Hamstern kissar i soffan.
Hejsan! Nu ska jag snart få min hamster men tänkte på en sak.. När man har hamstern lös, ungefär leker med den eller något och har den i t.ex. sängen eller soffan, har det hänt någon att hamstern skulle förstöra tyger och sånt genom att kissa på dem? Brukar ni ha en handduk under i så fall?
Skulle gärna ha min hamster i ex soffan men vill inte att den ska få fläckar eller något..
Har jag aldrig varit med om med en vuxen hamster. Men när jag har haft kull har det ju hänt att bebisarna inte kunnat hålla sig.
Det som jag kan tipsa om är att om man väcker en hamster för att ta ut den, så låt den vakna i buren först. Så att den hinner gå på toa eller äta lite innan den ska ut och springa ;P
// Sofia
Tack så mycket för tipset! :)

Det har hänt här hemma att även vuxna har kissat på "lämplig plats" i soffan men det var olyckor som skedde när jag var yngre och inte förstog att hamstern måste få gå på toa först ;) Jag plockade då upp dem nyvakna, och hade dem ute förmodligen ganska länge… och då sker det bevisligen olyckor. Annars har det bara varit bebisar eller unga djur som inte kunnat hålla sig, eller kissat om de blivit rädda.
Se till att alltid hålla koll på den lilla hamstern. Hade en gång en liten dvärghamster som jag la ner i min systers säng (jo lite ond var jag när jag var liten) och så sprang den under hennes kudde, den höll på jätte mycket där och jag undrade vad den gjorde. Efter ett tag kom den ut jätte nöjd, oj gissa vad den hade gjort? Den hade bitit sönder hela lakanet i fler tygslamsor under kudden! :O Så håll koll på hamstern så den inte för för sig att använda lite lakan eller örngott till sitt eget bomaterial ;)
Har aldrig blivit kissad på förutom nya djuraffärshamstrar för flera år sedan, och bebisar :p
Jag brukar försöka väcka upp dem lite innan jag tar ut dem, så de hinner kissa i buren om de är kissnödiga och så. Då har det aldrig varit några problem, har man dem ute länge så händer det ju att de lämnar lite kiss eller bajs, men kanske mest om de är ute å springer flera timmar..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_