Steril hane/hona
Jag har två dvärghamstrar. De har gått ihop i flera veckor men honan blir inte dräktig.. vad kan jag göra fel?
Kan hanen vara steril, eller kanke honan. Båda är 4 månader.
Tack på förhand!
Det kan dröja länge innan de blir med en kull… Jag satte ihop ett robbe-par i våras, de har alltså suttit ihop i månader utan att det hänt någonting. Jag trodde som du att det säkerligen var något fel på någon av dem, att de inte kunde få ungar, men jag lät dem sitta kvar med varandra i alla fall då de trivdes så bra ihop. Nu i december fick de en kull.
Då dina är 4 månader nu så gissar jag att du satte ihop dem när de var 3 månader. Då du skrivit att det gått några veckor. Helst ska man vänta tills de är 4 månader innan man sätter ihop dem. Antagligen har honan kännt sig för ung för att få en kull.
Du har lagt detta under Vintervit kategorin, vilket direkt får mig att tänka på det faktum att vv är svåra att få kull på så länge de är i vinterpäls.
Men som #1 redan nämnt så kan man gärna vänta lite längre innan man sätter ihop dem, fast de har ju inte blivit något, så då är de ingen fara, men tänk på det i framtiden!
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Men vintervita ska man inte heller vänta alltför länge innan man tar första kullen. Min erfarenhet är att vintervita gärna får första kullen så tidigt som möjligt, för att bibehålla dem i bättre kondition då det tar enormt mycket på en äldre vv hona att få ungar. Samt att 3 av min väns honor har dött vid födsel av första kullen, dessa honor har varit äldre men inom rekomendationerna för första kullen.
Dvärgar växer dessutom klart i kroppen snabbare än en guldhamster, vilket gör att man kan använda dem i avel något tidigare. Skulle jag sätta ihop ett par med vintervita så skulle jag göra det senast vid 4mån ålder.
#3 Har inte så stor koll på just dv.hamster avel, men hur är det då med ev. ärftliga sjukdomar å liknande? I dom allra flesta fall brukar det ju vara vettigt att vänta lite längre än "lägsta parningsåldern" för att hinna utvärdera avelsdjuren lite bättre..? Ah, jag vet inte,, men du kanske förstår vad jag menar ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#4 Javisst, självklart har du rätt i den frågan =)
Nu har ju aveln gått så passa långt åt fel hål, så naturligtvis är det ett svårt dilemma. Hanar kan man ju alltid vänta i princip hur länge som helst, jag har använt guldhanar som varit över 2 år i avel. Men honor är det ju betydligt knepigare, de blir helt enkelt för gamla för att ta en första kull, de får det så mycket jobbigare att bli både dräktiga, föda och ta hand om ungarna. Men så sjukdomar… ja man får göra en avvägning mellan de olika riskerna. Och ta ställning till hur mycket man faktiskt vet säkert om djurets släkt.
Jag har ju ingen erfarenhet av dvärgar, därför följer jag alltid shf rek.
Dvärghamsterns lägsta parningsålder= 3 månader, rekommenderat 4 månader
Alltså skulle jag vänta tills 4mån
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus