Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 5650 ggr
Novis10
0

Evonda ? Gizmo

Ja nu så har Evonda blivit omparad.Fast med Gizmo:)

Ja Gizmo är ju lite ung han är ju bara 2 månader blir 3 månader den 20/1-11 men egentligen så blir dom ju könsmogna vid 5 veckors ålder.Några kanske tycker det var dumt av mig men jag är rädd att Evonda ska hinna bli förgammal:/

Men jag hoppas verkligen det tog?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Novis10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blivande gosse pappan?

//Nova

Novis10
0

Blivande gosse mamman?

//Nova

Novis10
0

Nu lite bilder från parningen:)

//Nova

Roxie
0

Oj, ja det var verkligen en ung hane.. Fortfarande bebis ju Förvånad Svenska hamsterföreningens rekommendation för en guldhamsterhane är 5 månader.
Kopierat från SHF's hemsida:

Svenska Hamsterföreningen rekommenderar att lägsta parningsålder för en guldhamsterhane är 5 månader. Detta pga av tex:

* Många av de egenskaper som en uppfödare inriktar sig mot - hårlag, typ - visar inte sin sanna skepnad förens vid uppnådd vuxen ålder, minst 5 månader. För att exempelvis kunna bedriva en bra och seriös långhårsavel måste uppfödaren först kunna se om sina avelsdjur faktiskt får dessa egenskaper som vuxna. Detsamma gäller typavel - hamsterhanen har inte mognat klart vid 2-4 månader ålder, han är snarare mitt i slyngelåldern.

* Defekter får en chans att hinna visa sig, vissa defekter såsom svansknyck kan utvecklas sent i livet.

* Uppfödaren får en chans att kolla så att hamstern är frisk och inte utvecklar någon sjukdom. Exempelvis fick en hane en tumör i pungkulan vid 7,5 månaders ålder. En annan hane utvecklade vid 4 månaders ålder en kronisk ögoninflammation. Dessa utgör inte några bra avlesdjur men skulle ha kunnat gått i avel innan detta upptäcktes.

Vad är det för färger på dem? Svårt att se.. Vad vill du få ut av parningen? =)

// Sofia

Novis10
0

//Nova

Novis10
0

Nu ska jag sova men när jag vaknat så får ni svar vad det är för färger och vad jag vill få ut av parningenTungan ute

Ja han är ju för ung ångrar mig nu att jag parade honom.Men gjort är gjort:/

//Nova

UlrikaD
0

Han ser otroligt liten ut i jämförelse med henne. Och som Roxie skriver, han är ju bara bebis ännu. Han bör få växa klart innan han paras.

Med tanke på att du i första inlägget skrev att du visste att han var för ung så tror jag inte att du ångrar dig bara för att någon påpekade saken. Då hade du ju inte parat honom.

Det är en sak att strunta i avelsrekommendationerna men då får man ju stå för det också. Säga att jag vet vad som rekommenderas men jag väljer att inte göra så. Inte säga att man ångrar sig bara för att någon påpekar det.

Tycker avel och djurs liv är alldeles för allvarliga saker för att ta så lätt på. Man bör veta vad man gör innan man gör det.

Om man är rädd för att ens hona ska bli för gammal så använder man antingen en annan hane eller så låter man bli parningen.

Hur gammal är honan?

Kanske låter hård men det är så tråkigt att läsa saker som att jag vet att jag gjorde fel men jag gjorde det iallafall. Känns så onödigt.

UlrikaD
0

Såg precis att din hona är 5 månader gammal. Det är precis så gamla de ska vara för rekommenderad parning.

Minimum 5 mån och max 8 mån för första kullen. Du tog det alltså så tidigt som möjligt för honan och hade kunnat vänta i tre månader till.

Denna kommentar har tagits bort.
Novis10
0

Hur vet ni att jag inte ångrar mig??!!

Det var nog ingen ide att bli medlem här på sajten eftersom alla bara skriver sånt där dumt.Ska nog ta bort mitt konto här ifrån och jag kommer ej att svara eller titta på denna tråd mera!

//Nova

Roxie
0

Hur hinner man ångra sig på 20 min? Om man vet vad som är rätt och fel från början så gör man ju inte fel utan en väldigt viktig anledning.

Men men, gjort är gjort. Så vi får väl nästan hoppas att det inte tog denna gång.

