Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 7547 ggr
Olivia-hamster
0

Tvätta sin hamster?

Eh, min dvärghamster har ett rör som går liksom över hela buren, och hon älskar att klättra i det, men den senaste tiden har hon börjat sova där i uppochner :S(?)

Och eftersom hon kissar och bajsar där ibland så blir hon alldeles blöt av kiss i pälsen och luktar illa. Hon har också torkat kiss vid rumpan ibland.

Det känns inte som att hon kan tvätta bort det med tassarna (då det går längre bak på ryggen)  eller genom att rulla sig i sanden.

Så jag undrar om man skulle kunna t.ex lägga bara liite vatten i kanske en  bra burk, och sedan liksom tvätta bort det?

Jag vill verkligen inte att hon ska gå runt så.

//Linnéa och Olivia

UlrikaD
0

Jag hade börjat med att ta bort röret och gett henne någon annan bra sovplats att sova på.

Olivia-hamster
0

Men hon älskar sitt rör, det är bara där hon sover och det, förutom på gallret är hennes enda klättermöjlighet :c

Minitassen
0

#2 Hamstrar är inte så goda klättrare

Olivia-hamster
0

Tydligen ska dom ha nån sorts klättermöjlighet iallafall.

Olivia-hamster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På länken finns en bild på buren.

Olivia-hamster
0

*Bilden :I

UlrikaD
0

Återigen, om du inte vill ha en hamster som är indränkt i kiss så får du ta bort röret. Tror inte det kan vara så skönt för henne heller.

Du får bygga andra saker i buren hon kan klättra på. Lite labyrinter kanske. Finns ju vipp-brädor och andra leksaker i trä man kan köpa. Kanske släppa ut henne oftare så hon får undersöka andra saker.

Det är inte särskilt hygieniskt om hon ska sova i sitt eget kiss.

Olivia-hamster
0

Aja, okej ;/

TildaH
0

Dessutom så vad är de för vits att tvätta henne, då hon likså pinkar igen dagen därpå i röret o blir smutsig igen.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Mexxie
0

Jag har rör till Neo,han sover däri men luktar aldrig kiss eftersom jag städar ur alla rör några gånger i månaden.

Be-Bopz
0

Detta diskutera ganska ofta, alla säger, ha inte platshus till en hamster, detta är samma sak, det är plast och därför inte heller bra för hamstern att kissa och sova i samma rör…. Ohygieniskt är det.

91Marran
0

städa ur röret tre gånger om dagen, så är det inget problem. torka henne med ett papper med lite ljummet vatten. Försök få bort kisslukten noga, så hon inte går dit igen av lukten.

Mvh
Mig

Olivia-hamster
0

Okej, tack så mycket!

Tidigare har jag tvättat röret en eller två gånger i veckan, ska försöka göra varje dagGlad

Roxie
0

Fortfarande. Man ska inte använda plasthus/leksaker till hamstrar. Bland annat för dålig ventilation. Precis som Be-Bopz säger.

Enda rådet jag kan ge dig är att du borde ta bort röret. Finns fina klätterställningar av trä att köpa. Mycket bättre och mer hygieniskt.

// Sofia

Olivia-hamster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej ^^

Problemet är att jag inte har så mycket plats till klätterstälningar, men jag kan nog få in en vipp-bräda om jag tar bort hängmattan (som hon inte andvänder)

UlrikaD
0

#12 Om man behöver torka/tvätta av sin hamster varje dag pga att den luktar kiss…..är det då inte lättare att fixa problemet istället?

Be-Bopz
0

Ha en hage till hamstern som den kan springa i varje dag istället så kan den ha alla leksaker där istället Flört

Imasy
0

Men om hon ska vara blöt av antingen urin eller efter bad så undrar jag hur länge det dröjer innan hon får hudproblem? Och dessutom ligga i ett rör med noll ventilation.

En annan sak jag skulle vilja påpeka med den burmodellen du har, så tycker jag inte alls om att rören stupar rätt ner. Jag får en känsla av att det är lätt att hamstern skadar sig när den ska gå ner.

Om du tittar på www.djurbiten.com så hittar du MASSOR av roliga leksaker till hamstrar.

3velina3
0

Nej tror inte att det är bra att tvätta en hamster, dom blir nog väldigt förkyld.. not fun! Byt bara röret till ngt annat.

#18 Att röret stupar rakt ner gör inget, min lilla sussie är död, men under hela tiden hon levde hade vi ett sådant rör ungefär.. dom skadar sig inte.. eftersom dom är så pass försiktiga och dom lär sig också tekniken att gå i röret. Ingen fara, ne de tror jag ej =)

Englatassens
0

Vattentvätt ska du ej utsätta hamstern för men ett jättebra tips till alla pälsdjur e torrtvätt… du köper helt enkelt barnängens babypowder, pudra å gno in lite å sen borstar du bara bort överflödet…Glad Förr när jag hade långhårshamstrar å ställde ut dem så pudra jag dem 2 dgr innan så blev d rena, torra å fluffiga! Ev flott försvinner ju med!Cool

Imasy
0

Finns ju även riktigt torrschampo ;)

Roxie
0

Dn här tråden är sen juli så ni vet :P

// Sofia

Imasy
0

Även kallat för gravedigging ;)