Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2989 ggr
SandraLoveKaniner
0

Robbe eller Teddy?

Hej jag ska skaffa hamster till jul och kan inte bestämma mig om jag ska ha robbe eller teddy (givetvis ska jag ha två av den ras jag köper) vad skulle ni välja? skicka gärna lite bilder också om ni har! (vet inte om jag valde rätt tråd men ändå)

Zvintos
0

Det finns ingen ras som heter teddy. =)
Teddy brukar vissa felaktigt kalla långhåriga guldhamstrar.
Men det finns alltså ingen ras som heter så.

TildaH
0

Jag blir ännu mer förvirrad gällande teddy, för om du som Ninni nämner menar långhårig guldhamster, då ska du absolut inte köpa två st.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Odette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju först och främst den vanliga guldhamstern- dessa ska bo ensamma. Dvs. ej i flock eller par! Hos guldhamstern finns det massor med olika färger och teckningar, samt även olika hårlag. det finns korthår, långhår, rex (lockig/vågig päls) samt satin. Satin är en effekt som gör att pälsen glänser, mycket vackert!

Sedan finns det olika dvärghamstrar också, de vanligaste är väl Vintervit, Campbells och Roborovski. De flesta som säljs i djuraffärer etc är hybrider, dvs en blandning av tex vintervit och campbells.. Djuraffärer har en massa olika namn på djur som de säljer så många blir förvirrade hehe.
Men du får läsa på lite mer om de olika arterna innan du bestämmer dig! Vintervit, campbells samt roborovski ska man ha åtminstone två och två tillsammans (av samma kön naturligtvis).
Till skillnad från Guldhamstern så är de flockdjur, så de vill ha en kompis Glad

Det finns lite olika trådar och artiklar här på forumet, bara att kolla runt så hittar du säkert en massa gulliga bilder på både det ena och det andra Tungan ute

Slänger upp en bild på en av mina Vintervita, de är super goa, snälla och oerhört personliga Flört

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Helena1978
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kinesiska dvärghamstrar är solitärer och vill liksom guldhamstern bo ensamma.

dragonstar
0

När jag kollade på hamster i djurafären så fanns det massor med burar med skyltar i stil med, Dalmatinerhamster, Pandahamster och så vidare. Det var något som själva afäre nhittat på då de var helt vanliga guldhamstar med oliak färger.

Så läs på här om de olika saserna och lyssna inte på vad dom i afären säger. ofta vet dom inte alls vad dom pratar om.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

91Marran
0

#5 de namnen som du hittade får djuraffären från Imazo (grossist) som har det som beställningsnamn, för att lätt skilja på vad för något som önskas. dock är det väldigt oproffsigt.

Mvh
Mig

dragonstar
0

#6 Ja det förkalrar en hel del. Jag frågade vad et var för skillnad på dom och dom sa att det inte var någon stor skillnad. Inte att de var samma men oliak färger. Men denan afär är rätt känd för att göra fel.

Ellenfyrkant
0

Jag har en kpmpis som hela tiden trott att hon har en "pandaguldhamster" hemma, tills jag förklarade att det var en svart bandad. Så det är nog inte allt för ovanligt bland djuraffärer.

Mvh Ellenfyrkant

dragonstar
0

nää jag misstänker det =9 tro nog att det kan var lättare att få dom solda med söta namn som sådana.

SandraLoveKaniner
0

ok jag har iallafall bestämt mig nuGlad tack så mycket

Novis10
0

#10 vilken har du bestämt dig för da?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!