Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 5523 ggr
Rebbie
1

Hamster + pälsdjursallergi`?

Har ärligt talat hela mitt liv älskat och velat ha ett husdjur och alltid en hund, men allergin har alltid stått i vägen. Nu fastnade jag för dvärghamster vilken antagligen har större chans att passa, dels pga storleken (ju mindre djur desto mindre allergi) och så kan man ha en Duna-bur som inte släpper ut så mycket damm och sånt, + att en hamster inte behöver hö vilket jag också reagerar på.

Är det någon annan som har en hamster och har allergi själv? Funkar det? :)

//Rebecka

Roxie
0

Min sambo har pälsdjursallergi, men känner inte av mina guldhamstrar och dvärghamstrar. Har ca 20st.

Men det är ju olika på olika människor. Vissa tål, andra inte. Men det kanske finns någon uppfödare i närheten av dig som du kan få låna hamster av för att se om du klarar av det.

Och du kanske bör veta att dvärghamstrar ska sitta två och två (om du ska ha det) annars är det guldhamster som gälller om du bara vill ha en :)

// Sofia

Zvintos
0

Jag är pälsdjursallergiker, men är inte allergisk emot just hamstrar.
Är även allergisk emot hö, men har detta i rummet (till kanin) och klarar av det ändå tack vare luftrenaren vi har.

Precis som Sofia säger är allergi otroligt individuellt, så det bästa är att låna och testa.
Det gjorde jag innan jag köpte.

Candela
0

Jag har allergi mot katt och råtta, och även lite mot hamster (fick jag veta genom blodprov). Men just hamsterallergin har jag aldrig märkt av.

TildaH
0

ju mindre djur desto mindre allergi

De andra har redan svarat på allergi delen, däremot ville jag bara påpeka denna raden, det är verkligen inte storleken på djuret som avgör hur mkt allergisk man blirFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Vimsan98
0

Jag är pälsdjursallergiker *stavning*

Men inte så jätte mycket.

Jag har en guldhamster och jag känner inte av någonting av henne :)

Rebbie
0

#4 Hm så har jag nog läst det..

Och i vissa fall är det nog så, t.ex. det är ju mycket lättare att reagera på en stor labradorhund än på en guldhamster storleksmässigt.

Zvintos
0

#6: Det beror helt på VAD man är allergisk emot, inte storleken på djuret.
Jag tål exempelvis rottweilers, men är allergisk emot råttor.

Candela
0

Ja.. Jag är allergisk mot kvalster, och de är inte stora direkt.. Flört

[Nalle-]
0

Jag är allergisk mot de flesta pälsdjur, med några undantag. Hundar är inget problem så länge de inte fäller och kaniner fungerar bra utomhus. Och så är jag ganska säker på att jag tål hamstrar! Skrattande Jag har besökt vänner med hamster och sovit i samma rum som dessa utan att känan av någonting alls.

Rebbie
0

#9 Ja jag har i princip samma allergier! :D

#7 Ja du har nog rätt. Jag har bara läst att det skulle vara så.