Hamster iFokus

Hamster

Etikettandra-djur
Läst 5876 ggr
TildaH
1

Barnledig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte varit särskilt aktiv senaste tiden, anledningen är att jag har en härlig bebis att ta hand om.

Fast min bebis är mkt sötare än de små rosa skrikande sakerna som man skjutsar runt i barnvagn (fast hon är mkt bråkigare oxå, haha)

Kyss

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

EternalWinter
0

Jag tror jag smäller av! Guh så söt!!FlörtSkäms

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

[Sniff]
0

Åh, vilken söt liten unge du fått! Grattis! Skrattande

Lollo9087
0

Grattis till sötnosen!

HamsterMarie
0

Grattis, den var ju söt! Kyss Men varför på hamster ifouks? Obestämd

Caroline.H
0

Gaaaah, sööööööt! Skrikandes Kyss

#4 Eftersom att Mnt-foto är Medarbetare på hamster iFokus så ville hon nog bara berätta varför hon inte varit så aktiv här? Flört

//Caroline

Michaela-N
0

GE MIG!

Bc?

UlrikaD
0

Men åh, vad hundsuget satte igång nu!!Kyss

Zvintos
0

Ser jag helt galet, eller är det en liten beardis? ^^

[TeamGuldhamster]
0

Nej det där är HELT klart en beardis!!!!GUD så söööt!!!Jag svimmar!

Glad

[TeamGuldhamster]
0

Nej det där är HELT klart en beardis!!!!GUD så söööt!!!Jag svimmar!

Glad

AnnaCDSG
0

Åh, har du skaffat vovve? Grattis! Skrattande Så otroligt söt!

Michaela-N
0

Ja jag tycker det ser ut som en bearded! eller hur

TildaH
0

Tack allaGlad

Och, ja de som gissat på Beardis gissar helt rättFlört

#11 Yessss, nu provar jag på att äga hund, hihi
(Är det nu jag bör nämna de 6 vi redan har, host)

--------------

Michaela-N
0

#13 Va hur många hundar har du egentligen? xD

AnnaCDSG
0

#13 Nämen, jag som trodde att du bara var hamsterägare innan! Förvånad Men beardisar är så fina. Det är en av de ungefär 50 raser jag vill ha nån gång i mitt liv. Oskyldig

Novis10
0

SÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT!?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

dragonstar
0

Sötnos! där går ju all ens privattid åt =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Roxie
0

Jisses så söt!!!

// Sofia

Odette
0

#4 Tråden ligger ju under kategorin "Andra djur" så Flört

Sötis Greta!

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

MaaariaS
0

Grattis till en underbart söt liten vovve bebisKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

TildaH
0

#14 Just nu, 4 briarder o 3 beardisarFlört

#15 Hehe, nädå, har 7 hundar, 2 guldar, 2 hästar o 1 renGlad

När Bonny hörde att Greta fått en egen tråd o inte hon, så blev hon förolämpad, så jag var tvungen att lova henne en liiiten bild i samma tråd, ja, dessa bortskämda tjejerOskyldig

--------------

TildaH
0

En till bild på Greta istället, hon är charmigare att fota, hihi

--------------

Michaela-N
0

#21 Jag har lärt mig att om man frågar en same (fast nu tror jag inte att du är någon same) så är det som att fråga hur mycket pengar man har om man frågar hur många renar man har (;

TildaH
0

#23 Och jag kan svara att det är äkta sörlännings pratFlört

--------------

dragonstar
0

Ohh jag vill haen ren! Det skulel var någe.. fast tror inte de funkar i södermanlnad någe vidare =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Michaela-N
0

#24 haha ^^

AnnaCDSG
0

#22 Men… Men.. *dör av sötchock*

Ska jag ha någon medelstor lite mer aktiv hund nån gång så ska jag ha en beardis i den färgen. Utan tvekan. Förvånad Kyss

