Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 4425 ggr
Luisa
0

filt som istället för strö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

en person här på HIF hade filt i stället för strö och det verkade funka jätte bra och iden tycker jag var jätte smart.

Kan man ha typ den största delen av buren täckt med filtar och typ ett omfråde/ sida av väggen på typ 20 cm vara med spån ? här är en bild i paint för att visa hur jag menar.

Det såg jätte mysigt ut för hamstern att gå på + om den skulle falla skulle det nog inte göra så ont

Odette
0

Du får nästan höra med mntfoto som var den som gjorde tråden med hennes filt-test. Men spelar nog ingen roll om man har hela eller halva buren.. däremot har jag inte testat detta med filt själv så jag törs inte uttala mig om hur pass bra det är.
Det beror väl lite på hur pass duktig ens hamster är att gå på toaletten och hur pass mycket den gnager.. annars finns ju risken att filten blir trasor Oskyldig

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Luisa
0

den filten kostar bara 10 kr så det är nog ingen fara och dessutom tänker jag köpa typ 4-5 st för att det ska bli så mjukt som möjligt och en ska jag ha underburen då den ska stå på golvet men tack ändå

southdakota
0

Tycker dock man bör ha en hel del papper eller så då, mina hamstrar älskar att krafsa och gräva i sitt strö, det är en stor sysselsättning Glad Men river man papper eller liknande som de kan bädda med så går det nog bra Flört Sedan beror det som sagt på hur mycket hamstrarna gnager och om de kissar på filten blir den snart ofräsh.

TildaH
0

Jag har svarat på ditt pm så jag svarar bara kort här.

Personligen tvivlar jag att de går att dela upp, det slutar nog troligast med att filten är nedgrävd under spånetOskyldig

Och som #3 nämner så gillar många hamstrar att gräva så de kan ha himla skoj i t ex spån, jag valde att göra så här då 1. Mitt korthår är lat. 2. Mitt lh kan inte ha annat än toa-lätt, vilket ändå inte fungerar för dem att gräva i, det blir för kompakt.

Så har man ett korthår eller en lh hona skulle jag gärna ha ett tjockt lager med något spännande gräv material, men jag testade detta utifrån mina individer och hittills har det gått enligt förväntningarna.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Luisa
0

tack. det är anledningen till att jag ska köpa många filtar, om de blir snabt ofräscha är det bara att byta ut den mot en ny och så tvättar man gen gamla

UlrikaD
0

Det jag tycker man kan tänka på är att hamstrar är individer som tycker om att gräva och boa. Det är ju en del av dem. Har man då hamstrar som inte får utlopp för detta så kan det utlösa andra stereotypa beteenden, som gallergnagande osv. Kan vara bra att hålla koll på.

Så har man ingen särskild anledning att inte vilja använda spån, typ allergi, eller andra problem (som nmt-foto nämnt) så tycker jag man ska låta dem gräva.

TildaH
0

#6 Instämmer helt, är därför jag inte alls gillar toa-lätt då i alla fall mina inte kan gräva i det.

--------------

Luisa
0

Ja ass? jag menar att jag ska ha tex lite mindre ?n halva buren med sp?n s? att den ?nd? kan gr?va. Jag vill s? klart att min hamster ska m? bra och inte bli en galler bitare s? d? kan den v?lja vart den till vara helst.

[GeeGee]
0

Kan väll fastna i filten och göra sig illa eller att ett ett ben stryps åt?

Roxie
0

#9 Inte om det är fleece, eftersom det inte trådar sig.

// Sofia

Luisa
0

Ok. Men hur kan den fastna eller strypas om det ?r p? bottnen av buren?

Roxie
0

#11 Hade det varit ett tyg som repar sig och blir trådigt om hamstern gnager på det så kan det lätt trassla sig runt ben och orsaka blodstopp.

// Sofia

[GeeGee]
0

Så fleece går bra att använda?

Kvävs ju om de får det i sig

Luisa
0

Oj jag missade det d?r innan s? jag trodde att du menar att man inte ska ha fleece f?r att det inte tr?dar sig. Dumma mig :-P hoppas att hamstern inte kommer vara sugen p? att ?ta tyget utan maten. En sak vill jag bara fr?ga: vi har gjort om golvet i hallen till tr?golv, och vi har bitar som ?r ?ver. Jag vill bygga en g?ng bredvid sovhuset, kart?ng ?r nog inte s? bra att anv?nda pga. Att det ?r f?r svagt. Tror ni att jag kan anv?nda bitarna? Sn?lla svara s? fort som m?jligt. Tack i f?rhand

Royalz
0

Jag testade att ha fleece i buren hos min ena hamster, men det funkade i kanske 1 min sen var allt upp och ner ;) Kanske funkar om man har en tyngre filt som inte är lika lätt att flytta runt.

Luisa
0

ok tack Glad

Englatassens
0

#6…bra skrivet där… precis vad jag tänkte… jag tycker ju att om man ej kan tillgodose djurartens behov (försöka imitera deras ursprungliga miljö så mycket d går) så ska man avstå från d djuret…. hamstrar gräver ju gångar under marken å lever största delen av dygnet där….

Jag har ju varit jättesugen på både gerbiler å chinchillor, men eftersom jag e allergisk mot hö så får jag helt enkelt avstå eftersom hö e viktigt för dessa….

Candela
0

Är det inte smidigare att ha grävmaterialet i en stor låda i ena änden av buren isåfall (så det inte sprids ut över hela buren)? Jag tänker att man kanske kan ta en mindre plastback eller nått och fylla med Sand eller spån. Det borde ju funka bra att skära ut en öppning i lådan så de kan ta sig in, eller göra ena sidan längre så de kan klättra över kanten.

TildaH
0

#18 Man behöver sällan göra kanten lägre, såvida de inte är en jätte låda förstås, men t ex gb-glasslåda är inga problem. De är himla duktiga klättrare, hihi.

--------------

Luisa
0

#19 Det är ju jätte snyggt och det verkar vara jätte mysigt för hamstern att gå på Skrattande

Vart kan man köpa den där filten?

Älskar lila

Candela
0

Fast nu tänkte jag på en lite större plastback. På IKEA finns det t.ex. för 10 kr tror jag, en liten back som är ca 20 cm hög. Tänkte mest på hur jag skulle ha gjort om det varit i min hamsters akvarium som är ganska stort.Flört

Luisa
0

Jag har sådana lådor fast till pennor. Gu vad smart. ska köpa en sådan låda och lägga spån i. tack för tipset! Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
TildaH
0

#21 Denna låda är 19 cm, inga problemOskyldig

Haha, nä men skämt o sido, visst, tänker man sådana höjder så nog är de enklare att ta ner kanten liteFlört

--------------