Max Avels-ålder?
Hej på er!
Jag vill gärna ha ett snabbt svar på denna frågan:
Finns det någon max ålder för att para en dvärghamster? Jag ska eventuellt para min en hamster. jag är påläst- ja. men det här var den ända frågan jag vill ha svar på.
OBS! Det är hanar vi pratar om nu.
Tack för svar!
Som jag skrev i artikeln om avel på vintervita.. Hanen ska ju orka med en parning, dvs vara i god kondition, ha bra hull och äta, dricka bra osv. En gammal och skruttig hane kanske inte klarar av ansträngningen å sen är det heller inte säkert att spermierna fortfarande är dugliga, det är lite individuellt. Men hur gammal är han du funderar att ta ungar efter?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Som ovan nämt så är det ju konditionen på hanen som avgör om det är lämpligt för honom att para en hona eller inte. En hane på 1,5 år kanske är väldigt skruttig och inte alls fräsch för en parning, i sådana fall så spelar ju även åldern in på så viss att man vill ju ha så långlivande djur som möjligt och en hane som redan vid den åldern visar kraftiga ålderstecken bör inte gå i avel.
Jag har persoligen använt Guldhamsterhanar som både närmat sig och varit över 2 år gamla i avel, dessa har varit i mycket god kondition och även levt ett bra tag efteråt.
#2 Good point, det är ju en "merit" i sig om han är till åren men ändå frisk och kry! Bra imunförsvar är inte att underskatta 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Jamen visst är det en merit, haha =)
Jo hamstern är pigg. Fick idag reda på att han blev pappa för en månad sen :) Han är ca 1 år.
// Marie