Hamster iFokus

Hamster

Etikettroborovski
Läst 5115 ggr
disman
0

Vem är mamman?

Hej!
Jag är ny här på hemsidan men tänker att jag måste fråga en expert :D om det finns någon som kan hjälpa till!

I somras köpte jag två tjej-hamstrar (roborovski)
men i måndags (31/1) fick dom ungar..och nu undrar jag vem som är mamman, vi köpte en till hamsterbur idag och flyttade över den vi trodde var pappan, för vi kan inte skaffa flera ungar.
Vi tror vi är säkra på vem som är mamman, för det är (hon) som flyttar ungarna om vi stoppar ner handen..(hon) flyttar över ungarna till andra sidan buren och gräver ner dom.
Är det mamman som oftast flyttar över ungarna?Glad

HamsterMarie
0

Jo det är säkerligen mamman. Men läs på mycket om uppfödning nu så inget går fel. Peta inte i boet förns ungarna själva börjar traska ur huset.

Imasy
0

Man brukar se på en diande hona vem som är mamman ;)

Om ni lyfter på båda två och kollar på magen, så bör en av dem vara "blöt" eller tilltufsad på magen runt spenarna eller hur man nu ska förklara det.

disman
0

bra!
tack båda två! :)
idag springer ungarna runt som tokar Skrattande

Lamina
0

Hmm… Har dom suttit ihop sen hon fick ungarna tills nu så har du nog redan ett gäng ungar till påväg skulle jag tro…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

HamsterMarie
0

#4 stog i inlägget att de hade särat på de Glad

Roxie
0

Jo men gör man inte det innan kullen är född, är risken stor att det blir en kull direkt efter. Eftersom honan brunstar direkt efter födseln.

// Sofia

Lamina
0

Den 5:te, ja. Men som jag förstod hade dom suttit ihop sedan hon fick ungarna till samma dag då inlägget skrevs. Alltså i hela 5-6 dagar. Med andra ord så blir det nog en kull till…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

HamsterMarie
0

Jaha, läste kanske lite slarvigt. Då har ni nog helt rätt.. Fler ungar …

TildaH
0

Inte helt säkert va? Tänker när de är robbar, de brukar väl inte vara lika lätt flörtade som vv, eller?

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

HamsterMarie
0

Smart.. Robbar parar sig mest på våren.

Lamina
0

Tja, man får väl hoppas på att det inte blir fler. Vet inte vart TS har köpt hamstrarna ifrån, men är så jäkla less på att folk inte kan se skillnad på könen! Jag råkade själv ut för samma sak, dålig könsbestämning hos säljaren (djuraffär) vilket resulterade i ungar. Trodde att med mina kunskaper skulle det nog vara stört omöjligt att könsbestämma ungarna, men icke då. Tog mig en halv vecka att lära mig! Och det gör mig egentligen ännu mer förbannad, om jag kan lära mig på en halv vecka, varför kan dom aldrig lära sig?

//Lamina