TildaH
0

#27 Tja, du har ju gårdshunden, hmmm… Undra hur tuffa de är, de är nämligen så att jag aldrig skulle rekommendera beardis till förstagångsägare, eller till någon som vill ha en mjuk o lättsam hundOskyldig

--------------

AnnaCDSG
0

#28 Gårdshunden är väl lite "medel". Lätt att ha att göra med, samarbetsvillig o.s.v. men han har behövt betydligt mer träning än collien i det mesta. Tuff vet jag inte om jag skulle kalla honom, beror på hur man menar. Men det finns ju lättare raser iaf. Tungan ute

Har aldrig lärt känna någon beardis på nära håll så jag har ju ingen direkt erfarenhet av dom. Är dom "svåra" alltså? På vilka sätt?

Om jag är på jakt efter en ras som är relativt följsam, inte har alltför mycket jaktinstinkt utan ska vara möjlig att ha lös på lämpliga ställen (efter träning såklart), inte rusar fram till allt och alla för att hälsa på promenader (också en träningssak men det är ju skillnad på t.ex. labbe och pyrenéerhund) och inte är känd för hundaggressivitet plus att den gärna kan vara liiite självständig - skulle en beardis kunna passa då eller kan jag glömma den rasen?

Kommer inte att skaffa en så aktiv ras nu men kanske i framtiden om jag vill ha en mer krävande hund då, och sen gillar jag att lära mig lite om olika raser. Flört

Nu blev det lite OT här kanske.. Skäms

TildaH
0

Hehe, min tråd, min OTSkrattande

Beardisar, ja om vi säger de du listade:

relativt följsam, Jodå, med träning, men de gör gärna som de själva vill oxå, men finns flera som tävlat högt i balnd annat lydnad, viltspår o agility, så de är samtidigt lättlärda, jag tycker det är svårast att hitta en bra motivation, det är dessutom ganska stor skillnad, vår ena tik är fasligt envis o tycker inget är roligt när de gäller träning medan den andra är så lättsam o lyssnar bra.
inte har alltför mycket jaktinstinkt utan ska vara möjlig att ha lös på lämpliga ställen, tolkningsfråga, vissa linjer har stark vallinstinkt vilket kan visa sig mot bilar eller djur som rusar iväg, så det visar sig ju på lite samma sätt som jakten, men den sticker inte iväg för att hitta något att jaga utan problemet kan ev. uppstå om något sticker iväg just framför.
inte rusar fram till allt och alla för att hälsa på promenader, Hehe, då har du inte sett en beardis, JIPPIE!!! En människa!!! H*n vill säkert prata med mig! Jag kommer jag kommer!! Sitter den då fast i kopplet så får man vara beredd att hålla mot, för då hoppar den jämfota rakt upp för att försöka komma sig framåt. Men med lite träning går det säkert att vänja den att man inte kan hälsa på allt, vi har dock aldrig lagt någon energi på det eftersom de är så lite folk här vi bor, det blir svårt att träna. Fast självfallet, är man t ex på en utställning, inte klättrar de på alla människor då, men hittar de någon som ser lite extra på dem, eller t ex säger OOOO så söta, då är det kört, haha.**
inte är känd för hundaggressivitet,** de älskar alla hundar, spelar ingen roll vilken strl, de är alltid snälla
att den gärna kan vara liiite självständig, som sagt, de gör gärna saker på egen hand, men håller ändå koll var resten av flocken är, skulle aldrig sticka iväg

En beardis älskar allt som lever, är envis men ändå känslig, man kan inte vara hård mot den, för de är trots allt en collie, men mkt hårdare än vanliga lh.

De har lätt att vara lite ljudkänsliga, inte direkt rädda, men känsligare än vissa raser.

