Vad tycker ni jag ska göra?
Hejsan!
Jag har väldigt mkt med skolan o sånt nu, jag går i 7:e klass.
Min hamster, va jättesnäll i sånt innan, men nu när jag har haft mke att göra, har han blivit vild..
Jag vet nt hur jag ska göra för att få honom tam?
Har ni några tips för att göra honom lika tam som innan?
Jag vill nt sälja honom, men jag har nt riktigt tid för honom..
Snar blir det inte lika mke med skolan, men jag vet inte..
Kan ni hjälpa mej?
// ZaraLouise
Never say never!
Hej jag går också i 7:e klass och jag vet precis hur det är. Det du kan göra är att börja prata med honom och försöka locka honom med godis bitar/mat och kanske ha en speciell tid då du tar ut din hamster och kelar lite med den och sånt. Det skulle jag göra i alla fall.
Tid är det som gäller. Du kan ju försöka ha bestämda tider för tex läxor, och sen en tid då du tar ut hamstern. Då kanske du hinner med allt. :)
Det finns kanske någon - ett syskon eller liknande - som kan hjälpa dig de dagar du inte har tid att vara med honom själv. :)
#1. Jo, jag försöker ju att ta upp honom, men när han är så där rädd, och jag försiktigt närmar mej han, blir han ju bara ännu räddare! Han går lixom till attack o sånt.
Och då blir jag rädd, inte bara att ska bita mej och sånt, utan att han ska bli så rädd att han kolar vippen.,. :(
#2. Jo jag vet, tid, men de e ju de jag inte har!
Jag oftast inte tid att ta upp honom när jag kommer hem från skolan, då är de läxor och sånt..
Sen får jag ta upp honom på kvällen..
Men det går inte att få upp honom! Jag satt jätteläng o väntade på att han skulle komma ut självmant, och det gjorde han, och tog godisen jag hade i handen, men sen när jag skulle lägga i mat, så bliev han jätterädd…
Inget funkar!!!….. :(
Never say never!

Det bästa för hamstern är om du ser till att ha tid för honom, kanske sista halvtimman innan du går och lägger dig på kvällen?
Har du absolut inte tid för honom är det mest rätt mot honom att sälja honom och vara nogrann med att det nya hemmet känns bra.
Mvh Ellenfyrkant
Ja det är ju bara att börja om från början, finns inga genvägar när det kommer till att bygga upp ett förtroende. Oavsett om det funnits där tidigare eller inte, han verkar ju inte direkt bekväm med din närvaro/händer osv.
Han har mest suttit i buren senaste tiden antar jag? Iom att han blivit så pass o-tam, det blir de ju inte bara över några veckor tänker jag. Men du får helt enkelt fundera över hur gärna du vill kunna umgås med honom, du får helt enkelt ta dig tid.
Det är väl inte alltid hela världen om ens hamster kanske inte är super tam.. men man måste ändå kunna ta ut dem ur buren så de får se något annat än burväggarna- å komma ut å röra på sig! Motion och övrig stimulans får man inte glömma bort.. så jag tycker helt klart att du ska fortsätta att kämpa så du åtminstone kan släppa ut honom en stund varje kväll.
Hur gammal är han?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#4. Jo, de skulle jag ju kunna göra, men det är inte alltid jag har tid innan jag lägger mej.. Jag har så mke läxaor nu..
#5. Ja det är väl det..
Men jag vet inte hur jag ska göra.. Han var tam när jag köpte honom, han var hur snäll sm helst o sånt.
Sen så blev jag inlaggd på sjukhus, jag fick hjärtmuskel inflammation, så då var jag inte hemma på 11 dygn, och inte min familj heller, mer än på kvällen, då dom fixade i buren o gav ny mat och allt det där, och min lillebror vågar inte ta i honom, och in pappa 'är allregisk, så han kunde inte, mer ön att släppa ut honom i hagen.
( jag operade mej för hjärtfel i maj, så de blev kompilkationer ) 
Men han blev tam igen och blev som vanligt..
Men nu så har han lixom inte velat komma upp och sånt, och han bits oc går till attack..
Han får ju såklart komma upp och springa, ca 30-1 timme per dag, men jag får inte ta i honom, utan han kommer upp i en låda, så släpper jag ner honom i hagen..
Han är född i april tror jag, så han är ganska så ung..
Jag vet inte om jag ska sälja honom eller nått..
Jag vet inte.. :(
Never say never!
Oj du verkar ha gått igenom mycket
Hoppas ditt hjärta är bra nu!
Du kan ju liksom bara gå fram till honom och prata, och om du vet vad hans favo godis är så kan du ju hålla det i handen och bara vänta. Du måste nog göra det varje dag och ha bra tålamod. Men om du känner att du verkligen inte kan/orkar ta hand om honom kan du ju kanske ha ett foderhem i kanske 1 eller flera månader eller så kan du sälja honom. Man måste ju tänka på hamsterns behov.
Hoppas att du lyckas få honom tam och jag önskar dig lycka till!
#7.
Ja, det har ju varit en del! Halva 6:an borta, så jag har ju mke att ta igen.. 
Ja jag har försökt med de o så. Jag har inte kommit på vad hans favvo godis e, så de blir väl nått som är tilltalande tror jag! ;)
Imorrn, om jag inte ska hitta på nått, ska jag försöka ta upp honom några ggr! Asså, hur ofta kan jag ta upp honom?
Är de för ofta och ta upp honom vartannan timme?
Jag ska göra allt jag har för att få honom tam, annars om jag inte har tid, så blir det nog att jag får sälja honomm..
Tack så jättemke! :D
Never say never!
Prova att ge hirskolvar till din hamster. Har hört att de uppskattas av både fåglar och hamstrar.
Men jag vet att fåglar älskar hirs.(i alla fall undulater)
Hoppas att du slipper sälja honom.
Vart bor du? Jag kanske skulle kunna vara vakt åt honom?
Jag har elaka fåglar som bitts och inte vill vara med någon förutom sin kompis så jag är van. De bryr sig bara om varandra.
Det jag tänker på är ju att det är väl inte så många som vill ha en hamster som bits och "går till attack".
Jobbig situation vilket som, men huvudsaken du får ut honom till rasthagen etc. Då behöver du iaf inte känna dig stressad över det.
Tror inte det är omöjligt att få bukt på problemet- det beror ju lite på HUR han går till attack. Om det är enbart rädsla, vilket jag skulle tippa på. Då handlar det ju om att finna tillit och förtroende för varann.
Du ska vara hans trygghet, inte hans fiende..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Du skrev att du släpper han i en hage, hur stor är den hagen? Eller annars, har ni badkar?
Tänker om du skulle kunna sitta med honom medan han är ute o leker, du behöver inte röra vid honom från början utan bara att han ser att du är där o inget händer honom. Under tiden kan du t ex göra lite läxor, så får du gjort dem samtidigt.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#11 Bra idé! Jag brukar ju sitta med mina hamsterungar i badkaret, å bara låta dem bekanta sig med mig.. klättra på mig osv.
Två flugor i en smäll med läxorna också! 
_
Du fick ett riktigt bra tips med badkaret! :) Prata mycket med honom också, när du bara sitter och när du ger honom godbitar. Rösten kopplas ihop med något possitivt. :)
Tänkte på en sak - har ni inget pass i veckan på skolan när man får jobba med vad som helst? Det man behöver jobba med?

