Satin?
Jag håller på att kolla upp lite angående satinanlaget och hur det fungerar på andra arter än marsvin.
Hos satinmarsvin finns det en sjukdom som är direkt kopplat till satinanlaget.
Så jag har lite frågor, hoppas någon kan svara :-) Eller om ni har någon länk till någon som vet?
Jag är inte alls insatt i hamstrar och vet inte var jag ska söka.
Är det samma anlag på hamster? På marsvin är anlaget recessivt.
Blir satinhamstrar lättare sjuka än vanliga hamstrar?
Har någon varit med om tand- eller skelettproblem på någon satin?
Tack på förhand!
På hamstrar så är satinanlaget dominant.
Det som rekommenderas är alltså att man inte parar två satinhamstrar, då risken finns att det blir hårlösa hamstrar.
Men jag har då inte hört talas om att de skulle få någon sjukdom.
Mina 3 satinhamstrar mår prima. =)
Håller med ovanstående. Skulle det finnas sjukdomar relaterade till just satin borde man hört om det.
Däremot finns det vissa frågetecken kring rex och ögonproblem. Men det finns inget svart på vitt, och i många fall är det nog mest de att pälsen tenderar att krulla sig inåt.
Men puh- inte alls så som hos marsvin iaf. De har väl rätt många ögonsjukdomar som kan ärvas till avkomman om ja inte har helt fel..?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Nej det finns som sagt inga sjukdomar relaterat till satin på hamster så som hos marsvn. Det är också felaktigt att det blir hårlösa ungar om man parar två satin med vandra. Det man får är några som är homozygota för satin och de kan se lite flottiga ut i pälsen.
#2 Angående rex och ögonsjukdomar, vet nu blir det OT men inte jag som tar upp det först, stämmer inte heller..det är att det på lh kan vara så att hårstrån vänder sig in mot ögat och kan ge irritation så ögat klibbar igen och lätt avhjälpt med andra ord..hjälps alltså inte av att man inte parar rex med rex eftersom det är en recessiv gen.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#3 Äsch, så mycket OT blir det ju inte. Det är ju intressant både med rex och satin, funkar ju så olika hos olika djur 
Men det finns väl inget som säger eg. vare sig det ena eller det andra ang rex/ögonproblem. Som jag har förstått det så finns det inte svart på vitt att det ens finns nåt samband mellan problemen och själva hårlaget. Men att man kommit med rekomendationen att inte para två rexar med varann för att försöka komma åt problemet på nåt sätt. Å att det kanske inte alltid främjar pälsen att dubblera..? I dont know 
Men ang satin- det där med att de kan bli hårlösa är väl kanske att ta i. Jag har tolkat det mer som att om man gör såna parningar i flera generationer kan de få gles päls och viss hårlöshet.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Det är för att pälsen lockar sig den kan vända sig fel och komma åt ögonen. På kh rex är det ju inte samma sak som hos lh rex.
För att få fram bra rex så krävs det att man parar rex med varandra. Bara på så sätt så kan du styra lockigheten. Att para ut rex med slät främjar inte rexen.
Att det kom en rekomendation i SHF var för att någon? tyckte att det var ett stort problem och av okunskap. Men det hör inte till denna tråd.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#3 Nej, ögonproblem är inte vanligt hos marsvin. De kan få fattyeye och cherryeye, det är ganska vanligt men påverkar inte marsvinets mående, det är bara skönhetsfel. Enstaka gånger kan det födas ungar som har felplacerat hår som skaver på ögat, men det är ovanligt.
Vet inte om du tänker på de ungar som kan födas utan ögon och tänder. Detta händer endast för ungar som är homozygota för dalmatiner och roan. Man får inte para roan-roan, roan-dalm eller dalm-dalm
Nu verkar det ju inte vara samma anlag hos hamster som hos marsvin men hos marsvin har det rekommenderats att inte para satin-satin, dels för att det sas att pälsen kunde försämras, dels för att det kunde öka risken för satinsjukan. Nu har det dock visat sig att alla satiner blir sjuka oberoende av hur de paras, det är själva satinet som orsakar sjukdomen
#6 ah, okej. Men det är ju bra att det bara är "skönhetsfel" då och inte värre än så.. Låter inge roligt de där med satin dock ..
_