Pälsvården är inte svår, när hunden väl passerat valp bytet förstås, utan en borstning kanske varannan vecka de räcker lätt åt en vuxen hund, vissa badar ganska ofta, men jag badar när de börjar kännas lite smutsiga, men skägg o tassar kan behövas tas lite oftare då de alltid är missfärgade.

Blir man lat o väljer att klippa hunden, då måste man vara 100% säker att man vill behålla den kort! För en beardis med pälsen på utväxt är mkt mkt mkt värre att hålla tovfri än en med hel lång päls!

Vad mer kan man säga… De är ganska lätt stressade, om det tex är mkt hundar o virrigt, då är även beardisen virrig, men är de lugnt så är den lugn.

Aktivering, vanliga promenader räcker, MEN vill man göra mera så kan beardisen hålla på hela dagen utan att bli trött, fast t ex lydnad bör man nog inte göra så länge åt gången, sådant tröttnar de lätt på, men sportiga aktiveter, de älskas.

Men guuud vilket långt inlägg, haha, men man måste ju göra reklam för sin rasOskyldig

*Nämnde jag förresten att det finns några valpar kvar till försäljning i Gretas kull?* Usch! Fy på mig! Annonsering är inte tillåtet!!!

--------------

Helena1978
0

Jättesöt hundvalpKyss

AnnaCDSG
0

#30 Låter som en trevlig ras! Skrattande Synd att de kan vara ljudkänsliga och lättstressade. Min collie är det och jag har bestämt mig för att nästa hund ska vara av en ras som inte är känd för att vara just ljudkänslig och lättstressad, utan ganska lugn i de flesta situationer.

Haha, vad gulligt att dom älskar människor SÅ mycket.. Inte riktigt vad jag söker i min framtida voffe, men charmigt är det. Glad

Pälsvården verkar vara ungefär samma som på vanlig LH collie. ^^

Så det räcker alltså med bara långpromenader och lite hjärngympa? Trodde att dom var mer aktiva än så och krävde att få arbeta varje dag.

Långa inlägg om intressanta saker gillas. Flört

aliiciaj
0

Kan tipsa "AnnaCDSG" om att hund rasen Border Collie är en mycket bra ras också. Det är den smartaste hundrasen, fast den kan vilja valla lite eftersom det är en fårhund. Men det går att köpa boder collies som inte har vallning i sig, fast det är ju ändå lite bra eftersom min Border Collie är helt förälskad i hamstrar och älskar att valla dem.. Väldigt snäll mot hamstrar, kaniner. de är lydiga, skäller inte ofta och är följsamma.

Hehe.. Kom bort lite från tråden. Riktigt söt vovve med allt hår! :)

AnnaCDSG
0

#33 Tack för tipset men border collie är alldeles för aktiv för mig. De behöver ju valla eller få någon annan meningsfull uppgift för att må bra, och det kan jag inte erbjuda min blivande hund så jag letar efter en mindre aktiv ras. Men annars verkar border collie väldigt trevliga så jag skulle kanske kunna tänka mig att skaffa en i framtiden om jag bor på landet och har behov av en vallhund då. Glad

MaaariaS
0

#34 Chinese crested powder puff rekomenderas härifrånTungan uteFlört

Lagom aktiv,håller man hunden nerklippt så är det ingen pälsvård ,älskar sin familj och lär sej saker snabbt och iaf min Älskar att sova på morronenKyssstort plusFlört

Ursäkta för kapning av trådOskyldig

AnnaCDSG
0

#35 Vad roligt att du rekommenderar just den rasen, för jag tror att det blir en chinese crested dog jag kommer skaffa om ett par år, men inte puff utan naken. Deras hud är så len och mysig. Glad

Jag har varit kines-hundvakt och blev så kär i den hunden, så sen dess har det känts som det är en kines jag "ska" ha. Puffar är ju jättefina också, men jag vill kunna hålla på lite med utställning och den nakna varianten är ju lättare att hålla i utställningskondition, plus att jag gillar känslan när man klappar en nakenhund. Skrattande