Jag är absolut inget proffs, har bara haft hamster en gån och det var när jag var 6 år :) Jag är väldigt sugen på att skaffa igen så jag håller på att läsa på lite om hamstrar och då hittade jag den här artikelnsom jag själv tyckte var jätte bra: "att få sin hamster tam" Tänkte, som #5 sa, försök att börja om från början… Lycka till :)
Tack så jättemke för era tips!
#11 Jag har aldrig tesat med badkar förrut.
Jag provade nu för nån halvtimme sen, och jag tyckte det gick ganska bra! Jag satte mej i badkaret, och la ut lite godbitar så fick han gå där lite. Jag vet inte hur länge, men hur länga ska dom vara i badkaret??
Jag tror att han tyckte det va ganska så roligt, han gick runt och nosade och klättrade på mej, och sånt.
När jag skulle ta upp honom, från själva buren, så började jag prata med honom, fast han sov. Så pratade och så höll jag en godbit, så vaknade han och kom ut och tog den.! Tror ni att det är ett bra tecken? 
Never say never!
Ja vad kul att det g?r bra:-d ! Det ?r ett j?tte bra tecken:-D:-D. Du beh?ver bara fortsatta prata och muta honom med godis:-Poch fortsatta det d?r med badkaret. Han har nog bara gl?mt bort att h?nder inte ?r farliga. Forts?tt och k?mpa. Han blir nog tam snart:-D
Ja jag hooppaas att han blir som förrut!
Jag har pratat med honom idag, och han har kommit ut och tatt godbiten, så de e väl bra?
Sen , när han skulle få komma ut och springa, satte jag mej i soffan, så hade jag honom i en kula, så fick han tid på sej att komma ut, så hade försökte jag locka ut han, men han ville inte, men jag väntade på att han skulle komma ut av sej själv, så tittad ejag snabbt på tvn, så kom han ut! Så fick jag klappa han och tillochmed lyfta han lite snbbt!
tror ni att de e bra?
Men han e fortfarande väldigt rädd, men jag hoppas att han blir som förrut!!
Never say never!
Det går ju jätte bra 
Fortsätt bara att prata med honom och locka honom med godis som jag skrev tidigare, snart är ni nog bästa vänner igen 

Hej jag går också i sjuan=)!
Min hamster var från början när jag fick honom väldigt blyg och lite vild så jag började pussa och krama honom så mycket som möjligt också köpte jag living world drops och det är nu hans favoriter så när han har varit duktig får han en sån och det fungerar=)
#17 Det låter jättebra! :D Bara att jobba på, fortsätta på samma sätt. Bra att du inte stressar honom heller. :) Finns nog många som skulle bli för otåliga.