Lite (o)vanliga frågor
Hej!
Jag är jätte sugen på att skaffa några robbar eller kineser, men har några, förmodligen vanliga, frågor :)
(Sök på sajten funkar tillochfrån inte på min dator och just nu vill den inte funka, därför jag inte tagit reda på detta själv, sen tycker jag det är skönare att göra ett inlägg så jag får svar på det jag vill - på samma ställe ;))
1. Är det minst 2 som gäller för dom?
2. Kan kineser og robbar bo tillsammans eller funkar inte det? (knäpp fråga..)
3. Ska dom äta något speciellt?
4. Ska dom ha något speciellt i buren som är ett måste? (salt/kalksten/hjul/klätter saker/sandbad osv)
5. hur långt mellanrum mellan gallret i buren ska det vara, så dom inte kan ta sig ut?
6. Kan dom ha Toa-lätt (papperspellets) som Bottenmaterial, eller är det al/asp flis/spån som gäller? (inte kutterspån det vet jag)
7. Något övrigt man borde veta om dom?
Det är nog alla frågor jag kommer på - just nu iallafall!
Jätte tacksam för svar :)
Inte så insatt i dvärghamstrar men kan svara på några frågor iaf.
1. Roborovskis ska sitta minst två då de är flockdjur. Kineser brukar man ha ensamma.
2. Nej man ska inte blanda olika arter.
3. -
4. Saltsten, hö & hamstervadd kan man bojkotta oavsett hamsterart.. har bara vintervita själv och de älskar att bada i Sand! Förmodligen gör robbar å kineser det också men det får nån annan svara på ;)
5. öh.. pickelismått :P
6. Vet inte vilket bottenströ som är lämpligast, men de behöver iaf ha möjlighet att gräva. Sen kan man med fördel inreda buren så de har många olika gömställen osv.
Nu har jag försökt svara på några frågor iaf, men som sagt, robbar å kineser är inte mitt område 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#1 hehe tack iallafall för att du försökte! :)
Jag har en gallerbur med 1 cm mellan rum på gallret är det för stort? 
#2 Ja det är för stort :)
// Sofia
#3 Skit också! :(
Jag tycker inte om dunaburar, dom ser så himla tråkiga ut, hamstrarna verkar så inständga 
Man kan ju med fördel ha akvarium till dem! Det är ju super kul att inreda akvarium å så har man bra insyn till dem samtidigt som de är ganska skyddade 
Finmaskigt nät som lock, gärna med trä ram så ingen kan ta sig ut.. å inget kan ta sig in.
Värt att fundera på iaf, har du tur kanske du hittar något billigt, begagnat inom räckhåll 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#5 men akvarium är ju precis lika tråkigt och instängt som en dunabur :P
#7 neejdå, akvarium är ju mycket lättare och roligare att inreda än en dunabur! Finns ju inga gränser för hur man kan inreda, ju större desto roligare
Å så har man ju tätt-nätlock så får man bra ventilation också 
_
#8 Ja, jag kollade på akvarium igår och bestämde mig för att jag ska köpa ett stort akvarium, typ 1000L eller något, när jag ska köpa gerbiler ^^
#9 Jasså det blev gerbiler istället
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#10 Jag har inte bestämt mig helt och hållet, jag är sugen på alla djur. Jag ska nog ha både gerbiler och guldhamster när jag flyttar hem ifrån :)
Det jag menade med #9 var att om jag ska ha gerbiler ska jag satsa på stort
dvärghamster menade jag inte guld