Skygg, apatisk, sur?
Jag och Electronica är hemma över jul, vilket betyder att hon bor i en 55L SAMLA låda över julen(tror det är lätt storlek), utan tillgång till lekhage. Praktiskt taget så har hon bara tillgång till spring i soffan en halvtimme till 2 timmar per dag. Men jag är alltid tvungen att vicka ut henne ur hennes papperkartong som hon har som sovplats nu, och hon försöker alltid krypa in, och även fast jag vickar så försöker hon hålla sig inne och krafsar frenetiskt inuti lådan. Jag tror hon får panik, för efter att hon kommit ut så sitter hon bara still. Sen börjar hon titta omkring sig, men hon är inte sitt vanliga nyfikna jag, so,m hon var för några dagar sedan (så jag också fick tvinga ut henne) inte ens när jag tar upp hennes på soffan. Hon verkar nästan apatisk, men hon har uppsikt över sin omgivning och tvättar sig och så. Borde kanske säga att hon ser lite överviktig ut. Jag ska ta kort när jag kommer hem från mina föräldrar.
Eftersom att hon måste ut och röra sig måste jag vicka ur henne ur sitt bo. Hemma har jag ett trähus till henne som jag bara behöver lyfta på för att få ut henne, men nu måste jag skrämma henne varje gång hon ska ut, och det verkar vara problem med det de sista dagarna. Jag vet inte hur rädd hon är. Vad är vanligt panik-beteende? kanske hon bara är trött eller tjurig?
Jag ska börja gå och kolla oftare på andra tider av dagen och se ifall hon är uppe då så jag slipper skrämma henne. Det är vanligtvis vid den här tiden hon får komma ut.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Låter som om hon är rädd. Om det är massa främmande dofter hon inte är van vid så kan det ju bero på det. Om det brukar vara andra djur i soffan, typ katt, hund osv så kan ju det trigga ett flykt-beteende.
Kan du inte prova att plocka ut henne någon annanstans och se om det gör någon skillnad.
Ja jag tänkte också på främmande dofter. Vet ju bara hur stela mina hamstrar blir om jag har klappat en hund lr är hundvakt. De känner direkt att något är i lägenheten.
Du får testa ta ut henne på en lugnare plats, typ stänga in dig nånstans där det är mörkt och mysigt å bara sitta å prata med henne. Så kanske hon ser tryggheten i dig iaf :)
Sen tror jag inte det är hela världen om hon inte får komma ut en dag. Om hon inte vill tänkte jag, hon kanske är stressad över miljöombytet och behöver hämta sig lite.. ?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag tog boet och la det i soffan igår, men hon kom inte ut på hela tiden. Ska pröva att ta ut henne på sängen istället.
Men i förrgår sprang hon runt lite efter sin "sitta och stirra"-stund.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -