För långa klor ?
Hur märker man att hamsterns klor är för långa ? Jag vet att man i regel inte brukar behöva klippa hamstrars klor, men ibland kan det ju behövas ! Kanske lite svårt att förklara men hur llånga klor är för långt ? :P

Ja du har rätt man ska inte behöva klippa ner klorna, men vissa hamstrar behöver lite hjälp med det. Så för att vara på den säkra sidan skulle jag rekomendera att sätta in en stor sten i buren (tvättad först) och sätta en godis eller någonting som hamstern tycker om på toppen av stenen. Då när hamster ska upp och ner slippas klorna. Men ibland kan det vara bakterier på stenen som hamstern kan bli sjuk av, så tvätta den först med tvål sedan kan du lägga stenen i varmt vatten i ca. 2 timmar.
ps. Jag är inte helt säker om stenen är bra men jag har hört det. för mer info kan du söka på google eller fråga vetrinär.

Jag tycker att bak-klorna brukar behövas klippas ibland. Om klorna börjar böja sig neråt så vet man att de behöpvs klippas. Då klipper man där det är vitt, man ska klippa nedanför pulpan (där det börjar bli rött). Om hamsterns klor behövs klippas så tycker jag det enklaste sättet att klippa klorna är att ta ut dem på dagen när de är helt yrvakna och klippa. Då brukar de vara ganska lugna, och så klipper man ju självklart med en smådjur-klo-klippare och inte en sax.
Mvh Alicia.

Hamsterna ska kunna ha tassarna på marken utan att klorna viker åt sidan.
Jag klipper mina hamstrars klor med en vanlig liten nagelsax, har även en kloklippare för smådjur men tycker inte att den fungerar lika bra, är mycket klumpigare och mina dvärghamstarar är i förhållande alldeles för små.
En sten kan vara en bra ide, för att bli av med eventuell ohyra och liknande så kan du koka den några minuter i en kastrull eller ställa in den i ugnen på full effekt.