Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 6293 ggr
Mimsaaan
1

SVARA SNÄLLA!! :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min hamster har en svullen buk eller ja..

man ser nästan inte frambenen, ska jag gå till en veterinär och avliva honom eller vad ska jag göra?! :'(

lordie är 2 och ett halvt år gammal..

Mimsaaan
0

större bild

UlrikaD
0

Din hamster har en jättestor tumör mellan frambenen. Han måste till veterinär nu. När tumörer växer så att hamstern inte kan gå, eller röra sig som de ska så MÅSTE man åka in.

BMEXX
0

JA gå till veterinären! Och tyvärr så kommer det troligast att blir en avlivning, tänk på att det är bäst för honom så han slipper ha ont.

Uvva stackars liten:(

// Pabblo

Mimsaaan
0

men gud.. jag måste verkligen till veterinären.. min älskade lilla hamster! :'( fan också!

Odette
0

Ja den har ju vuxit sig så pass stor så han har ju förmodligen problem att röra sig.. trist men för hans skull så bör du nog ta bort honom. Be veterinären titta på honom innan så får du väl se vad de säger.. Men med tanke på tumörens storlek å hans ålder så är det nog bäst att låta honom somna in..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Mimsaaan
0

är det här mitt fel? :'/

Mimsaaan
0

tumören eller vad det nu än är, är mjuk & inte hård.

Odette
1

Nej men klart att det inte är ditt fel att han fått en tumör, han har ju blivit rätt gammal också så jag tycker du ska vara glad över att du fått ha honom så pass länge ändå :') Tumörer kan man oftast inte göra så mycket åt på smådjur iom att de är så små, även om det vissa gånger kan hjälpa med en operation så är det inte alls säkert att de överlever narkosen (att man söver dem).
Å sen är det ju så eländigt då de har en tendens att komma tillbaka.. :(

Hade en råtta förut med en liknande "böld", den var också mjuk och växte sig sakta med säkert större och större.. Råttan var hur pigg och glad som helst, men när den vuxit sig så pass stor att hon fick svårt att röra på sig så tog jag bort henne.
Det är ju inget roligt liv att ha en så stor grej i vägen, å sen tar den ju säkerligen energi av djuret också :(

Förstår att det känns tungt, men du gör rätt i att ta honom till en veterinär så de får titta på honom. Känns ju alltid bättre om man får en diagnos.

_

[TeamGuldhamster]
0

#6 Det är absolut inte ditt fel!Många hamstrar får tumörer och så är det det är abdolut inte ditt fel!Men när han är i den här åldern så är det nog bäst att låta honom somna in…Men gå till vet. först.Hoppas det går bra för er!Och även om du verkligen inte vill lämna honom så är det bäst för han så slipper han ha ont…

UlrikaD
1

Som Odette skriver, tumörer är ingens fel, de kommer. Och det är inte alls ovanligt att de kommer när hamstrarna är gamla.

Jag var själv tvungen att avliva en hamsterkille för bara någon vecka sedan. Han blev nästan precis 2 1/2 år gammal.

De kan leva med tumörer ett tag, men så fort man märker att de påverkar hamstern väldigt negativt. Jobbigt att gå, svårt att röra sig, att de mår allmänt dåligt då måste man åka in med dem.

Då har hamstern inget fullgott liv längre och det är snällast att hjälpa den vidare. Hur jobbigt det än är för en själv.

Men som sagt, det är absolut inte någons fel med tumörer. De är bara otroligt jobbiga.

Mimsaaan
0

känns otroligt jobbigt det här.. ska iaf åka in med han imorgon.., min älskade hamster! :'/

HamsterMarie
0

Vad hemskt! usch :'(

Imasy
0

Oj, det var en gammal liten herre som verkar ha fått ett liv längre än många andra hamstrar :)

Som andra har sagt så är det nog en tumör. Hade det varit min hamster så hade jag låtit den somna in. Förutom att jag tycker att det ser ut som att den har svårt att gå, så tänkte jag också att den kanske trycker på hjärtat eller lungorna.

Därför hade jag låtit den somna in även om den verkar vara pigg och må bra, för en dag tror jag att den där tumören kommer att köra på sista racet, och då tror jag hamstern skulle plågas till döds.

Tyvärr så är det här baksidan med att ha djur :(

Mimsaaan
1

Idag, 16.42 somnade lordie in..

fan va jag kommer sakna dig lordie! :'(

Odette
0

Usch, vila i frid vännen Gråter Nu får han leka i hamsterhimlen tillsammans med de andra som gått över, men han slipper lida ialla fall..

_*skickar massor med tröstkramar*
_

_

Mimsaaan
0

jag känner verkligen att jag gjorde rätt.. men ändån så hade jag jätte gärna velat ha lite mer tid med han.., jag klarade inte av att se på han.

När han fick sprutan kunde jag inte se på och så kollade jag inte på han en sista gång.. Inget hejdå fick han heller, jag klarade bara inte av det..

BarbieBrownHair
0

Fy! ;( Vila i frid.

[TeamGuldhamster]
0

fy!Vila i frid lordie!

Skickar tröstkramar till dig!!!

Usch stackars lordie och dig men det var nog skönt för han att inte behöva lida mer…