Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 4637 ggr
NathalieT
0

Långhår ?

Hej, finns det LH som nästan ser ut som Kh? Känns som att jag har läst det någonstans ! Min hamster har inte spec lång päls, men hon har inte heller lika kort som de flesta Kh hamstrar jag sett här på forumet. Det kankse bara är så att pälslängd varierar ?

goldenhamsters
0

Ett dåligt långhår kan ibland kallas för "semi", det är när de inte har något släp men inte heller är ett korthår. De ser ut att vara något mitt i mellan.

Denna hamster var ett dåligt långhår som jag hade en gång i tiden.

Mvh Alicia.

NathalieT
0

Det är ungefär sådan päls som min hamster har ! Så hon är nog en "semi" ;)

TildaH
0

Det finns inget som heter semi enligt Svenska hamsterföreningens standard.

Visst, vissa kallar dåliga långhår för detta men ett långhår är alltid ett långhår och ska endast kallas för långhår. Jag tycker inte att man ska hitta på ett låtsas namn bara för att man har fått ett dåligt långhår.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med Tilda, semi är inget godkänt namn och kan bli lite knasigt om man använder.

Jag har själv använt det förut, men mest för att beskriva deras tillfälliga pälstyp.
Jag hade två ungar som var varken dåligt pälsade långhår eller korthår, utan var korthår med lite lite längre och fluffigare päls (om ni tittar på bilden så förstår ni.
Detta rättade till sig när de växte och de har nu helt OK korthårspäls, om än lite mjuk.
Men den är inte längre för "lång".

Semi är dock som sagt ingen pälstyp, utan mer ett ord för att beskriva att en hamster är dåligt pälsad.
Och då är det egentligen bättre att skriva att den helt enkelt är dåligt pälsad.

NathalieT
0

okej, tack då vet jag ! :)

NathalieT
0

Min hamster har ju ganska kort päls, kortare än den på bild #1. Pälsen är väldigt mjuk och ganska fluffig också .. blir lite förvirrad! ( detta är min första hamster så jag har inte lärt mig så jätte mycket om päls och liknande )

goldenhamsters
0

Hur gammal är din hamster? Om den bara är ca 4-5 veckor så har inte släpet växt ut än. Fast det håller på, och honor brukar ju få lite mindre släp än hanarna Flört

Mvh Alicia.

NathalieT
0

Hon är 7 månader ;)

NathalieT
0

Eller ja, hon blir 7 månader i mars  ;)

goldenhamsters
0

Lägg upp en bild Flört Enklast att se om ho är LH eller KH då.

Mvh Alicia.

NathalieT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, har inte direkt en superbra bild, men kan lägga upp en ändå!  (min kamera är inte den bästa kan man väl säga ) :)

goldenhamsters
0

# 11 Lite svårt att se. Fast jag tycker det ser ut som en KH hamster.

Mvh Alicia.

Zvintos
0

#11: Jag tycker då att det ser ut som en KH.

NathalieT
0

Då är hon antagligen det ;)