Rengöring av talgkörtel
Hej jag skulle behöva göra rent min hamsters talgkörtel. Den ser ut lite som ett varigt sår och "gojset" har bara byggts på med veckorna som gått och verkar ha torkat in ordentligt. I vanliga fall brukar talgkörteln återgå till det normala av sig självt, men inte den här gången. Hur gör jag rent den på bästa sätt? Jag hörde för ett par år sedan att man kan köpa något speciellt på apoteket för det, minns bara inte vad det heter eller hur man ska använda det, eller om de kan vara farligt osv. Så jag hör med er. Vad skulle ni rekomendera för rengöring av talgkörteln?
Jag tvivlar på att jag kan få bort gojset med enbart ljummet vatten. Så gärna något annat tips :)
Tack på förhand!
Om det är doftkörteln på höften du menar så kommer det nog gå bort med ljummet vatten. Men du kan få badda ett tag för att mjuka upp skorpan.
Börja med det först, funkar inte det så kanske man får prova nåt annat.
// Sofia
Skulle gissa att det är en dvärg då de ibland har problem med sin magkörtel.
Rengöringen har jag ingen aning men koksalt eller vanligt vatten skulle jag gissa.
Men om det är en dvärg, så vill jag bara påminna om vikten med bra badsand, då detta är nödvändigt för att hålla körteln ren.
*Haha, nu är det väl en guldis bara för detta*
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Vad händer om doftkörteln inte hålls ren ?
Mvh Ellenfyrkant
Kan kopiera det som Lotta/Geishas skrev i en tråd på Svenska Hamsterföreningens forum;
"Jag använder mig av jummet vatten och sen torkar jag rent ordentligt, själv använder jag potatismjöl, detta drar åt sig all fukt och trillar sen av. På dvärgar är det viktigt att kolla så en infekterad körtel inte är fuktig då den lätt fortsätter att vara infekterad. Bakterier trivs i värme och fukt vilket gör att körteln är extra utsatt."
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#1 Ja just precis, så heter det säkert ja, doft körtel :)
#2 Det är en dvärghamster ;) Vad är bra badsand då? Jag har alltid haft samma Sand i stort sätt alltid till alla tidigare hamstrar också, men de andra hamstrarna har aldrig haft något problem med sin körtel, så jag skulle gissa på att den Sand jag använder mig av är en bra badsand. :) Det brukar finnas 3 olika sorter i affären att välja på om jag inte minns fel. En som är lite grövre i kornstorleken, och en "mellan" variant som är något mindre i kornen, och den allra finaste sanden går väl under namnet "chinchillasand" tror jag. Jag kör på "mellan" varianten.
#3 De flesta hamstrar klarar att hålla den ren själv, vad jag vet. Den ända gången man behöver rycka in och göra rent är väl om den börjar bli geggig eller om det är en väldigt stor skorpa på den. :)
#4 Jätteschysst att du kollade upp det! Ska prova den metoden!, Får se om jag får behålla mina fingrar, det är inte populärt att bli fasthållen hehe.
#5 Hmmm…. Hur var de nudå…. Jo, de var en uppfödare som berättade de åt mig. Att de måste ha finsand som de verkligen kan rengöra sig i, men du köper ju badsand, alltså är den säkert fin nog.
Vissa av oss med guldhamstrar är nämligen inte lika "noga", då de oftast bara gräver o pissar i sanden, inte använder den till rengöring, så t ex jag själv, jag köper finkorning Sand från biltema, den är mkt billigare än äkta badsand men fungerar bra till guldar, men till dvärgar som behöver sanden för sin körtelrengöring, där funderar den inte
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Sanden hjälper dvärgarna att hålla sin päls fin.
Det händer då och då att hanar (vanligast) får infekterad körtel eftersom de går runt och strycker den mot föremål och på så sätt samlas det smuts/bakterier.
Prova och gör som #4 skriver (eller rättare sagt Lotta
). Man kan också få klämma ut om det är mycket kladd eller med hjälp av en tops och sedan göra rent med t ex koksaltslösning, finns ju även i små praktiska pipetter på apoteket som man kan spruta rent med.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#7 blää, va äckligt det låter. Klämma ut *huvva* 
Ja jag hoppas iaf att du får behålla några fingrar- om inte annat så kanske du får ta på dig några handskar så behöver du inte riskera nåt 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#8 Ja eller hur, hehe 
Jisses! Ja skulle jag klämma på mina robbar skulle de skrika som tusan, med tanke på att de piper när jag lyfter upp dem ^^
Hoppas det löser sig i alla fall! :)
// Sofia
#10 Ja med robbar är det lite skillnad