// Sofia

Ebba-A
0

#10 Du är medveten om att du gjort "fel", du får då helt enkelt stå för det och ta kritiken om du väljer att skriva ut det här. Det handlar inte om att folk är dumma, dom vill djurens bästa helt enkelt.

Värd på Choklad iFokus

UlrikaD
0

"Alla bara skriver någonting dumt"?

Alla är tre stycken som har skrivit att du gjort någonting emot SHF:s avelsrekommendationer.

Var är det dumma? Det är ju sant.

Odette
0

Det är väl bra att folk reagerar och upplyser om hur det ligger till? Däremot hade det ju varit bättre om du kollat upp detta med ålder vid parning- innan du satte ihop dem.

Det som är tråkigt är att många i allmänhet verkar ha så himla bråttom, å det är oftast djuren som kan komma att hamna i kläm..

Som djurägare är man ansvarig att kolla upp såna saker innan man ens funderar på en kull.. jag har själv gjort misstag, det har alla.

Men det är bara så trist när det faktiskt finns rekommendationer att följa. De finns ju där av en anledning ..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

HamsterMarie
0

#10 Det de skrev är inte dumt utan de försöker HJÄLPA dig så du vet vad du ska göra nästa gång.

[Emma-Rhino]
0

Försår att du känner dig påhoppad men läs och ta dig till det som skrivs istället. Jag är iallafall medlem här för att lära mig och få ny kunskap. Ta till dig den erfarenhet och kunskap dessa kloka uppfödare ger dig istället för å bli sur och upprörd. Det Är ju inte så farligt något av det som sagt utan ren fakta.

Ingen gav sig på dig. Men som kunniga hamsterfolk förstår jag att de reagerar. Man gör ju det när man vet att det är fel.

Hade du vetat innan att honan kan vara upp till 8 månader hade du ju inte stressat för rädslan att hon skulle bli för gammal utan väntat i två tre månader så hade det vart bättre.

Klart du ska fortsätta vara medlem.

TildaH
0

Nä, den enda i denna tråd som har haft dålig ton är möjligtvis jag, så den kommentaren plockar jag bort o ber om ursäkt för. Utöver det så tycker jag alla har varit schyssta, visst de ifrågasätter, men vill man hålla på med avel måste man även kunna stå bakom sina egna beslut. Så är det.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Novis10
0

Kan någon Medarbetare här på hamster i fokus ta bort mitt inlägg vill ej ha kvar det.

//Nova

Caroline.H
0

Om jag får säga min mening så glömmer vi det där nu. Ingen har sagt något dumt i den här tråden, du har fått veta vad dom andra tycker. Men gjort är gjort och nu finns det inget man kan göra åt saken. De försöker bara hjälpa dig så att inte samma misstag ska göras en gång till i framtiden. Säljer du ungarna till massa olika ställen och så upptäcker du nån gång "Ojdå, Gizmo har visst svansknyck" eller liknande. Så avlar någon annan på ungarna till denna, och så sprids den eventuella defekten vidare och vidare och vidare… det kan gå långt… Allt vi kan göra nu är att hoppas på att det antingen inte tog, och gjorde det det så får vi hoppas på att det visar sig att pappan inte har några defekter i framtiden.

Färger på föräldrarna? :) Har för mig att det var mamman Albino eller något sånt, och pappan var något med silvergrå(har för mig att jag har sett nån annan tråd?)…? Och vad vill du få för färger på knoddarna då? ;)

//Caroline

Michaela-N
0

Ja jag var ju också dum, hanen jag parade med min hona var tyvärr också 2-3 månader… jag trodde inte det var så allvarligt.

Men nu vet jag bättre, och inte heller blev det någon skada på ungarna^^

mjuhm
0

Jag har också varit väldigt dum.. Jag parade min hona när hon var 1 år och en halv månad gammal. Men jag visste inte att det var fel då. Ungarna vart skadade i framtiden.. De vart en kull på 8 stycken och det finns bara 3 stycken kvar just nu. Alltså förlorade jag 5 hamstrar på ett år. Fy så hemskt av mej.

Men nu vet jag bättre, och till nästa kull som är planerad i mars, kommer INTE detta upprepas!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Novis10
0

Kan någon Medarbetare på hamster ifoks ta bort detta inlägg?

Eftersom jag har skrivit det vill jag att det ska bort.