Man kanske ska döpa om tråden till hundrastråden. Förlåt för OT,         mnt-foto. Skäms

MaaariaS
0

#35 Ok va kul…tänk bara på att när den nakna varianten är i slyngel åldern, så har dom oftast mycket finnar på ryggen,men håller man huden i bra kondition  är dom helt underbart mjuka speciellt på bröst och mag området…Ska vi skaffa en ny egen tråd??Oskyldig

AnnaCDSG
0

#37 Så länge det inte är under hela hundens liv kan jag stå ut med finnar.. Tungan ute Undrar om det är tillåtet med finnar på utställning, i junior- och unghundsklass.. Antagligen inte. Skrikandes

Haha, det vore kanske bra med en speciell hundtråd här.. Annars finns ju Hundar iFokus också. Flört

MaaariaS
0

Nä finnarna brukar försvinna,men det är ju som med oss människor ,vissa får det mycket vissa får det lite och vissa får det inte allsGlad

AnnaCDSG
0

#39 Ja, precis.. :) Den nakenfisen jag passade var sju mån då och hade en del finnar, men hon var lika mysig att klappa ändå. Glad

TildaH
0

#32 Går absolut inte att jämföra med vanliga collies, de är mkt stabilare både med ljud o stress, men de är ändå känsligare än t ex våra briarder, så det är liksom en tolkningsfrågaFlört

Och nä, de kräver inte så mkt, så länge de får vara med som familjemedlemmar, börjar man stänga in dem ensam så har man fort en hund som klättrar på väggarna, men de gäller ju många raserTungan ute

--------------

AnnaCDSG
0

Jaså.. :) Ja, men då kanske jag skulle kunna tänka mig en iaf någon gång. Jag gillar egentligen korthåriga hundar bäst men är det så lite pälsvård skulle jag nog stå ut ändå. Oskyldig

Fast det är ju inte mitt "förstahandsval" just nu i alla fall. Måste kolla lite mer på dom i utställningsringarna i sommar för att se hur de verkar. Inte för att man kan se så mycket hur de är i temperamentet på just utställning men man får ju en liten aning iaf. Skrattande

TildaH
0

Haha, ja bäst är ju att kika runt på uts o se om man hittar någon man gillarSkrattande

--------------

AnnaCDSG
0

Jaa, haha.. Måste ta någon fin bild på en beardis också som jag kan lägga in i rasgalleriet på min hemsida. Cool

TildaH
0

Var brukar du vara på utställningar? Tänkte om det finns någon beardis special i närheten som du kan snoka runt påFlört

--------------

AnnaCDSG
0

Har missat att svara här.. Jag bor i Skövde så jag åker mest runt här i Västra Götaland, men även länen runt omkring ibland. Ska det vara någon rasspecial här omkring åker jag gärna dit och tittar om jag har möjlighet. Glad

Imasy
0

Men äger du/ni en ren också? På riktigt? Vad har man en sådan till? ;D

Odette
0

#47 Dom har renar där nånstans i närheten som Tilda gärna har som sina egna små husdjur, tills dom springer bort eller blir slaktade ;(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

TildaH
0

#46 Mina kartkunskaper är begränsade, haha.

Men här är en lista på ras specialer: Länk

#47 Jag har tyvärr inget eget renmärke, men ja, hon är "min", vad man gör med dem, hmmm, tja, man matar dem, haha. Annars är de väl inte så mkt egentligen, visst vissa slaktas ju förstås, men själv äter jag inte ren.

--------------

AnnaCDSG
0

#49 Det var ingen nära, men jag ska försöka kolla på beardisar i Larv i maj.. Dit ska jag båda utställningsdagarna så jag kan ju inte missa grupp 1 i alla fall. Tungan ute

TildaH
0

Ja, förra året var det 38 hundar anmälda i larv, så någon beardis lär du garanterat se även i årFlört

--------------