Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 13082 ggr
ellaaa
0

Hjälp stor knöl :(

Min lille guldhamster har fått en knöl på rumpan som är kal och mjuk och kanske 7 mm bred. Det är bredvid analhålet så rumpan ser svullen ut, men inte röd. Är så himla orolig och ledsen nu, har bokat tid på smådjursakuten imorgon klockan 10…

Han har varit mycket tröttare senaste 4-6 veckorna, mest sovit och vilat vilket är konstigt eftersom han inte ens är 4 månader gammal. Men han äter och dricker, går på toa som vanligt. Bara mindre sprallig.

Tror ni det är en tumör? Någon som har någon erfarenhet som kan vara till hjälp för mig?

Daniella

Roxie
0

Lättare om du lägger upp en bild på knölen.

Vi får hålla tummarna att det inte är något allvarligt.

// Sofia

ellaaa
0

Ja, jag förstår det.. men jag har stört honom så mycket nu när jag försökt titta och han vill inte alls ligga still, så det blir svårt… han har gått och lagt sig nu.  Men tack så mycket.

Någon som har någon erfarenhet av fettknölar, skulle det kunna vara det?

Roxie
0

Det är som sagt svårt att säga när man inte ser hur knölen ser ut. Är knölen hård eller mjuk? är det några synliga ådror på knölen? Sitter den i huden eller under huden?

// Sofia

Tazzar
0

Om du vickar på knölen, går det att röra på den? Eller sitter den fast i underliggande vävnad, som skelett eller någon muskel?

ellaaa
0

Knölen är mjuk, det räcker att bara röra vid den så trycks den nästan "in" och fylls sedan ut igen. den går att vicka på, men det känns inte som att flytta runt en hård knöl utan att det vara är väldigt geleigt. Den verkar inte sitta fast i underliggande vävnad, utan är som precis innanför huden och alldeles kalt..

:(

ellaaa
0

och inga synliga ådror!

Roxie
0

Kan ju vara nån böld av något slag. Så det är nog bra att ni åker till veterinären i morgon :)

// Sofia

ellaaa
0

Ja, kanske! Tack för svaren..

läste precis något om att hamsterns testikel kan "åka ut" lite om de är avslappnade, och när jag tittade förut var knölen mycket mindre, men nu jättestor igen! någon som känner till nåt?

Roxie
0

Ja det kan säkert vara testiklarna.

// Sofia

TildaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är ju bra att ni åker till doktorn o kollar upp det, men här är i alla fall en ful pungbild, men den kan verkligen variera utseende beroende på vad hamstern pysslar med.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Roxie
0

#10 aaaw, hahaha. Han ser lite förvånad ut :P

// Sofia

Carjos
0

#10 Hihi här kan man ju verkligen undra vad han pysslat med Skrattande

Ja jag tycker det låter som om det bara är testikeln men såklart svårt att säkert säga utan att ha sett det.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

ellaaa
0

Hihi så söt han var…

Märker att "klumpen" försvinner ibland och kommer tillbaka ibland, därför tänkte jag att det kunde vara testiklarna. Var hos veterinären imorse och självklart var klumpen inte där då. Hon verkade inte alls lyssna på mig när jag sa att han var trött hela tiden och vara går och lägger sig, även på natten och att han varit lös i magen tidigare.

Hon sa att hon trodde det var testiklarna, men eftersom hon verka så ointresserad så lyssnar jag hellre på er här på forumet, ska hitta min kameraladdare och ta en bild ikväll så ni får se!

Ser kanske lite liknande ut som på din bild mnt-foto, men ändå inte riktigt… ganska mycket större och liksom mer svullet runt hela analöppningen som är brun i färgen. (det har den varit ganska länge, har försökt tvätta men jag tror inte det "går bort")

Urs vad det är jobbigt att oroa sig för sina små. Igår tänkte jag att jag aldrig ska skaffa barn för den oron som jag hade igår var inte nådig alltså…

Lägger upp en bild ikväll som sagt! (hoppas jag får honom stilla bara) ;)

HamsterMarie
0

Nej men åhh. låter inte roligt. hoppas det inte är en tumör då!

Odette
0

Hmm, funderar på om en tumör kan vara så lös inuti, att den inte sitter fast på samma ställe? Låter märkligt, men jag har ingen aning om det är möjligt ;(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roxie
0

Nej jag tror inte att det är en tumör. Tror att det är testikeln som tittar fram bara :P

// Sofia

ellaaa
0

Här kommer bilderna på de eventella testiklarna. Har även lagt upp dem i en annan tråd, men det vore jätte skönt om jag kunde få bekräftat att det bara är testiklarna! :) det som gör mig konfunderad är att de sitter "över" rumphålet, inte lägre ner som på tidigare bild eller som man läst om? Ta gärna en titt :)

ellaaa
0

På rygg

Roxie
0

Vi har ju sagt i din andra tråd att det är testiklarna. :P

// Sofia

ellaaa
0

Jo, fast jag hade ju sagt i denna tråden att jag skulle lägga upp bilderna! Dessutom tycker jag inte att det skadar att fler ser dem så att man kan känna sig helt trygg! :)

UlrikaD
0

#20 Känn dig trygg! Helt klart testiklarna på din pojke.

ellaaa
0

Tack!!