Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 4136 ggr
Caroline.H
0

Kattungemat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit och köpt kattungemat till mina dvärgar, men jag vet inte om jag vågar ge dom det innan ni har sagt att det är okej :P

Ingredienserna: Kött och animaliska biprodukter(?)(minst 4% kyckling i bruna pellets)spannmål, vegetabiliska proteinextrakt, oljor och fetter, mineraler, fisk och fiskprodukter, jäst, mjölk och mejeriprodukter(minst 4% mjölk i mjölkpellets), grönsaker(minst 4% morötter i orange pellets)

Det i fet stil har jag lagt till, jag menar, animaliska biprodukter?

Jag tänkte att man kanske kund ta de "pellets" bitar dom kan äta och slänga resten? Jag vet inte, nu får säga vad ni tror. Här är en bild på förpackningen också.

//Caroline

Caroline.H
0

Nån som vet?

//Caroline

HamsterMarie
0

Ingen aning :/

Lamina
0

Jag vet inte vad som gäller för hamstrar, men råttor får man iaf absolut inte ge kattmat. Kattmat innehåller taurin eftersom katter inte kan tillverka det själva. Råttor (och dom flesta andra djur, tror jag) kan tillverka det själv. Taurin är ju vad man har i energidrycker, så du kan ju tänka dig själv vad som händer om man får ett tillskott av taurin när man redan har den mängd man behöver…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Caroline.H
0

#3 Jag vet att man kan ge hamstrar kattmat, men jag tänkte på just den här maten ;)

//Caroline

Verticalvein
0

Vad jag har förstått så är inte friskis någon jättebra mat när man ska ge det till katter men jag vet inte hur det är till hamstrar tyvärr.

UlrikaD
0

Friskies är väl det sämsta torrfodret för katt man kan hitta. Det tar väl inte direkt död på din hamster i och med att de äter såpass lite av det. Men satsa hellre på att köpa en liten 400g-påse (om du bara har en hamster) på djuraffären med ett bättre märke. Typ Royal Canin, Eukanuba osv.

Jag skulle inte ge Friskies till något djur i och med att det är känt för att ge lever och njurproblem. Vet inte vad det gör i längden för ett sådant litet djur som hamster.

Caroline.H
0

#6 Det var synd, som tur är så kostade den bara 18 kr så det är väl inte hela världen. Men det enda jag hittat i dom lite bättre märkena så kostar inte ens hälften av hur mycket det är i den här över hundra kronor, och det lägger jag inte på lite kattmat. Det finns inga mindre påsar eller några provpåsar. Vad betalar ni egentligen, betalar ni över hundra kronor till era hamstrar eller har ni haft sån tur att ni hittat små provpåsar?

//Caroline

Verticalvein
0

#7 Jag köper i och för sig ingen kattmat men hundmat, en liten påse Royal canin på 500g kostar ungefär 59kr så jag tycker inte att det borde vara så pass mycket dyrare för katter.
Djuraffärerna brukar ju ha provpåsar som sagt så om du inte ser dom kanske du kan fråga? Annars kan du ju titta hos veterinären för där säljer dom ju Foder också :)

Caroline.H
0

#8 Det var verkligen billigt om man jämför med vad jag har sett… :/  Jag får väl fortsätta leta antar jag…

//Caroline

Verticalvein
0

#9 Hoppas du hittar något bra till vettigt pris snart :)

TildaH
0

Jag betalar omkring 50.- för 200g iams. Fast skulle påsen kosta 100.- skulle jag ändå köpa den, för de räcker länge

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

UlrikaD
0

Jag köper en stor säck kattungemat i och för säg och den kostar ju några hundra. Men så har jag ju också ett gäng hamstrar.

Men en liten påse bör väl kostar ca 89kr häromkring iallafall. Men i vilket fall som helst räcker det länge till en hamster.