Information om epilepsi märket
Detta är viktigt att veta även om man inte har en närstående som har epilepsi. Var som helst kan någon falla ihop och krampa utan att någon vet vad det egentligen beror på. Om man lär sig känna igen ep märket så kan man hjälpa en person i tid. Jag själv har epilepsi och vet vikten av att få hjälp i tid samt att folk i min närhet vet hur dom ska agera OM jag skulle få krampanfall mitt på blanka dagen. Detta är OT men verkligen viktigt. Sprid gärna kunskapen vidare så att nästa gång någon krampar vet dom med hur man agerar.
Jättebra att du informerar om det! Kan du berätta mer om vad man kan göra för att hjälpa vid ett anfall?
Fint märke^^ (A)
http://www.epilepsi.se/Om-epilepsi.html
Här kan man läsa mera.
Min lärare har eplepsi och helt plötsligt får han kramp och typ svimmar. Har varit med när det har hänt honom ett par gånger. Det var ganska läskigt kan man säga :S
Vart brukar detta märke sitta? Är det en brosch?
min klasskompis har epelepsi och vi har fått veta vad vi ska göra
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Föresten stod det väääldigt lite om vad man ska göra. Stå och inte göra någonting. Lägg något mjukt under huvudet…finns inget mer?
Ska man ta på personen, prata lugnande, hålla koll på puls eller något?
Ta bort alla risk faktorer så som glasögon m.m, se till att personen inte kan tugga sönder tungan och se till att personen ligger bra. Krampa kommer man göra ändå för att det finns bara förebyggande medicin men inte nåt som stoppar kramperna. Efter ett anfall är man som epileptiker förvirrad och omtöcknad så man får se till att personen känner sig trygg.

Det är ju jättebra att veta :) Bra att du skrev det här iurochskur!
Tack Nusse. Ja, jag bara tänkte på det…vem hjälper mig om jag ramlar ihop? Skrämmande tanke. Så att kunna olika märken och symboler i samband med epilepsi, diabetes m.m är superviktigt.
Jobbar ju inom vården men med djur så lite frågor om någon har tid att svara. Tycker detta är viktigto ch vill gärna känna att jag kan hjälpa till och i bara stå och glo om någon får ett anfall.
Hur lång tid brukar ett anfall vara? Det jag är ute efter är om är farligt om ett anfall sträcker sig över en viss tid, då det är så med djur.
Finns det ingen medicin som stoppar anfallen? Ingen medicin som någon med epilepsi har med sig om den skulle få ett anfall. I princip alla djur som kommer till oss och bla blir inlagda får medicin så att de slutar krampa.
Behöverm na ringa ambulans eller är det okej att personen sedan bara får gå därifrån då anfallet är över och man ser att personen vet vad som hänt och vet vart den är mm?
#11 Man bör ALLTID ringa ambulans om man ser någon krampa. Och nej, det finns bara medicin som kan ta bort en pågående kramp, bara en krampförebyggande medicin finns. Kramp tiden varierar. Jag rekomenderar er att kolla på www.epilepsi.ifokus.se där man har filmer på krampanfall på människa och djur. Där kan man se på ett cirka hur länge ett anfall varar.
Okej…tack. Alltid ambulans alltså. Även fast det är känt att personen har epilepsi? Japp okej =)
Glömde nämna att man absolut inte ska stoppa nåt i munnen på en som krampar.