tumör på bröstet?
hej, min hamster på ca 1,5 år har en tumör på bröstet. jag märkte det för typ tre dagar sedan och dår var den redan jättestor (tumören)! ungefär som en "puttekula". men jag har intte märkt några tecken på att han mår dåligt. han äter bra osv.
vad ska jag göra? bör jag gå till typ en djuraffär och be någon kolla upp det? är det 100% säkert att han snart dör?
Du måste gå till en vetrinär med honokm så fort du kan!
Djuraffärer har ingen fakta om sånt så det är ingen ide att gå till en.
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
jag säger samma sak som Novis! Åk till en veterinär direkt! 
/ Miranda

är det någon idé då? för alltså om det är farligt så tänker jag inte operera honom eller något med tanke på hans ålder.
#3: Klart det är någon idé.
Veterinären kan förhoppningsvis svara på hur lång tid han har kvar och hur pass mycket tumören kommer fortsätta påverka honom.
Även om han kanske inte ser ut att påverkas ännu, så kan han ju komma att göra det snart.

okej. tack så mycket c:

Om tumören sitter mitt på bröstet så kan den växa så att den är i vägen för hamstern. Det är oftast det som gör att hamstern börjar må dåligt. Den kan inte röra sig lika bra som tidigare och den irriterar och är i vägen.
Tumörer växer olika fort, vissa kan få små tumörer som inte växer nästan alls på ett halvår, medan vissa kan gå från liten till jättestor på någon vecka.
Opererar tumörer gör man väl i stort sett inte alls.
Tumör på bröstet….det läste jag ju i någon tidigare tråd här.

#7 skulle du kunna länka den tråden?

#6 om det är en dålig tumör, är det bara att vänta på att den ska dö då eller? ingenting man kan göra alls?
#8 Hittad! Länk
Det kanske inte behöver vara en tumör utan bara en bröstdefekt som uppstår på vissa äldre hamstrar och den defekten är inte farlig. Fast ganska otäck faktist,men inte farlig! Är du osäker gå till veterinär för att kolla upp det. 1,5-1,6 år brukar vara en ålder när vissa hamstrar får bröstdefekten.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Gå till veterinären tycker jag!
#11 Men bröstdefekt är ju hårt, det är ju skelettet som växer fel.. men det är klart, finns hårda tumörer också. Beror ju på hur det ser ut..
Men iaf, antingen går du till veterinären nu och ber dem titta på honom och säga vad de tror, om det är en sån som kommer att växa eller så..
Å så får du bestämma dig sen vad du ska göra, utifrån vad de säger.
Eller så avvaktar du, om han inte mår dåligt eller störs av den vill säga. Å så åker du in så fort du ser en försämring. Han ska inte behöva gå med en tumör om han är besvärad av den, men som sagt. Vill man veta vad det är och hur lång tid han har kvar så är det veterinär som gäller.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#13 Jo jag vet att det är skellettet som växer fel när hamstern har brösrdefekt! Men vet man inte säkert så är de första man tänker på är ju tumör. Innan jag visste om vad bröstdefekt var så trodde jag att det var en tumör. Nu har jag under årens lopp blivit lite kunnigare om bröstdefekten och tumörer.
Men som sagt är hon osäker på vad det är så tycker jag att hon skall ta med hamstern till en kunnig veterinär som kan ta och kolla igenom hamstern. 
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

#11 tack så mycket! men jag åker till veterinären så jag blir säker.

#10 hon hade ju lagt in en bild också och det är nog en sådan fast mindre. den syns bara underfrån och den är inte lika stor.