Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 6020 ggr
Noa-Nisse
0

försäkring?

Hejsan alla hamstermänniskor :D

ville bara fråga, kan man försäkra en hamster? vet att man kan försäkra kanin.

har ingen hamster men jag blev lite nyfiken :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[GeeGee]
0

Ja det kan man absolut göra. Vet att i princip ingen här har sin hamster försäkrad. Jag har dock min älskling försäkrad i Agria. Kostar ca 300 om året.

Arbetar själv inom djursjukvården så vet allt som kan hända =)

Linda3046
0

Visst kan man göra det, men det är nog inte så vanligt. :) Om man säger att en hamster lever i genomsnitt 2 år  skulle det betyda (om vi räknar med 300 kr om året) 600kr i veterinärkostnader per hamster, så jag tror det blir billigare utan försäkring. Tillkommer det inte också lite självrisk även om man har försäkring?

Zvintos
0

#2: Det tillkommer alltid självrisk, antingen fast (som då är högre) eller fast (låg) + rörlig på ett visst procent.

Så besöken måste överstiga självrisken för att det ska vara värt det.

[GeeGee]
0

Beror ju helt på hur mycket man vill lägga ner på sin hamster i undersökningssyfte om den blir sjuk. Jag vet folk som har ultraljudat sin hamster och även jag har gjort detta och bara en sådan undersökning av hela buken kostar 1500 kr ungefär. Får de problem med ögonen och man ska ta en bakterieodling för att se vad det kan vara så kostar detta 1500 det också.

Amun-Ra
0

Jepp man kan föräkra en hamster. Säger samma sak som #4

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Linda3046
0

Fast bara för att man inte försäkrar sina hamstrar betyder det ju inte att man är villig att lägga mindre pengar på dom. Fösäkringsbolagen gör ju stoora vinster, jag skulle nog säga generellt sätt säga att hamstar brukar hålla sig ganska friska, så jag tror att för dom allra flesta det skulle vara mer "lönsamt" att lägga dom 300 kr per hamster och år i en speciellt sparkonto för veterinärkostnader  :)

Men, så kanske det är vissa som har väldigt otur, eller en sjukdom bryter ut så man måste undersöka och behandla flera hamstrar och då hade det lönat sig med en försäkring. Säger absolut inte att försäkring på hamster är dåligt, men jag tycker det handlar om mer än bara hur mycket pengar man vill lägga på sin hamster. Vissa kanske vill ha trygghet och då väljer dom försäkring, men för andra passar det bättre att lägga ner pengarna när djuret väl blir sjukt.

UlrikaD
0

Av alla mina hamstrar jag har nu och alla jag haft genom åren så har två stycken kostat mer i vet.vård än vad en försäkring hade gjort.

Det ena var en hona som inte fick ut sina bebisar som vi verkligen försökte göra allt för, men ändå slutade i avlivning.

Det andra var en så svullen mage så jag var övertygad om att det måste vara någonting annat än tumör så vi gjorde röntgen och ultraljud. Men det var faktiskt en stor tumör. Men ville vara säker.

Några av de andra har jag varit inne med för antibiotika osv men det har aldrig gått på några särskilda stora summor.

Så jag tror det är tur eller otur där faktiskt.

Bara man vet med sig att OM någonting skulle hända att man har pengarna precis just då.

Amun-Ra
0

#7 Var det en lever tumör!? Lever tumörer brukar bli äckligt stora! Zvullo fick ju en tumör i lever vilket resulterade att lever till sisst nästan var lika stor som en dvärghamster. Hua då! Det var den största leven jag sett pga tumören. När Zvullo hade den tumören så såg han ut som en hög gravid hona med typ 18 ungar i magen. Usch!

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

UlrikaD
0

#8 Ja. Det såg ut som om han hade svalt en badboll. Han var helt rund. Läskigt!

[GeeGee]
0

#6 Nej självfallet betalar många hamstervård ändå men precis som det är med oförsäkrade hundar och katter så är det så att man kanske väljer avlivning innan man gör ett ultraljud eller röntgen. Och jag som är en sådan person som gärna vill veta VAD det är för fel innan jag avlivar känner att en försäkring är bäst.

Så man kan göra precis hur man vill men ungefär 300 kronor per år och en självrisk på cirka 600 kr och sedan ungefär 15 % rörlig.