Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1931 ggr
riiffen
0

Nybörjarfrågor

Jag började bli intresserad av hamster för ungefär en månad sen, sen dess har jag tjatat på mina föräldrar, letat fakta och sparat pengar till diverse hamstergrejer. Har äntligen fått ett "ja" och jag är så himla glad :D jag har läst lite artiklar på sajten men inte alla, även lite gamla trådar och lite från google men det finns ändå lite frågor som jag skulle vilja ha svar på. :)

1. Vad för sorts hamsterbur skulle ni rekommendera, & vad kostar en sådan ungefär i nyskick?

2. Vad ska man ha för underlag? jag vet att vissa använder Toalätt men finns det något annat? om man vill ha typ rivet papper, ska man ha någonting under då?

3. Hur dags vaknar en hamster med "normal" dyngsrytm ungefär? :) hur dags vaknar era hamstrar? och somnar igen? (vet inte om dom vaknar/somnar lite från & till heller men ungefär)

4 & sista: vad "ska" man ge för basfoder? är "gnagarblanding" bra eller ska man ha någon pellets typ? :) hur mycket ska man ge (till en guldhamster) på ett ungefär? :)

Ja, en del "dumma" frågor kanske men jag tackar på förhand:P

medarbetare på allergier.ifokus .

riiffen
0

Och en till! Tungan ute kan hamstrar äte mjölkprodukter? :)

MaaariaS
0

1 många tycker om duna burar för att dom är lätta att städa + att det inte blir dragit för hamstern en sån kostar väl ca mellan 350 kronor och uppåt.Men det som är billigare är förståss samla låda från ikea kostar väl lite under 200 kronor men där får man ju köpa till ett fyrkantsnät jag vet inte vad sånt går på ,har glömt bort men det är inte så dyrt.

2 det finns toalätt som du sa men även alspån(flis)hampa spån(flis)

Stl-strö vilket är rivna kartong bitar 49 kronor för 100 liter på granngården.

3 mina hamstrar har lite olika tider bebisen jag har hemma vaknar runt 18 medans dom andra vaknar vid 20 ca.Guldhamstrar bör få sova hela dagen då do är nattdjur.

4 Jag har gnagarblandning men lägger till lite bönor ,linser,och undulat frön så det blir mer nyttiga saker i.Finns även pretty pets som är ett dyrt Foder men man kan ju alltid blanda ut med annan mat så det inte blir så dyrt:Dom hamstrarna jag har äter inte pellets.

5 Vad jag har fattat för så blir dom dåliga i magen av lactos,men nån annan kanske vet??

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Zvintos
0

1. Vad för sorts hamsterbur skulle ni rekommendera, & vad kostar en sådan ungefär i nyskick?
Jag har lite gott och blandat här hemma; Antoniuslådor, samlalådor och dunaburar i olika storlekar. Största samla-lådan är på 130 liter och kostar 149kr, 199kr inklusive lock. Nät kostar lite drygt 60kr.

2. Vad ska man ha för underlag? jag vet att vissa använder Toalätt men finns det något annat? om man vill ha typ rivet papper, ska man ha någonting under då?
Vilket underlag man väljer är lite olika och beror många gånger på vad som funkar bäst på ens hamstrar och en själv. Jag använder STL-strö till mina, som är strimlad kartong. Funkar finfint! Skulle jättegärna använda torv, om det inte vore för att jag är väldigt känslig för damm. Nyser även när jag städar och har STL-strö. Torv är dock väldigt populärt bland hamstrar, då det är väldigt grävvänligt (har också ett lågt pH-värde som flugor inte gillar).

3. Hur dags vaknar en hamster med "normal" dyngsrytm ungefär? :) hur dags vaknar era hamstrar? och somnar igen? (vet inte om dom vaknar/somnar lite från & till heller men ungefär).
Mina vaknar någon gång mellan 18 och 20 beroende på. Det är lite olika från dag till dag. De somnar en stund runt 21 och vaknar vid 21:30-22 igen och är vakna till och från fram till kl 06.

4 & sista: vad "ska" man ge för basfoder? är "gnagarblanding" bra eller ska man ha någon pellets typ? :) hur mycket ska man ge (till en guldhamster) på ett ungefär? :)
Mina får gnagarblandning, blandat med undulatfrön, osockrat müsli och kattmat. Har även en till blandning som består utav Pretty Pets, papegojblandning och gult kycklingfoder. Detta brukar ges till de som kräver lite mer för att hålla sig i bra hull.

Caroline.H
0

Filmjölk är helt okej, det har alltid varit poppis här hemma. :)

//Caroline

riiffen
0

Tack så jättemycket för svaren, jag blir jätteglad! Glad