det funnits möjlighet att få tag i en silvergrå hade det varit toppen. Just för att den färgen är väldigt fin, och ungarna skulle antagligen bli toppenfina.
Det gör mig inget alls om den färgen dominerar!
Jag tycker inte hon ser ut som en satin. Om hon har tufs på bakdelen beror det inte prå att hon är satin.
#17 Om hon har en toffs där bak är hon kanske långhårig? 
Att hon har en tufs på bakdelen innerbär att hon är Långhår.
Långhåriga honor får nämligen oftast bara tufsar på rumpan och ibland bakom öronen.
Hanar som är långhåriga får däremot oftast lång päls på hela kroppen.
Så du bör leta efter en långhårig guldhamster hane :) I silvergrått då om det är det du vill ha :)
// Sofia
#15 Jag avstår från att skriva något mera, du har fått bra tips från andra och vi verkar inte alls förstå varandra särskilt bra
--------------
#17 Jag tittade på din bild och vad jag kan se på den så tycker jag det ser ut som att hon är långhårig. Pälsen ser liksom lite "fluffigare" ut på henne och sen har hon små "toffsar" som sticker upp på huvudet. Och eftersom att du skrev att hon hade toffsar på baken också så är jag ganska säker på att hon är långhårig.
Så om jag var du så skulle jag leta efter en långhårig hane att para henne med :)
Tildah: Ok, jag menade inte att vara snäsig på något sätt, jag frågade och fick mycket bra svar, tack för att du tog dig tid iallafall :)
Vertical: Ok, du råkar inte känna någon som har en långhårig sötnos? Eller du kanske har en själv?
Roxie: Ja, silvergrått får det nog bli, du känner ingen i Skåneområdet som har en hane?
Tack för alla svar iallafall, nu börjar jakten ;)

Kan i många fall vara lättare att köpa en hane än att låna en. Åker man långt för att låna och parningen inte tar så blir det ju lite bökigt om man måste göra om det igen.
Känner inga människor i skåne, men prova att göra en sökes-annons på djurannonser.
Jo, fast man kanske inte har plats och tid för att köpa en ny :O
Jag har också lånat, eller rättare sagt "Ska låna" på söndag ska jag hämta hem en partner till min ena hona Kokos

#26 Man ska ju ha plats och tid för kullen.
!Haha, juste det tänkte jag inte på, dumbo Marie! 
Det kan ju vara så att man behöver lägga ner all energi och plats på kullen, alla kanske inte har möjlighet att ha hur många hamstrar som helst och om man ska ta en kull måste man ju vara beredd på att det blir kvar några, och då vill man ha plats åt dem.
#24 Nej jag känner tyvärr ingen och jag har ingen själv heller Men lycka till i ditt letande :)
Jag tror nog faktiskt jag hoppar detta projektet då hon är så pass "gammal" redan..