Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 5499 ggr
Lollia97
0

bitande hamster

Fick för 2 dagar sedan min dvärghamster som nu när han borde vara redo för att tas i handen biter.

Han biter bara när man har handflatan uppåt vände men om man håller åt andra hållet sin hand så biter han inte.

Kan nån hjälpa mej ? vad skall jag göra ?

Flamman1
0

Träna, försök vissa att den inte får bitas..

Försök att aldrig ge upp hur svårt allt än är

[Elin833]
0

blås på dem kort men bestämt när de bits! de gillar dem inte!

Odette
0

Att blåsa och fya en hamster som man bara haft i 2 dagar är väl knappast att rekommendera.. förmodligen är han otrygg och osäker i den nya miljön. Har han inte blivit hanterad så mycket innan, att han inte är van vid händer så är det kanske inte så konstigt om han bits. Han vet väl inte bättre..

vart kommer han ifrån? vad är det för dvärghamster, vintervit/hybrid? De är flockdjur å ska sitta med en artfrände av samma kön.. så du kanske får fundera på att införskaffa honom en kompis först och främst Flört

Sen är det bara att ha tålamod, lyft gärna ut honom i en toarulle eller ett hus lr liknande. Å börja vänja honom vid din röst, dina rörelser, ljuden omkring osv. Å så småningom dina händer och din doft Glad

Det kan ta tid innan han vågar lita på dig, så man får ha tålamod och ta det lite som det kommer. Inte försöka stressa fram något, det är A och O för att bygga upp en bra relation Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

Blås inte på hamstern. Allting som kommer från dig ska vara positivt, absolut ingenting negativt.

Du kan få hamstern Att undvika dig istället och det var ju inte poängen.

Lugn och tålamod är det som gäller, inte stressa.

[Elin833]
0

inte stressa. :)

Ulrika2
0

Nu är jag ingen expert men testa att locka med lite mat, te x någon nöt eller knäckebröd utan att lyfta upp honom. Bara vänj honom vid att handen inte är farlig utan att det är något positivt. Efter ett tag kommer han att kanske ta en tass på din hand och bli mer och mer tam. Jag tror man måste träna dem att lita på en och att handen är förknippad med något postivt. När han inte är rädd för handen så lyft upp den underifrån med någon godsak.