Hamster iFokus

Hamster

Etikett: hamster
Läst 6074 ggr
candypeach
1

Hjälp att tämja dvärghamster

Hej!

Jag har svårt att få kontakt med min hamster. Jag har haft den i 5 veckor nu. När jag lägger fram handen så nafsar den jämt. Den går aldrig upp på handen frivilligt, även om jag lockar med godsaker. När den är i handen så vill den ner jämt. Den struntar i allt gott som finns där utan letar desperat efter en väg ner. Jag pratar med den jämt och kommer alltid med handen från sidan så att den ser. Ibland har jag haft den på soffbordet och det har gått bra. Men när jag dagen efter försöker locka den igen så verkar den inte minnas mig. Jag pratar lugnt med den och lockar med sallad och låter den lukta på mig utan handskar, men den får bara ryck och springer och gömmer sig illa kvickt. Lider den av minnesförlust kanske??

Den är ca 12 veckor gammal och jag har avsatt tid varje dag för att försöka göra den handtam. Nu börjar jag bli trött!! Ett annat problem är att den nafsar på handen jämt (tvättar alltid händerna innan jag hanterar den). Jag tycker att det är obehagligt och brukar använda handskar. Den biter dock inte hårt och det har inte börjat blöda. Hur får man den att sluta nafsa??

Snälla kan jag få tips om hur jag ska hantera den. Jag har tagit till alla knep men det funkar inte. (Den kommer från en zooaffär).

HamsterMarie
0

Hur gammal var den när du fick den ? köpt från djuraffär eller uppf.?

Novis10
0

H*n skrev ju att den var köpt på zooaffär.

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

HamsterMarie
0

Jaha.. jag läste inte hela Skäms

Odette
0

Tror inte det handlar om minnesförlust direkt, snarare att det är ett förtroende som du måste försöka bygga vidare på. Att vinna någons förtroende händer inte över en natt, det är tålamod och åter tålamod som gäller.
De flesta djur lär sig att slappna av i ens närhet, förr eller senare. det du kan göra är ju att fortsätta på samma sätt; ta det i små steg och låt hamstern ta saker i sin egen takt lite grann. Det är bara att träna på, men tror inte att det ska vara något problem ! Att den nafsar beror troligen på att den är osäker och känner sig otrygg, eller att den helt enkelt inte vet bättre :)

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

candypeach
0

Ok tack för svar.

Jag ska försöka hålla den i handen längre varje dag så att den vänjer sig (men är bara rädd att jag gör den irriterad om den vill ner jämt).

Den är bara 12 v gammal så den är nog fortfarande en ungdom. Jag fick den när den var 7v. Den nafsar på allt när den springer på golvet och soffbord. Allting ska smakas; dörrar, tröskel, lister, spikhuvud som sticker ut, disktrasa, tofflor mm. Så jag tror nog inte att den har något emot mig personligen när den nafsar på min hand :) Det är bara det att det känns obehagligt.

Odette
0

Ja det låter ju nästan som att den bara går nafs- nafs-nafs-hoppsan en hand- nafs- nafs ;) 
Men är den ivrig och vill utforska omgivningen- låt den göra det först å så försöker du ha den i knäet å handen en stund innan du stoppar tillbaka den i buren.
Å nafsar den får du kanske försöka säga åt den, så den förstår att dina händer är något man inte biter på :P

Lycka till!

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_