Torv?
Hej!
Kan man använda torv som underlag i ett akvarium?, alltså det man använder till hästar. Blir det för fuktigt när de kissar? Har ni någon erfarenhet av torv som underlag till hamstrar?
Jag tycker att det borde fungera då det blir mer likt deras naturliga miljö, man skulle kunna ha torv på ena halvan av buren och aspflis eller liknande på den andra halvan, eller vad tycker ni? 
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Är det inte torv man måste vattna för att hålla det dammfritt? Tänkte om de kan bli lite svårt att hålla de lagom fuktigt åt en liten hamster.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
I stallet så behövs det inte vattnas, jag tycker inte att det är särsilt dammigt där 
Jag tror det borde funka bra. Fast har aldrig hört om någon som använt det förut..
Mvh Alicia.
Om man väljer den bättre sorten går det bra.
Finns ju billigare torv och detta dammar lite för mycket.
Har haft torv åt hamstrarna när jag bodde hemma hos mina föräldrar och hade något vettigt ställe att förvara det på.
Hamstrarna ÄLSKADE det!
Så jag kommer definitivt byta tillbaka sen när vi flyttar till hus sen.
Torv dammar inte mycket mer än spån faktiskt, skillnaden är att torvdammet syns.
Min näsa (är allergisk emot damm) märker ingen skillnad på torv eller spån rent dammässigt.
Däremot är lukten av torv bättre än spån för min del.
Jag har förr haft torv och även torv blandat med kutterspån, fanns färdig blandade balar att köpa. Tycker att det fungerat riktigt bra både till dvärgarna och guldarna :)
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

#3 okej:D härligt. Vad använde du för märke? Finns det olika grovhet på torvet? Grävde dem mycket i torven om man jämför med spån?
#4 :) Det ser fint ut
#5: Jag kommer faktiskt inte ihåg märket.
Men vet att den vita balen är billigare och lite dammigare, jämfört med den gröna balen som ska vara bättre.
Spånet grävde de inte särskilt mycket i, men torven grävde de runt som galningar i.

#6 Kul att de uppskattar torven så mycket :)
#7: Ja, hade vi bott annorlunda än vi gjorde hade jag helt klart fortsatt med torv.
Men dels bor vi på våningen högst upp och vårat enda vettiga förråd är i källaren, så då måste jag springa 4 våningar.
Sen står även sambons nya dator därinne, för den får inte plats någon annanstans.
Tror inte han skulle uppskatta att få den full i torv. 
Går det att köpa torv i djuraffären?
Mvh Alicia.
#9: Jag har aldrig sett torv i någon djuraffär.
Det är Granngården som säljer och andra hästbutiker.
Eller i och för sig, jag kan ju ta och köpa en bal från stallet där hästen står och jag skulle vilja testa på torv någon gång 
Mvh Alicia.
#11 Foderboden i Haninge har :) (för visst bodde du söder om stan?)
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Ah, men enklaste blir nog att ta en bal från stallet :)
Mvh Alicia.
Hur fungerar torv till långhåriga guldhamstrar? :) Fastnar det mycket i pälsen?
#14: Inte enligt min erfarenhet, men har bara använt det på 1 välpälsad hane.
Och som med allt annat är det olika.