Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2455 ggr
[YlvaP]
0

Gillar inte oss längre

Pepsi har fått nya grannar och det verkar som om han inte gillar dom. Det är tre par möss. Inte alltid som jag eller barnen kommer ihåg att tvätta händerna efter att vi rört mössen. Dessutom finns det kvar lukt på kläderna där dom varit. kan ju inte byta kläder flera gånger per dag.

Pepsi har börjat nafsa och bita oss vilket han inte gjorde förut. Det måste bero på dom nya grannarna. Vad kan vi göra åt det?

Roxie
0

Ja börja med att tvätta händerna vore kanske bra som start :) och även ta ut hamstern först sen mössen.

// Sofia

[YlvaP]
0

Ja så kan man göra. Inte så lätt för barnen att komma ihåg men jag får försöka att komma ihåg det jag med. Tungan ute Taskigt minne.

TildaH
0

Med tanke på att möss är kända för sin stank så måste ni verkligen försöka vänja er vid att hantera honom först. I alla fall till att börja med, kan hända att han vänjer sig vid lukten så småningom.

Förresten ett litet grammatik tips, tre par är 6 styckenFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[YlvaP]
0

Haha. Jag tänkte på ett par först men ett par är ju två så därför skrev jag tre styckna men hade nog kvar "par" i hjärnan. Skrattande

Jag skall ta ett snack med döttrarna sen när dom kommer hem från skola och dagis.

Odette
0

Ja det verkar ju onekligen kunna bli lite tjorvigt, som du säger så är det ju ganska jobbigt att hela familjen inte bara ska tvätta händerna- utan även byta kläder mellan djur-pussandet..
Men om inte annat kanske det funkar att ha varsitt litet förekläde, som ni bara drar över er innan ni tar ut hamstern..? Ni kan ju ändå se till att ta ut honom först, å tvätta händerna. Men då kanske ni inte behöver vara liiika noga med klädbyte..

Bara en tanke haha, hade nog sett rätt kul ut med alla förekläden men vem vet. Kanske funkar det Skrattande

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[YlvaP]
0

Förkläden täcker inte armar och axlar. Tungan ute Men kanske dom kan ha EN tröja som dom bara har till mössen och tar av den sen när dom skall pilla på Pepsi. Cool

Odette
0

#6 Ni får ju special sy dit armar och axelövertäckande tyg.. gärna i rosa Tungan ute
Nä men det kan ju funka, ni får testa er fram och se hur det går. Håller tummarna att det löser sig! Haft råttor förut som inte klarat av att känna doften från en annan råtthane.. det är inte kul i längden.
Så försök byta tröjor och lirka lite med honom så kanske ni hittar en bra lösning i det Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

UlrikaD
0

Tror det är en vanesak. Jag har ju möss, hamstrar, illrar, chinchillor, katter m.m och jag tvättar inte händerna emellan. Man borde tycka att hamstrarna borde bli rädda om jag luktar "rovdjur" som iller men ingen av mina bryr sig. De är vana vid att matte ska lukta så.

Men i och med att han reagerar som han gör så börja med att tvätta händerna ordentligt emellan och sen t.ex när ni inte gjort det ha någon godbit i handen. Så kan han förknippa den doften med godbiten istället.

[YlvaP]
0

Tack vi skall försöka hitta något. Skrattande