Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1610 ggr
Candela
0

Byta namn på hamstern?

Undrar vad ni uppfödare tycker.. När ni säljer era hamstrar, förväntar ni er att köparen ska fortsätta använda det namn ni gett hamstern, eller blir ni förnärmade om man byter namn på hamstern?

Carjos
0

För mig spelar det absolut ingen roll om köparen kallar hamster något annat. 

Däremot så måste man ju uppge rätt namn vid utställning eller registrering av kullar som hamstern har i sin stamtavla eller registreringsbevis.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

[YlvaP]
0

Precis som #1 skriver.

Odette
0

Spelar ingen större roll, tycker det är halva nöjet som djurägare att man får namnge sitt eget djur. Oavsett om den har stamtavla eller inte Tungan ute
Men visst är det ju kul om köparen vill ha kvar namnet man själv gett- beroende på om det går. En hamster från min E-kull fick ju heta Eight Sparkling Love Falls.. i ett sånt sammanhang äre ju inte konstigt om hamstern får heta nåt helt annat tex Glad

Men eg. så kvittar det, har jag möjlighet kan jag ibland kolla med en köpare om de har något önskemål på vad de vill att deras hamster ska heta. Dvs innan jag skickar in reg. papperna. Kan man komma överens om ett namn som både uppfödare/köpare gillar så blir det ju lite extra roligt. Tycker jag Skrattande

Vill inflika också, att jag är faschinerad över hur fiffiga en del är vad gäller namnen.. "Exentrion's Bedlams Edge" fick det korta och fina smeknamnet Edgar. Perfekt liksom, å kul att folk har sån fantasi å att de kan ge dem smeknamn som har anknytning till det ursprungliga också Glad

Men i det stora hela så tycker jag att det är roligt när folk gillar och uppskattar de namn man gett dem- sen spelar det ingen roll vad hamstern kallas i det nya hemmet. Då äre ju deras hamster å dom som får döpa den, vad det står på papperet är ju mest väsentligt i utställnings-sammanhang etc Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

Så länge de tar hand om mina "bebisar" och ger dem ett gott hem så får de kalla dem vad de vill.Flört

Jag har väl i stort sett behållt uppfödarnamnet på alla mina. Är det något krångligt eller långt så blir det oftast någon förkortning.