Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 2874 ggr
Novis10
0

Sugen=P

Nu har jag blivit väldigt sugen på en dvärghamster jag har nu 3 guldisar tycker ni att det blir för många om jag köper en dvärgis?

(Den skulle endast vara till sällskap?)

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

jassisa
0

Dvärghamstrar ska väl helst vara 2 eller fler? Så det beror på om du kommer att ha tid för 5 hamstrar. Kanske bäst att inte ha för många så man orkar med och har lika mycket tid över för de man redan har. Men som med allt annat så är det väldigt individuellt och upp till dig.

//Jasmin 

"Människan är det enda djur som har tråkigt"

www.jassisas.weebly.com

91Marran
0

dvärgar ska som ovanstående skrev bo två och två. skulle själv avråda dig, då jag hade fyra hamstrar innan och tyckte att det räckte. det tar sådan tid, särkilt om man pluggar så blir det liksom hamstrar och plugg som gäller. Kompisarna måste man oftast tyvärr välja bort. Fast om du känner att du har tiden och kommer att ha den i ungefär 3år frammåt och vill ägna mycket tid till hamstrar så, är det ju trevligt med dvärgar. Har bara i åtanke att dvärghamstrarna kanske inte håller sams livet ut. då blir det ännu flera burar att ta hand om.

Mvh
Mig

EternalWinter
0

Jag tror du vet det bäst själv, känner du att du har tid för yttligare 2 hamstrar så är det ju inga problem. Finns ju folk här som har runt 15st.

Så känn efter självGlad

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Novis10
0

okej tack men måste dom bo 2 och 2?

//Nova

EternalWinter
0

#4 Ja, det måste dom.

Tror dock inte kinesiska dvärghamstrar ska de? Inte 100% dock.

Novis10
0

har en kompis som har 2 dvärgisar men dom bor inte i samma bur

//Nova

EternalWinter
0

#6 Vad är det för slags dvärghamster?

Robbe, vintervit, kinese?

Novis10
0

sirbirisk

//Nova

EternalWinter
0

#8 Det var ju inte så bra, dom ska bo minst 2 och 2.

Novis10
0

är det bara kinesik dv hamster som kan vara ensam?

//Nova

Charlie2006
0

Det är nog bara du som känner om du har tid eller inte. Har 3 guldar, 5 dvärgar + övriga djur och mina får den tid dom behöver och lite mera Skrattande.

En dvärghamster ska bo 2 och 2, jo visst funkar inte detta alltid men dom ska få ha chansen att bo med en artfrände, även lag på deta.

Kinesisk brukar inte funka med andra så dom ska helst bo själva. Det skulle väll vara om du köpte en äldre hamster som inte funkar med andra hamstrar om du vill ha en ensam hamster.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Odette
0

Det finns jätte många som har sina dvärghamstrar i separata burar trots att de är flockdjur. Oftast på grund av att folk inte vet bättre och går efter råden de fått från djuraffären etc. Vintervit, roborovski samt Campbells ska bo minst 2. Svårare med Kinesisk så de brukar man ha ensamma.

Om du har tid eller inte är ju upp till dig att avgöra, men är du osäker så kan du ju vänta tills någon av de du har nu har gått bort. Så kan du köpa ett par dv.hamstrar då Glad

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Novis10
0

aa det får nog bli så=P

Vill ju inte att någon av mina guldisar ska känna sig utanförOskyldig

//Nova

Crest
0

Ja, det är bara kinesiska som ska vara ensamma. Eller, som måste inte men oftast trivs dom bäst så (:

Måste också rätta, det finns ingen ras som heter sibirisk dvärghamster..?

Caroline.H
0

Skulle nog också avråda dig. Jag har två dvärgar och jag tycker att det är alldeles lagom. :)

Usch vad jag blir nedstämd när jag tänker på att min första hamster bodde ensam(Rysk Vintervit). Känner mig som en dålig matte ju… Gråter

#14 Ett(enligt mig)felaktigt namn som djuraffärer ofta använder, är ju egentligen Rysk Vintervit :)

//Caroline

Crest
0

#15 Aa, undrar varför de använder det? För att det är okunniga eller för att det låter "proffsigare"?

Har faktiskt två dvärgar ensamma, men det pga att de var det när vi köpte dom… :/ Vi köpte dom från några som inte tog bra hand om dom och inte ville ha dom och det är ju ofta svårt att sätta ihop två vuxna dvärgar, även om det går. Har funderat på att köpa bebiskompisar till dom och se om det funkar, men mina föräldrar är inte så sugna på att skaffa fler djur då vi redan har marsvin och gerbiler. Har också funderat på att kastrera hanen men vet inte om det skulle funka + att det är väldigt riskabelt, framförallt att söva. Men de är väldigt tama och jag håller på med dem väldigt mycket och de verkar inte må dåligt av det, de har ju levt ensamma hela livet. Men jag skulle såklart vilja ha dem i par om det gick… :( Men tycker i övrigt att man alltid ska ha campbells, vintervit o robbar minst två o två, i alla fall om man köper dem "nya" från uppfödare och skulle såklart göra det om jag hade köpt mina från uppfödare.

Det jag stör mej på är folk som egentligen vet att de ska vara två  men ändå köper en. Som våra grannar/min lillasysters kompis som fick en hamster av några vänner. Den var ensam från börjanså det hade jag inget emot, det var ju egentligen de som hade den först som gjort fel. Men nu ska de köpa en ny hamster till deras dotter och har bett mej om tips o så, så jag skrev ner tips på sajter mm och även att det är lag på att ha dvärghamstrar minst 2&2 utom kinesisk, men ändå tänker de köpa en till ensam vintervit, från djuraffär dessutom. Två hamstrar tycker de tydligen är för mycket och guldhamstrar är för stora enligt dom :s Och djuraffären kommer ju antagligen inte säga nåt utan bara sälja en ensam dvärg till dom som de gör till alla andra… :'(

Caroline.H
0

#16 Jag vet faktiskt inte varför, för det låter enligt mig mycket "proffsigare" med Rysk Vintervit och det är ju det "officiella" namnet. Så jag tror att det är för att dom är okunniga?

Molly var ensam när jag köpte henne. Jag visste inte då att det var lag på att dom skulle på tillsammans, och affären sa inget. Men jag är iallfall ganska glad. För jag träffade faktiskt en tjej på djuraffären som verkade kunnig. Hon gav iallafall jättebra tips och råd som jag har använt mig mycket av. Kommer inte riktigt ihåg vad hon sa, det var ungefär två år sen, men jag tror att hon gav mig mycket tips för att göra henne handtam. Det är jag fortfarande glad över och det bevisar att det finns små guldkorn bland personalen på djuraffären. :) När det gäller hamstrarna, så vet jag iallafall bättre nu och mina Vintervita är än så länge glada tillsammans. :D

//Caroline

Crest
0

aa, det är kul att det ibland finns några kunniga och hjälpsamma bland personalen :) Visste faktiskt inte heller att det var lag på det när jag köpte dem, hade bara läst att dvärghamstrar kan vara två men inte måste… Men nu vet jag ju det och om jag köper fler i framtiden så kommer jag såklart köpa två eller fler (: