Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: avelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4928 ggr
jassisa
0

Min Tralla har fått ungar =D

Hon fick ungar någon gång mellan kl 21 och 00 i torsdags. Har inte lyckats se bebbarna för de är i ett hörnhus av trä men jag såg nånting smått röra sig därinne igår :)

Tralla kommer från Drömprinsens och är en LH b.ö albino på 5 mån.

Pappan är Kribati en choklad bandad rex satin KH som kommer från Kazince.

Trallas mamma är silvergrå och Kribatis mamma är svart skp/vit rex satin KH och pappan är silverchoklad.

Hur stor är chansen tror ni att det blir silver eller andra färger än choklad och albino?

Vet inte hur ni ställer er till om man ska para albino eller inte, tycker själv dem är supersöta så ser inga problem med det. Är albino en reccesiv gen eller en mutaion nån som vet det?

Hamster puss

//Jasmin 

"Människan är det enda djur som har tråkigt"

www.jassisas.weebly.com

[iurochskur]
0

Grattis!

Men du vet att lägsta parningsålder är rekomenderad 5 månader?

Novis10
0

Men lagen är att hamstrarna ska vara minst 3 månader

och rekomenderas att vara 4 månader enligt det jag hört.

Foten i munnen

Grattis blir säkert super fina ungar?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Roxie
0

#2 Nej, minst 5 månader är det som gäller.

// Sofia

Novis10
0

okej då får jag vänta ett tag till tils min hona kan fåObestämd

//Nova

[Tovab]
0

Åh vad kul!

Lycka till med dom småKyss

Farmor Gnutta vinkar, även syskonen Malawi och Panoma!Flört

UlrikaD
0

Grattis till bebisarna.

Tralla är väl 5 månader så det är väl inga problem med det.

jassisa
0

iurochskur: Skrev i inlägget att hon är 5 månader, sen har jag både läst och fått rådet att para hon hamstern mellan 4-6 månaders ålder  och helst inte äldre än 6 och att nästa parning (om det nu ska ske) så bör hon vara mellan 7-9 mån. Hon var i väldigt god fysisk och psykisk form dessutom när jag parade henne.

Tovab: Kribati och resten av familjen vinkar tillbaka ;) 

Tack allihopa!

Ska bli superkul att se "utfallet" så att säga =)

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

[iurochskur]
0

#7 Minsta rekomenderade ålder är 5 månader, alltså att man bör para honan när hon är minst 5 månader. Sen är det givetvis upp till var och en.

Menade inget illa alls när jag skrev det. Bara skrev rekomendationen.

[Tovab]
0

Jaa, längtar efter bebisbilder själv :D

Är så sugen på att ta ungar efter Malawi också, men hon ska nog inte få bli mamma. Hon får vara min lilla lurvtuss livet ut :)

Lycka till med bebbarna! :D (Man kanske får kika hälsa på dom nån gång när dom har blivit större? Vi bor ju såpass nära. Saknatr lille kribati också :D )

jassisa
0

#8: Jo förstod att du inte menade nåt illa men tyckte bara det va onödigt att tala om det för en som har följt rekommendationerna.

Tovab: Självklart kommer jag visa bilder på bebisarna.

Att vara en bortskämd lurvtuss är inte heller så fel hehe.

Absolut får du komma och hälsa på dem och den stolte fadern om några veckor :)

Någon som är bra på genetik och kan gissa färgutfall?

Läste att albino är en recessiv gen, om Kribati då inte har den genen nånstans borde det då inte vara omöjligt att få albino?

Och det måste bli några silverungar eftersom silver är dominant och finns på både fadern och moderns sida?

Vore kul med lite svar tycker det är så intressant med färger Glad.

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

Odette
0

Är du säker på att mamma hamster är brunörad och inte mörkörad- alltså finns det rost (bb) bakom? Som jag förstod ditt första inlägg så är Trallas mamma silvergrå- men pappan då? :P
Det är rost (bb) som ger brunörat, därför jag undrar lite över det.

Kribatis pappa behöver inte vara silverchoklad, det är jag som har honom så jag törs uttala mig om det hehe. Han är registrerad som det, men det är inget man kan se med blotta ögat så han kan likväl vara en vanlig choklad Glad

Choklad är en kombination av svart och rost (aabb) och är recessivt. Sen kan de ju bära på anlag som man inte ser men som ligger bakom..
Men om mamman nu ÄR bö så bär hon ju på rost (cdcdbb), är jag inte helt ute å cyklar nu så bör det kunna komma svart om Tralla bär på det. Samt rost om hon är brunörad, för då dubbleras bb anlaget- bb från mammans bruna öron och bb från Kribati som är choklad (aabb).
Lite svårt att förklara men hoppas du hänger med i tänket Tungan ute

Om Tralla bär på svart bör det kunna komma choklad också.. Men jag kan ha fel.

Kanske kan någon annan pigg själ fylla i luckorna, det är för sent för mig att tänka nu xD

Men spännande blir det oavsett!

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Carjos
0

Om honan är albino brunörad så kommer det bara komma brunörat i kullen eftersom hanen är choklad (choklad, caramel, rost mm beroende på vad de har för gemensamma recessiva gener).

Albino honan kan ju också vara silvergrå b.ö "under" det vita, albinogenen är en maskerande gen som maskerar hamsterns egentliga färg. Om hon är det så kommer även silvergrå varianter i brunörat.

Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med "om hur vi ställer oss till att para en albino"?

Albino på hamster är ingen riktig albino alltså ett djur som saknar all pigment.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Carjos
0

Grattis till ungarna glömde jag säga Glad

Zvintos
0

Trallas mamma är inte silvergrå, hon är silvergrå brunörad.
Hon kommer ifrån mig dessutom. Glad
Hon har även ett kullsyskon som är svart, så det finns bakåt.

Grattis till bebisarna förresten.

jassisa
0

#11 Men oj vad kul, jag som hade tittat på honom i din tråd och tyckt att "jävlar vad lik Kribati han är" xD Tydligen så är Tralla b.ö och bärare av rost. Och ja hängde med i allt du skrev väldigt bra info tack!

#12 Ja hon är tydligen brunörad (är det svårt att med blotta ögat se skillnad på mörkörad och brunörad?). Även ditt svar väldigt hjälpsamt nu förstår jag mycket bättre :)

Trodde att det kanske inte var så bra att para albinohamstrar eller att man undvek det för att inte få fler albino, men tydligen så är färgen bara recessiv och maskerande, väldigt häftigt tycker jag! Är det så att Kribati måste bära på albino för att det ska kunna bli albino bebisar?

#14 Men ojsan här har vi en till släkting hihi vad kul att få klarhet =D

Kan ju bli alla möjliga färger vilket gör det hela otroligt spännande, lär väl ta några dagar till innan man kan börja ana nåt.

Tackar till alla gratulationerna! Sitter här i skrivande stund och hör de små liven pipa till från boet, såg en liten rosa unge kravla sig under Trallas mage på rygg, sååå sööööta <3

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

Carjos
0

#15 Så mysigt att höra dem pipa i boet :)

Nej det är inte svårt att se om hon är b.ö eller inte. En mörkörad albino har som det låter mörka öron, nästan svarta. En brunörad har ljusbruna och sedan finns det en variant till som även bär på pp genen (cinnamon) de har snäppet ljusare öron än brunörad, de kan vara svåra att skilja på däremot.

Albino som är så fina Flört  Ja Kribati måste vara bärare för att det skall komma albino.

Zvintos
0

#15: Ja, tyvärr har jag ju inga släktingar kvar här hemma.
Både Bejlas mamma och pappa (dvs Trallas mormor och morfar) är i himmelen och inga av Bejlas kullsyskon bor hos mig.

Odette
0

#12 Hängde med lite bättre nu jag också, låter helt logiskt ^^
Vet inte varför men min hjärna gillar inte albinogenetik, det blir helt kollrigt. Men då är jag med jag också ;)

#15 Ja här finns tre släktingar iaf- pappa Kanel och halvbrodern Baileys (samma pappa som Kribati men en annan mamma..) och så har jag ju hans kullsyster Kiwha här! Skrattande

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

jassisa
0

#16 Men då är jag hundra på att Tralla är b.ö för hon har ganska ljust bruna :)

Jaa jag tycker albinos är så fina, känns konstigt att det kanske inte blir några i kullen när mamman är det, hade tänkt mig nån vit rackare iaf ^_^

Men men alla hamstrar är fina på sitt sätt, mest det stabila och trevliga temperamentet som är viktigast tycker jag vilket inte kommer att vara så svårt att få för båda föräldrarna är så mysiga och snälla.

#17 Okej ja men det var värdefull info du gav mig iaf. Är mer van vid kattgenetik så hamstergenetik med b.ö osv är nytt för mig men spännande att läsa på och lära sig, går ju ganska fort när man är intresserad :)

#18 Kul kul! Men då var det Baileys halvbrodern alltså som var så himla lik haha :D Jag har ju även kikat på din hemsida ju kom jag på nu, himla fina hamstrar du har och vart helt kär i Kanel och Kiwha <3 Vill gärna ha chokladpraliner i silver variant och satin :)

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

Odette
0

#19 Ja Baileys är ju säkerligen ganska lik ^^ Har du några nya bilder på Kribati så man får se hur han vuxit? Dom var ju så fina hela kullen, hade gärna tagit fler om jag inte hade så många planer på gång Oskyldig

Choklad är mumma, helt klart. Älskar den färgen i alla kombinationer Glad

_

jassisa
0

#20 Oja jag har ganska många bilder nu, fick förminska alla för att de var för stora. Ska ladda upp bilder i albumet nu :)

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

Odette
0

#21 Ja nog är han lik Baileys alltid Oskyldig

_

jassisa
0

#22 Ja visst är det häftigt  Cool

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

jassisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på skuttan min när hon var högdräktig Kyss

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

jassisa
0

Den här är för underbar xD

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

Amun-Ra
0

Gos Crazy var 4 månader när hon fick sin kull. Ja,ja jag vet,ung! Gos Crazy var färdig utvecklad då redan. Lika stor som en fullvuxen hona på 5-6 månader. En parning så tidigt skulle alldrig kommit på fråga om Gos Crazy skulle ha varit mindre i storleken och inte tillräkligt utvecklad. Brukar normalt vänta tills honorna är minst 5 månader. Men gjorde ett undantag eftersom Gos Crazy var stor som en fullvuxen hona och färdig utvecklad redan vid fyra månaders ålder. Hon var en superb mamma. Tog hand om ungarna som en proffs.Glad

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Dromprinsen
0

#24 & #5 Fyyyyyy så söt och stor hon har blivit!!!! åwww vad jag saknar henne!! längtar som tusan efter bildbomb! Stort grattis till kullen!

farmor Bejla och syrran Tinegling hälsar glatt!

//Anja

Hemsida: www.dromprinsen.weebly.com

Odette
0

#26 Har jag missat något eller vad har det med tråden att göra? :p

_

louise-ariel
0

Jag tror #26 skrev så för att visa att en mamma klarar det men det var lite för ungt!

Eftersom det var mycket tjafs om det högre upp!

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

Amun-Ra
0

#29 Japp du har aldeles rätt! Precis därför skrev jag om det. :)

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

UlrikaD
0

Fast det kan väl vara dumt att gå in i tråd och skriva att man gjort en planerad parning på en för ung hona.

Roxie
0

Tänkte på det jag också. Hur ska man förresten kunna veta om honan är färdigväxt vid 4 månaders ålder? Bara för att hon är lika stor som en annan hona så behöver det inte betyda att hon är kroppsligt färdigväxt eftersom storleken är individuell.
Enligt mig är dessutom en 4 månader gammal hona fortfarande "barn".

// Sofia

Odette
0

#32 Ja jag tänkte de också..

Men det hör inte till tråden i sig så vi lämnar det nu.

_

jassisa
0

#26 Visst är det väldigt individuellt men skadar inte att vänta tills honan blir 5 månader bara för säkerhets skull, men vilken tur att allt gick bra för henne :)

#27 Ja hon har växt som bara den min gosa och blivit jättefin i hullet, speciellt när hon var dräktig sken hon upp som en måne <3

Tack, ska uppdatera med bilder så klart är ju trots allt min allra första kull!

Bejla är väl mormor? Hehe, Tralla och småttingarna hälsar tillbaka till sin mormor och moster =D

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

jassisa
0

Gjorde ett försök på korsnings schema förut, väldigt amtörmässigt och i paint xD Skrev bara in färgerna, kan ha väldigt fel men vore kul om jag fick det rätt. Nån som vet?

Hade en ganska stor kartong där man kan lyfta på "taket" som jag klippte en ingång i sidan och gjorde nytt bo av. Lyfte väldigt försiktigt på ungarna underifrån med bomaterial och allt utan att nudda dem, gick hur bra som helst även för Tralla :) Vart nojig när jag tänkte på att det kunde ligga en död unge där inne och ruttna så var viktigt tyckte jag att kolla till dem.

Såg 9 sötnosar, 3 silvergrå (mörka mest på huvudet och ryggraden ljusa undertill), 3 choklad bandade, 1 svart bandad, 1 vit (albino/offwite??) och 1 choklad (eller kanske kan vara rost dunno?).

Är så glad att alla bäbisar mår bra och Tralla är en jätteduktig mamma.

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

jassisa
0

Ingen som kan svara på om jag har gjort rätt korsningsschema? Tungan ute

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

Novis10
0

Jag har läst på lite och enligt många så är lagen att dom ska vara minst 4 månader men helst 5 månader.

//Nova

Roxie
0

#37 om du läser i första inlägget så står där att honan är 5 månader.

// Sofia

Novis10
0

jag vet:D

//Nova

jassisa
0

Haha värst vad det var "tjafs" om det här :P

Ska jag va petnoga så är Tralla född 2/5 och parades den 23/9 så hon var exakt 4 månader och 3 veckor men 5 månader och 1 vecka när hon födde sin kull. Trodde att den rekommenderade åldern var 4 månader när de födde sin första kull men ville vänta tills hon var 5 månader. Hade läst på extra noga massor om hamsterparning ett tag (planerade även att kanske para henne nån gång när jag köpte henne och Kribati i början). Var inte så noga med att räkna hennes ålder visste bara att hon snart var 5 månader och just den kvällen såg jag henne brunsta för första gången och bli stel! Hade även just då gjort rent extra lådan de har så jag tänkte att nu blir det ett ypperligt tillfälle att para dem. De hade träffats många gånger förut genom gallerburar och jag hade lagt dem i varandras burar så de skulle få nosa på den andras doft. Det gick hur bra som helst, hade en handduk framme och efter en halvtimme flög Tralla på Kribati och jag särade på dem direkt ingen skadades.

Jag är ju inte medlem i SHF (än haha) men tyckte jag gjorde mitt bästa trots att jag inte är ett proffs på det här. Älskar mina djur och vill dem bara väl.

//Jasmin 

www.jassisas.weebly.com

[iurochskur]
0

#40 Häng inte upp dig så mycket på detta. Nu är ungarna här och hon var inte så fasligt ung som en del andra honor varit…

jag är riktigt nyfiken på ungarna sen när det vankas bilder. Även om jag inte har guldhamster längre så vill jag gärna följa era bebis bilder.

Än en gång grattis till kullen!

[iurochskur]
0

P.s TS har redan blivit informerad om rekomenderad ålder och det behövs nog inte påminnas ytterligare tycker jag.

Carjos
0

Jaa vill se bilder Skrattande

Nej och det är ju en ny rekommendation som kommit, i alla år har det inte för tidigt att para vid 4m så.

Be-Bopz
0

Det tar alltid ett tag för nya regler eller rek att sjunka in, låt det gå ett tag så är det en självklarhet snart. Detsamma gällde de avelsregler som kom för några år sedan, det knorrades en del, men nu är det klart som korvspad.

Förr var det ok att använda hamstervadd, idag är det en självklarhet för oss hamsterfolk att inte använda detta, det är inte lätt för nya att veta detta osv.

Vad jag menar är att allt går framåt, tiderna förändras, saker förändras, tekniken går framåt, varför skulle tiden stå stilla när det gäller djuravel, regler och rek ändras hela tiden vad det gäller alla djurslag, men ibland är det jobbigt att ta till sig nya saker, så är det och kommer alltid att vara.

Sen till TS, tycker absolut du gjorde rätt som väntade sålänge som du gjorde med tanke på att du inte verkar ha läst på shfs egna hemsida, förståndigt att ändå vänta så pass länge *tummen upp*

Carjos
0

Fast lite synd att en del rek. kommit av okunskap och antaganden.

Hmm fast man visste redan -79 när jag skaffade första guldhamstern att det inte var ok att ha "bomull" vadd och liknande till sina smådjur. Så det har väl aldrig varit ok, fast det var ju lite svårare på den tiden att nå ut till allmänheten kanske om man inte var med i smådjursklubben :) Man kände även till att hamstrar skall ha protein/tilläggsmat :)

Be-Bopz
0

Vem säger att rek har tillkommit pga av okunskap och antaganden ?
Och vilka rek syftar du på ?

Odette
0

#45 Skapa gärna en ny tråd om detta, låter intressant men hör inte riktigt hemma just i denna tråd Glad

_