Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3959 ggr
NathalieT
0

Det är inte bra, för att ?

Jag har läst på många ställen att kalksten,saltsten och flytandevitaminer inte är bra för dom små. Men jag tror inte jag läst någonstans varför det kan vara skadligt, det är bara något jag klurar på. Någon som vet ? ;)

HamsterMarie
0

De ska inte äta salt ;)

Warney
0

det förstör njurarna och vitamindropparna drar till sig bakterier i vattnet

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

kaizoR
0

Vissa hamstrar älskar sina saltstenar och slickar därför för mycket på dom. Det gör så att de får njursten! Det är bara att söka "saltsten" på google så märker man alla varningstecken. Om du skulle fråga en veterinär skulle du nog få samma svar. :)

[Sniff]
0

Jag tycker det är jättedåligt att djuraffärer säljer saltstenar till hamstrar. De rekomenderar/ tvingar på köparna att köpa det… Obestämd

[Cavalli]
0

Har också funderat på det här. Inte för att jag ifrågasätter, något bör det väl grunda sig på. Finns det något dokumenterat fall där något har hänt av exempelvis vadd, saltsten, kalksten & vitamindroppar? Finns det forskning gjord ang. att hamstrar inte ska äta salt eller kryddor? Eller att bäckenet stelnar på honor över 1 år?

Är man som jag lärd av 'hamsterskolan' på internet så har det varit klara besked och folk som för de här budskapen vidare. Allt måste ju komma från några fall. Det är bara så, är känslan jag har nu.

Finns det någon som vill berätta om någon olycklig händelse som är relaterade till ovanstående artiklar?

Och innan någon kraxar upp morgonmackan i frustration och pekar ilsket på skärmen, så använder jag varken eller av ovanstående ting. Källkritik :)

Tregly
0

5# Vadd tror jag har fastnat i hamstrarnas kinder och kvävt dom. Men jag är inte säker. själv har jag en saltsten till min dgärvhamster som jag fick med uppfödaren. men blev lite osäker och ska kanske ta bort den om det inte är bra? an får ju ändå i sej lite salt i maten.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[Cavalli]
0

#6 Aa det är vad man har hört. Men vem har det hänt för? Googlar man på 'kvävd av hamstervadd' så hittar man trådar som refererar till det här forumet, några uppfödare från det här forumet som säger att det inte är bra. Men ingen specifik händelse.

[Sniff]
0

Vadd kan fastna runt hamsterns ben och därför "strypa" benet, så att benet inte får blod och syre och det är inte så skönt för hamstern… Benet kan också brytas av när hamstern försöker ta sig loss.

[Cavalli]
0

Vill ha karga fakta, veterinärberättelser, expertutlåtanden, egna upplevelser där det har hänt.

Känns löjligt då jag ska avråda folk att inte använda olika saker eller göra på olika sätt, men sen inte ha en enda skräckupplevelse eller fakta att hänvisa till.

Vet någon något som man kan googla för att hitta info?

Tregly
0

Jag heböver inte ha en massa bevis. tror att man själv får tänka lite på vad som kan hända och inte bara gå på ren fakta. tex som Sniff sa: vadd kan fastna runt deras ben. Möjligheten finns. Och om det hänt så tror jag inte att folk går och skyltar med det ;)

Veterinärer säger faktiskt att man inte ska ge djuren för mycket salt. Och de om någon borde väll veta? kan tillägga att jag har tagit bort saltstenen nu.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

TildaH
0

Nu har jag glömt vem, men det finns en uppfödare som råkade ut för att mamma hamster fastnade med huvudet i någon typ av vadd så att hon stryptes till döds, men jag kan inte minnas vem det var eller vad som hände med hennes ungar. Hmm… Jag måste fundera lite, se om jag hittar igen det.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[Cavalli]
0

#10 Är inte det jag menar heller. Sunt förnuft kan appliceras på det mesta, och därför lyssnar man på rekommendationerna och tar det säkra före det osäkra. Är absolut ingen vaddförespråkare. Men just vadd verkar vara ett väldigt känsligt ämne för hamsterentusiaster, och därför vore det intressant att veta om något har hänt, vart det började.

Michaela-N
0

Är ganska säker på att bäckenbenet växer igen. Det tror jag är bara bullshit.

Lunas uppfödare (KerstinL) råkade ut för att en av hennes hamstrar fick vadd runt benet och inte lyckades få av sig det, utan bet av benet istället.

NathalieT
0

Hmm