Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 6568 ggr
hanzyy
0

Spån eller toa-lätt?:)

Vad tycker ni att är bäst dammfritt spån eller att toa-lätt?Glad

Roxie
0

Beror på om man har långhårig eller korthårig hamster. Personligen tycker jag att spån är mysigare och luktar godare. Men till mina långhåriga hamstrar har jag alltid toalätt eller STL-strö.

// Sofia

Zvintos
0

För min del - helt klart Toalätt!
Är allergisk emot damm och spån får mig alltid att nysa, vilket jag slipper med både Toalätt och STL-strö.

UlrikaD
0

Har nog aldrig hittat ett spån som inte dammar.

Men jag kör spån till tjejerna och stl-strö till killarna.

TildaH
0

Skulle gärna ha ett fluffigt lager med spån. Men vad hjälper de, har man en hamster som t.o.m. får tovor av Sand!! då får man helt enkelt acceptera toa-lättTungan ute

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Ellenfyrkant
0

Jag röstar för toa-lätt.

Mvh Ellenfyrkant

AnnaCDSG
0

Jag har testat toa-lätt till mina långhåriga hamstrar men tycker det luktar för mycket så jag använder pressat sågspån (träpellets, ser ut såhär: http://pellets.fi/in/gran_d.gif) från djurmagazinet. Det dammar inte, fastnar inte i pälsen och luktar gott tycker jag.

[Forest]
0

Jag har toa-lätt, även till korthåriga men funderar på att byta till det #6 ger det kan man även köpa i stor bal=kanon billigt Glad

TildaH
0

#6 Visst är det alltså eldningspellets vi snackar om, mystiskt att de passar, hade aldrig tänkt tankenOskyldig

--------------

Ellenfyrkant
0

#8 Jag har tänkt tanken men har inte tillgång till det ändå. ;P

Mvh Ellenfyrkant

TildaH
0

#9 VA? Alltså pellets säljer väl hur många företag som helst?? Alltså om detta är eldningspellets.

Eller finns det olika typer av pellets? Eller är det för ovanlighetens skull någon som bara finns mycket av häruppe, fniss. För jag kan utan ansträngning räkna upp 10 ställen där man kan köpa pellets.

--------------

Carjos
0

Men är det inte väldigt hårt för små tassar dessa träpellets? (Har aldrig prövat det själv eller ja alltså till mina djur Glad)

#8 Säkert är det samma bara att det förpackat det olika.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

UlrikaD
0

Träpellets har jag i toa-lådorna till mina illrar om det nu är samma.

Råkar man trampa på en sån så bryter man ju tån, de är stenhårda. Det skulle jag inte ha som bottenunderlag till något djur. Förutom just då i toa-lådor.

[Forest]
0

12, Aha är dom så hårda då ska jag defenitivt inte byta til ldet utan toalett den är mjuk o skön :)

AnnaCDSG
0

#8 Vet inte om det är samma som eldningspellets. Jag köper mitt på djurmagazinet och jag tror det är djurmagazinet själva som paketerar det. På förpackningen står det bara "smådjursströ" eller nåt sånt.

#12 Har faktiskt aldrig tänkt på att hamstrarna kanske kan skada sig på det om de trampar fel eller så.. Det har inte hänt något ännu men om det är riskfyllt att använda så ska jag definitivt byta till något annat.

Det här STL-ströet som en del pratar om, är det mjukare än träpellets? Vad är det gjort av? Någon som vet var man kan köpa det?

UlrikaD
0

#14 Då är det inte eldningspellets. Eldningspellets ser ut exakt som toa-lätt bara det att det är hårdpressat trä. Alltså lika hårt som en furuplanka. Men om man har det i iller-toalådor så smular det sönder sig när det blir vått. Och istället för att lukta blöt kattsand så luktar det trä istället.

Så det du har är nog någonting helt annat.

Stl-strä är strimlat wellpapp. Så det är som om du själv skulle sitta och riva en papp-kartong i strimlor ungefär. Finns att köpa på Granngården bl.a. Och Naturnära i Göteborg.

AnnaCDSG
0

#15 Försökte googla fram en bild på förpackningen jag har men hittade ingen.. Det jag har smulas i alla fall också sönder när det blir blött, men det är pressat sågspån står det på påsen. De är hårdare än toa-lätt men jag kan lätt bryta sönder dem med fingrarna så stenhårt är det inte.

Aha, så det är wellpapp! Trodde att det var gjort av bark eller nåt liknande. Då ska jag ta en sväng till Granngården imorgon! Glad

91Marran
0

toalätt, förstör luftvägarna med sin starka luft. spån, dammar för mycket. det stör också deras luftvägar, samt ögon. Stl-strö vet inte grangården vad det är varken i nybro eller kalmar, så använder tidningspapper rivet i brist på annat, tills bättre alternativ dyker upp. finns det inget mjukare alspåns liknande?

Mvh
Mig

Shjimm
0

#18 förstör luftvägarna? huh? care to elaborate?

[YlvaP]
0

Jag har spån till min Pepsi. Tycker att Toalätt och pellets låter så hårt. Dessutom tar han in allt spån i sitt hus. Tomt i buren och allt i huset. Tungan ute

AnnaCDSG
0

Måste ju uppdatera: nu använder jag stl-strö till alla mina hamstrar. Vad billigt det var! Kommer absolut att fortsätta använda det.

Englatassens
0

Jag använder enbart mjukaste spånet till mina…. hade toalätt förr till mina låååånghårshanar, men tycker d e för hårt å "onaturligt" för hamstrar… d vill ju gräva å greja… GladTungan ute

91Marran
0

#19 damm förstör luftvägarna på alla djur.

Mvh
Mig