sjuk hamster?
min guldhamster, som snart är två år, har andats jääättesnabbt hela dagen, så det ser ut som att hon skakar hela tiden :S och sen så luktar hon jättejätte mycket, trots att jag städade buren igår och bytte Sand idag.
hon brukar vara superpigg annars och ta tillfället i akt när buren inte är stängd, men hon har legat still hela dagen och trots att jag tagit bort hela gallret på buren ligger hon bara still.
någon som vet vad problemet kan vara?
Jag kommer fram till att hon troligen är mycket sjuk i alla fall. Är hon inte bättre tills i morgon, om hon överlever natten, borde du åka in akut direkt.
Kan vara en stor tumör i kroppen. Den kan trycka på olika organ bland annat hjärta, lungor och kan de dessa snabba andningar. Kan även vara en rejäl infektion i kroppen varpå hon kanske har feber, tänker då på skakningar.
Men det kan ju vara hur mycket som helst tyvärr. Vad är det som luktar? Är det kiss, bajs eller någon annan lukt?
åh, tack för svaret… under natten blev hon nog bättre för var uppe och sprang runt i buren och hjulet. men nu har hon blivit likadan igen, hon ligger i ett hörn och bara ligger vaken.
Hon luktar bara väldigt mycket hamster. väldigt starkt typ, inte kiss eller så. det är svårt att beskriva.
mailade djursjukhuset och fick svaret att jag skulle vänta på att hon somnar in, trots att hon gissade på tumör eller lunginflamation. men hon lider ju?! panik

Vad är det för veterinär som säger så? Man kan väl inte vänta på att djuret ska ligga och självdö.
Om hon mår dåligt så antingen så åker man in och får medicin. Kan ju vara förkylning/lunginflammation som går att bota.
Eller så låter man hamstern somna in. Några andra alternativ finns inte.
vi har varit hos veterinären och nu får våran lilla sötnos medicin. hoppas på att hon ska bli bra igen och bli den äldsta hamstern någonsin! ;)
Vad trodde dem att det var för nått och vad för medicin fick hon?
Vi tog lilla niki till veterinären, som tyckte att hon var för pigg för att avlivas. niki fick antibiotika, vi har nämligen varit sjuka hemma så vi "hoppades på" att hon bara blivit smittad. veterinären kunde inte känna någon tumör, men man kan ju inte vara säker på det ändå. sen fick hon också nån magmedicin, hon slutade bajsa.
detta tog hon i en vecka, det hjälpte ganska mycket, men vissa dagar kändes det riktigt illa, hon låg bara å skakade. på alla hjärtans dag åkte vi in med henne igen, då hade hon nämligen slutat ta medicinerna. vi var inställda på att hon skulle avlias, men icke. hon var fortfarande för pigg för det. veterinären sa att vi skulle fortsätta med antibiotika en vecka.
dagen efter dog lilla niki. hon somade in utan att "skrika" som vissa hamstrar gör. hon är otroligt saknad, och det gör fortfarande riktigt ont.
Nämen gud så synd vila ifid Nikki
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!