Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhälsabeteendekosthållning
Läst 6383 ggr
ellaaa
0

Hur kan man ge antibiotika?

Jag undrar ifall någon av er gett er hamster oral antibiotika i form av droppar, på annat sätt än genom en spruta /pump? Tex i en liten klick babymat etc?

:)

• Redigerat 2021-05-02 00:30 av Cireea
UlrikaD
0

Jag har alltid gett mina med en 1ml doserinsspruta. Den smakar tydligen gott för de smaskar alltid glatt i sig.

ellaaa
0

Ja, jag har försökt med en sådan, men hubbe e inte lika förtjust :/ visserligen sa veterinären att jag kunde blanda det med lite vatten eftersom han bara ska ha 0.01 ml (=en liten droppe) har du oxå gjort det, eller behövs det egentligen inte?

Känns hemskt att tvinga honom att dricka och bråka en massa med honom. Han blir skitsur på mig efteråt!

UlrikaD
0

Nej, jag har aldrig blandat det. Mina brukar få Bactrim och de smakar banan tydligen. Baytril däremot har vi testat nån gång men det var inte populärt alls.

ellaaa
0

mmm, det e Baytril jag fått… :( typiskt, banan älskar han ju! Jaja, får väl fortsätta fightas, e ju iaf bara 5 dagar… men det e så svårt att veta om han får i sig allt också när han flyttar bort huvudet samtidigt som man trycker på pumpen osv! får göra mitt bästa :)

ellaaa
0

En liten fråga till angående detta,

För att få 0.01 ml antibiotikai sprutan/pumpen så har jag tagit pumpen i vätskan och sugit upp till 0.01-strecket, men häromdagen såg jag att någon skrivit om att man ska dra upp hela pumpen och sedan spruta ut vätska tills det är 0.01 ml kvar. Det innebär isåfall att hela mustycket längst fram blir fyllt, och skulle man ge allt det så får han ju i sig ca 5 ggr mer än vad han ska ha anser jag, eller har jag fel?

Blir ju jätterädd nu att jag gett honom för lite? :(

Som jag tidigare skrev sa veterinären till mig att blanda medicinen med vatten, ifall det nu gör någon skillnad för mängd-resultatet… Har för övrigt ringt smådjursakuten men ingen veterinär fanns tydligen tillgänglig under helgen!

TildaH
0

När vet. doserar så suger de alltid upp mera i sprutan o tömmer tillbaka överflödet, är nog för att få rätt mängd o dessutom undvika luftbubblor, så det är nog bästa metoden, om det däremot blir stor skillnad i mängden när du inte gjort det, de har jag ingen aning omObestämd

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Konstgräs
0

Jag finkrossade 2 stora mjölmaskar på en tesked, sprutade på medicinen och blandade väl. Dvärghamstern slickade av allt på teskeden. Låt den äta medicinen när den är riktigt hungrig.

91Marran
0

#7 En gammal tråd! Kolla innan du kommenterar!

Mvh
Mig

Inlägget är låst för nya kommentarer