hur många kullar?
Hejsan!
Hur många kullar kan man ta på en och samma guld hona? Bara undrade :)
Max två kullar.
Första när honan är minst 5 månader och max 8 månader.
Sista kullen när honan är max 1 år.
// Sofia
Okej
hur är det med dvärghamstara. samma sak eller?
Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu
Wallix´s Hamstrar
Men hanar då? Blir dom också pensionerade vid 1 års ålder?
#4 De brukar man väl (vad jag vet) inte pensionera förrens de inte kan bli pappor längre
Och när är det? ^^
Är lat så jag kopierar det jag skrivit på min hemsida (detta gäller guldhamster);
När man har hittat ett lämpligt avelspar så bör man kolla upp att de har rätt ålder. Det är viktigt att inte ha för bråttom! Enligt SHF's rekommendationer bör både hona och hane vara minst 5 månader innan de sätts ihop första gången. Honan ska vara både fysiskt och psykiskt redo för att ta hand om en kull, så vänta hellre en månad istället för att stressa fram något. Det är bara bra om hon hinner mogna och växa på sig lite extra.
En hona bör inte få mer än två kullar sammanlagt, har man tänkt ta två kullar på henne så måste man beräkna så att hon hinner vila ordentligt mellan kullarna innan hon blir för gammal att få sin sista kull. Lämpligt kan man ta den första kullen då honan är 5 - 8 månader. Sedan är det Minst 3 månaders vilotid för henne (räknat från de datum då hon blev fri från ungarna i första kullen- ej räknat från datumet de föddes). Den andra kullen kan man ta när hon är ca 10 - 12 månader om man ser att hon är i god kondition.
Lägsta parningsålder är alltså 5 mån för båda könen. Högsta ålder för en honas sista kull är 1 år, hanar kan gå längre om de är i bra kondition och orkar med en parning.
(Läs mer här -> )
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_