Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5416 ggr
ellaaa
0

personlighets-förändrad, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här blir ganska långt, men jag vill berätta från början:

Skrev för ett par dagar sedan över min oro för en klump (som troligtvis bara var testiklarna) på min 4 månaders hamster. Anledningen till att jag tolkade det som en sjukdom är för att hubbe varit så förändrad sista tiden.

Tills för kanske 6 veckor sedan var han jätte pigg och sprang runt som en galning, kom alltid upp kl 19 och ville ut. Jagade min hand i buren för att han ville komma upp, klättrade över gallret på hagen osv.

Sedan började han bli tröttare, kom upp senare och senare på kvällen, slutade komma upp i min hand av sig själv och leker bara en kort stund i hagen, eller mest går runt och tittar lite, och sedan går han och lägger sig. Han sover nästan hela nätterna, han kommer bara upp då och då för att hämta mat och kissa.

Ungefär vid tiden som han blev tröttare bytte jag Foder. I samband med detta var han lös i magen ett par dagar, men det är han inte längre. Jag märkte även att han "fnös" och troligen var han allergisk mot spånet, så jag bytte det till stl-strö.

Jag var hos veterinär igår men det enda hon sa var att klumpen jag sett (som givetvis inte syntes då) troligen var hans testiklar (vilket jag redan själv kommit på) och hon tittade inget mer på honom, hon rörde honom inte ens. Jag tror knappt hon kan ha sett en hamster förut!! Klumpen han har sitter som "två klumpar på varsin sida analhålet" och därför säger min uppfödare att det verkar vara för högt upp för att vara testiklarna. Om tröttheten och diarren hade veterinären inget att säga, jag tog upp det om och om igen men jag fick ingen respons.

Hubbe e alldeles för liten för att vara såhär trött, eller? Blir era hamstrar såhär trötta på vintern?

Snälla hjälp mig med er erfarenhet :(

Försökte få en bild på klumpen igår, men det var svårt så de blev suddiga. Den första är bakifrån och den andra är då han ligger på rygg. Inte världens trevligaste bilder kanske, så tar med en fin oxå så ni får se hur han ser ut :)

ellaaa
0

på rygg

ellaaa
0

Har förresten försökt aktivera honom och köpt massa nytt, så det är inte det som e fel… e så svårt också att veta om han äter ordentligt av fodret också, då han lägger det e sitt hus och det ligger ju alltid en massa kvar där. Svårt att avgöra hur mycket han ätit. Borde jag testa det gamla fodret igen? Känns så dumt att byta i onödan bara :/

Roxie
0

Jo men det där skulle jag säga är testiklarna.

Angående hans beteendeförändring så kanske det kan bero på att han kommit förbi tonårstiden och börjar lugna ner sig. Låter precis som min egenuppfödda Franc nämligen. Var väldigt energisk som ung, men runt ett halvårs ålder lugnade han sig otroligt. Nu är han jättelat och rör sig inte mer än nödvändigt, men verkar må bra ändå :P han är ungefär 1 år och 2 månader nu.

Men är du orolig, så tycker jag du ska kontakta en kunnig veterinär! Vart bor du? Blå stjärnan i Göteborg har en smådjursavdelnibg där de är väldigt duktiga.

// Sofia

ellaaa
0

Ja jag hoppas ju verkligen att det bara är att han är lugnare i sin personlighet nu utan att det är något som e fel… tycker bara att det gick så himla snabbt, typ ett par veckor liksom? Från att vara hysterisk och supernyfiken till att inte orka göra någonting. Och just att han knappt ens lunkar runt och tittar i buren på natten när han e vaken (?), eller sitter och tittar lite eller något, utan bara sova i huset - mat - toa -sova i huset. Är din Franc likadan? Men e det sån personlighet han har så e ju det helt ok och mysigt, vill bara att han ska må bra :) dock förbränner han ju inga kalorier direkt!

Och så e det synd att han inte hoppar upp i handen själv längre, utan jag måste "fånga" honom, ofta till och med utan att han verkar vilja komma upp (inte jaga självklart) men jag vill ju så gärna göra hans vardag lite mer händelserik och gosa med honom!

Jag var med honom på smådjursakuten, men skulle jag ha vetat skulle jag valt blå stjärnan istället. Men nu har jag ju redan betalt 600 kronor där, så jag ska prata med den ansvarige på måndag och se till att få "mer" hjälp (fick ju knappt någon sist) av någon som åtminstone vågar ta i en hamster!

Tack för svaret :)

MaaariaS
0

Så där var min Gawain också när han var liten.Nu när han blivit äldre ,så drar han sej fram och gör inte mycket mer än vad han anser nödvändigt.Det där är testiklarna som syns på bildernaGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

ellaaa
0

hihi det låter så tussigt på något vis när ni säger det.. klart det e supermysigt med en lugn hamster, sålänge man inte e orolig för den ;) men hur är era när det gäller att komma upp och så? avtog det intresset för dem oxå när de blev lugnare?

Roxie
0

Ja Franc är superlugn. Du kan i princip peta han i munnen och han bah himlar med ögonen typ. Han kommer inte upp i handen själv utan väntar på att man ska lyfta upp honom. Lika när han ska ner så ska man sätta ner honom för han orkar inte gå ner själv :P jäkla latmask.

Det där med att bränna kalorier tror jag inte är så farligt, eftersom de inte rör sig mer än nödvändigt tydligen så äter de inte överdrivet mycket. Inte franc iaf. Beror ju på hur matglad individen är såklart :P

// Sofia

Luisa
0

hej. ville bara säga att denna tråd hjälpte mig jätte mycket :)

Jag var jätte orolig för jag var inte säker på om det mango (min hamster)  har är testicklar men nu är jag lugn för nu vet jag att det är testicklar. De är ganska stora stora precis som din hamster har på bild 1.

ellaaa
0

Vad härligt att den hjälpte dig oxå!

Tack för alla svar, har hjälpt mig otroligt!