//Nova

TildaH
0

#22 Jag ska konsultera de andra för att få deras åsikt, för jag anser inte att tråden ska tas bort.

Ingen har varit otrevlig, tonen är god. Enda problemet som jag ser de är att du inte fick de svar du hoppats på, tyvärr är det något man måste ha i beaktning när man skriver på ett offentligt forum.

--------------

[Emma--]
0

Det får ju jättebra råd här Glad Såg att du redan hade parat honan 2ggr för ca 1 månad sen utan att det blev något. Och då var väl även hon under 5 månader?

Odette
0

Tycker inte heller tråden behöver tas bort iom att det är en viktig del i allt vad djurägande betyder. Det finns fler som kan ta till sig av denna lärdom.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Novis10
0

Men kan ni låsa tråden i så fall? Glad

//Nova

TildaH
0

Varför?

--------------

Novis10
0

Vill ej ha flera kommentarer på denna tråd :)

//Nova

Michaela-N
0

#28 Du kan alltid låta bli att titta.

Novis10
0

Hejsan igen.Nu så har Evonda tyvär fått ungar.Men jag kan inte göra ngt åt det.Men det jag kan göra för att man inte ska avla vidare på svansryck (ifall dom har det) ,är ju att skriva/säga att dom  ej är till avel endast sällskap.Ungarna föddes igår 20/1-11 ungefär vid 13.00-14.30 jag vet inte exakt då jag trodde att ungarna skulle komma idag egentligen.Men det som har hänt kan man ju inte ändra på, men nu vet jag att man inte ska para dom vid så lågålder för att hanen kan ha svansryck som inte syns då:)

Här kommer en bra nyhet pappa hamster har inte visat svansryck eller något sånt ännu i a f Skrattande

//Nova

aliiciaj
0

Grattis! ;)

Eftersom du redan fått kritik och inte ville ha mer kritik och du vet att du gjorde fel så tänker jag inte kommentera det där med åldern…

Evondas kullsyster Ella bor ju hemma hos mig, och hon har också bebbar. Jag har fått en rödögd och jag gissar på att det är en albino eftersom pappa till Ella och Evonda var en albino (de har inte fått päls än) , har du sett några rödögda än? Ella är LH sö rex creme färgad och jag parade henne med en LH normalfärgad hane på 1,5 år. Evonda var väl inte rex ellerhur? Ser ut inte ut så på bilderna, fast hon är väl rexbärare så om din hane är rexbärare så får du kanske rex bebisar! ;) 

Egentligen är det ju inte lika dåligt att para en hane som är för ung än en hona som är för ung, fast det bästa är ju att vänta till 5 månader.

Hur många bebisar har du då? :)

Novis10
0

Hej ja, jag tror att Evonda är rexbärare.Nej jag vet facktist inte om Gizmo har rex i stammen.Det var 9-10 ungar så jag är nöjd eftersom det är hennes första kull :)

//Nova

aliiciaj
0

Jo Evonda är rexbärare, för hon var väl syster med Ella? Eller var hon syster till Bambie's New York? Blandar ihop det lite nu.. Men det var väl till Ella som hon var syster med  eftersom hennes namn börjar på E och det var E-kullen. Mamma till Evonda och Ella är i så fall Meily Cyrus och hon var rex så Evonda är rexbärare, har du tur så var Gizmo rexbärare och du får några rex bebisar ;)

Novis10
0

Ja om jag har tur så är han det:)

Ja hon är syster till din Ella men hon är väl halv syster till Bambie's new York?

//Nova

aliiciaj
0

Nej, han är från en helt annan uppfödare med helt andra föräldrar :)

Novis10
0

Jasså vad knäpp ja är :)

//Nova

TildaH
0

#32 Du vet väl vad han har för stam, följde de inte med någon stamtavla? Då ska det ju inte vara några problem att se om det finns rex.

--------------

Novis10
0

Nej han hade tyvär ingen stamtavla men det har ju inte alla hamstrar heller.

//Nova

TildaH
0

Ok, men har du frågat uppfödaren då? För sånt brukar man ju ändå kolla innan parning, om inte annat så bara för att man är nyfiken vad som kan komma för färger.

--------------

Novis10
0

Ja men uppfödaren vet tyvär inte vad alla färger heter.Eller som sagt hon kan inga.Hon trodde att svart bandad var en helt svart hamster:/

Så jag vet inte riktigt.

//Nova