Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2499 ggr
[Emma-Rhino]
0

Cremefärgad

Hej.

Jag har varit inne på svenska hamsterföreningen och om jag har fattat det rätt finns det olika nyanser av Cremefärg?

Eller?

Odette
0

Hur menar du, olika nyanser..? Alltså en hamster kan ju vara "lite ljusare" eller "mörkare" å det gäller ju de flesta färger.. Finns ju bra och mindre bra grundfärg osv. Men det kanske inte var det du syftade på?

Sen kan ju färger se lite olika ut på bilder, å att en långhårig inte ger samma uttryck för färgen som en kh tex..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[Emma-Rhino]
0

På svenska hamsterföreningen hade de bild på två cremefärgade, en mörkörad med svarta ögon och en ljusörad med röda ögon.

Den ena var ljus nästan vit medan den andre var så mörk. Men samma grundfärg.

Det är alltså rotfärgen man går på?

Försöker liste ut färgen på min hemkomna tjej. Uppfödaren och jag är lite fundersamma. Finns så många olika nyanser av "beige". =)

Vi var inne på champange. Men jag tänker creme. Känner henne inte än så kan inte kolla underfärgen.

Sen fanns det en massa fäger på shf där bilder saknades.

animalchild
0

caramell har jag fått lite funderingar på, är så svårt när man inte vet hennes bakgrund heller. eller när man inte är så inne på genetiken

men vi ska lista ut vilken färg din lilla tjej +mamman har för färg

TildaH
0

Som jag skrev i andra tråden så tror jag ändå på caramel, när de gäller den rö på shf så får du ha i beaktning att den är lh, detta gör att färgen ser ljusare ut.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Zvintos
0

#2: Njae, det räknas inte direkt som två olika nyanser på det viset, utan som två olika färger.
Creme svartögd och creme rödögd.
Finns även brunögd, vilket då blir en caramel.
Även caramel finns i rödögt.

En creme rödögd blir ljusare i och med att det rödögda bleker, precis som brunögd bleker till en caramel.

Av det jag sett på den bild du lagt ut i den andra tråden, tycker då jag det ser ut som en rödögd creme.
Även om svarta ögon kan bli rödaktiga med blixt, så blir de inte att se ut som din tös.
Utan det är just röda ögon som brukar bli på det viset.

Zvintos
0

#4: Och jag tror inte på en caramel. =)
En caramel har bruna öron.
Och en korthårig caramel borde ha en djupare färg än en långhår, vilket denna inte har.
Även om den vore rödögd caramel så är den bra mycket ljusare än de rödögda carameler jag sett (långhår).

Så jag tror helt klart på rödögd creme.
Dels så bleker det rödögda, men även bandet kan göra att cremefärgan blir ljusare.

TildaH
0

En creme rödögd blir ljusare i och med att det rödögda bleker

Hade ingen aning om detta så med den meningen så är även jag villig att ändra åsiktSkrattande

--------------

Zvintos
0

#7: Ett mer tydligt exempel på att det rödögda bleker - kolla på svart och dove.
En dove är en rödögd svart och är ju "blekare"/ljusare än svart. Glad

TildaH
0

#8 Detta är enklaste svaret på den infon: Förvånad

De hade jag noll koll på! Mkt man inte vet, haha, men intressant!

--------------

[Emma-Rhino]
0

guuud. Är ju en hel vetenskap det här. =D Jag är en svensson så jag säger ljusbeige =P