Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3123 ggr
Mullemupp
0

Hjälp med svar!!

Sitter här och läser om dräktiga hamstrar och har en fråga:

Ska man verkligen inte ha ett hus i buren när bebbarna ska komma? våran lilla älskling fulkommligt älskar att sova och boa i sitt hus, det är stort och ingen riska att det välter och ser in i det gör man oxå!!

Skulle bli så glad för svar

Roxie
0

Finns även risk att det blir för varmt och fuktigt i ett hus med bebisar, även större risk att någon blir klämd.

Har aldrig haft hus när jag haft kullar. Däremot lägger jag in extra mycket papper att boa med.

// Sofia

UlrikaD
0

Det är väldigt lätt hänt att ett hus bara flyttar sig lite, lite i sidled och en liten hamsterfot kommer i kläm. Eller ännu värre, får huvudet under.

Har aldrig hus till mina mammor, bara massa, massa extra papper att bygga bo med.

Detsamma gäller väl de flesta smådjur. Har förlorat en chillabebis som blev klämd bakom ett hus så jag tar ut husen även hos dem när de ska ha bebisar.

Zvintos
0

Rent tekniskt så är det faktiskt lag på att alla hamstrar, oavsett dräktig eller ej, ska ha ett hus med tak i buren.
Jag har alltid haft hus till mina kaniner när de haft ungar och de honor som boat i bolådan, där har ungarna klarat sig bäst (mindre risk att de följer med i spenarna ut och hamnar utanför, då honorna inte lyfter tillbaka sina ungar).
Däremot kan jag väl säga att jag inte har några till mina hamstrar, helt enkelt för att jag inte hittat något hus jag är tillräckligt nöjd med.
Kommer dock att snickra ihop lite hus i sommar, när jag kan vara hos mina föräldrar som bor i hus och har garage.

UlrikaD
0

I det här läget väljer jag nog säkerhet framför lagen. För många år sedan kom jag hem efter att ha varit i affären och hör en chilla-mamma skrika hysteriskt. Hennes bebis har kommit i kläm under huset och låg där och dog. Mamman fick inte loss honom.

Det tänker jag aldrig låta hända igen, med något djur.