hamster :(
hej , min hamster bara försöker bita mig.
igår hade jag upp henne och hon bet mig.
det var ju första dan för henne igår.
men vad ska jag göra ?
är så himla ledsen ..
Om du fick henne igår, så är det bäst om du låter henne vara några dagar.. låta henne göra sig hemmastadd.
Sitt och prata med henne och låt henne lukta på dig. Stressa henne inte genom att försöka lyfta även om hon inte vill, det gör bara saken värre.
Hon ska lita på din hand, inte vara rädd för den :)
Fjäska med lite godbitar och prata med henne så ska du se att ni kommer komma jättebra överens! Med lite tålamod såklart! det kan ju ta några veckor, ibland månader :)
// Sofia
Inte konstigt att hon bet dig då tyvär. Hon är ju supernervös troligen efter att komma till ett nytt hem. Min lilla Mio var bitsk väldigt länge innan han nu är tam (då han är upplyfft, ej i sin egen bur).
Tog ett långt tag för mig och mycket gott godis för att övertala honom att jag inte är livsfarlig och att jag inte ska attackera honom när jag tog upp han.
tack :)
men hon kmr säkert bita mig när jag lägger ner handen.
Men det är inte ovanligt att den bits ?
För hon är säkert nervös eller ´?
Är din hamster från djuraffär? De hamstrarna är oftast ohanterade och ovana vid händer, de har inte lärt sig att händer är en possitiv sak så därför bits de för att de är rädda och vill bli lämnade ifred. Det kommer gå över så småning om, eller om du gör rätt. prata med henne, ge godis från handen och sedan lyfta ut henne. Men gör som de andra sagt, låt henne stå i några dagar så hon får göra sig hemmastad :)
Om man köpt en hamster från djuraffär kan man nästan räkna att bli biten en gång eftersom de är så ovana vid händer, fast om det är en från uppfödare som hanterat hamstern varje dag sedan 2 veckors ålder så kanske man ska oroa sig för om hamstern verkligen mår som den ska, den kanske är skadad och tycker det gör ont när du håller i den.
tack tack :)
ni har värkligen hjälpt mig !
Ja, tålamod är A och O när man fått hem en hamster som kanske inte är van att bli hanterad. De vet ju knappt vad en hand är, och en del blir lätt stressade av miljöombyte också. Så låt henne bo in sig lite, prata mycket med henne så hon vänjer sig vid din röst osv. Lycka till nu :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
thanks ,